Màster en musicoteràpia
Crèdits ECTS | 120 |
Places disponibles | 15 |
Calendari | 1r any: 26 de setembre, 2025—15 de juny, 2026 2n any: 25 de setembre, 2026—19 de juny, 2027 |
Horari | SETMANA PRESENCIAL: 1 cap de semana al mes. Divendres de 18 a 21 h Dissabtes de 9.30 a 15 h Diumenge de 9.30 a 13.30 h. SETMANES ONLINE: 3 caps de setmana al mes. Divendres de 18 h a 21 h. Dissabtes de 9.30 h a 15 h. |
Idioma de docència | Català, espanyol i anglès |
Modalitat | Semipresencial |
Preu crèdit | 52,50€ A pagar en 2 anys (a repartir en 4 pagaments / any) |
Calendari d’inscripció
Accés | Preinscripció | Matrícula |
---|---|---|
Estudiants de 2n curs | Del 16 al 18 de juliol de 2025 | |
1r termini preinscripció (nous estudiants) | Del 17 de febrer al 4 d'abril de 2025 | Del 22 al 30 d'abril de 2025 |
2n termini preinscripció (nous estudiants) | Del 5 de maig al 13 de juny de 2025 *El termini de preinscripció pel Màster oficial de Lied “Victoria de los Ángeles” s'acaba el 4 de juny | Del 25 al 30 de juny 2025 |
La música és inherent a l’ésser humà i representa un mitjà d’expressió, desenvolupament, salut i cohesió de les persones. La Musicoteràpia és una especialitat professional fonamentada científicament que consisteix en utilitzar la música per a millorar la vida de persones amb necessitats especials en àmbits educatiu, mèdic-hospitalari i sòcio-comunitari.
El Màster en Musicoteràpia es dirigeix a aquelles persones que:
A l’ESMUC els/les estudiants adquireixen les competències que els ajudaran a desenvolupar-se com a musicoterapeuta i viuran sobre el terreny la professió des del primer moment, de la mà de professionals en actiu i del millor professorat i investigadors/es en cada especialitat.
A més, l’alumnat d’aquest màster té al seu abast espais d’estudi, aules de gravació, una gran diversitat d’instruments, la Biblioteca i Centre de Recursos per a l’Aprenentatge i la Investigació (CRAI) amb un gran nombre i varietat de documents relacionats amb la música i amb les disciplines que s’hi interrelacionen i la possibilitat de participar activament en les experiències i activitats musicals que ofereix el centre.
Per a l’obtenció del títol de Màster en Musicoteràpia (120 ECTS) cal comptar amb un títol de Grau previ (graduats/des) o títol de Llicenciatura (llicenciats/des). No obstant això, poden sol·licitar plaça alumnes matriculats a l’últim curs de la carrera, i podran obtenir el títol de Màster en Musicoteràpia sempre que concloguin els seus estudis de Grau. Si no, només podreu emetre un certificat de notes i un certificat d’aprofitament.
A més dels requisits generals per accedir a qualsevol màster, l’estudiant haurà de mostrar:
Es realitzarà una entrevista personal online o presencial.
Aquest màster es cursa en dos anys acadèmics, a temps parcial, seguint els criteris de formació recomanats per la European Music Therapy Confederation (EMTC) i la World Federation of Music Therapy (WFMT). Té un total de 120 ECTS i el programa d’estudi consta de les següents matèries i assignatures:
Matèria | Any/Quadrimestre | ECTS |
---|---|---|
Matèries obligatòries comunes | ||
1. Fonaments teòrics de la Musicoteràpia | ||
Introducció a la Musicoteràpia | 1/1Q | 4 |
Bases psicològiques i neurocientífiques de la Musicoteràpia | 1/1Q | 4 |
Introducció a la recerca en Musicoteràpia | 2/Anual | 4 |
2. Fonaments metodològics de la Musicoteràpia | ||
Aplicació de la Musicoteràpia en els diferents àmbits d'intervenció: educatiu, mèdic-hospitalari i sòcio-comunitari | 1/Anual | 16 |
Models de treball en Musicoteràpia amb self- experience | 2/Anual | 12 |
Aspectes professionals de la Musicoteràpia | 2/Anual | 4 |
3. Recursos clínics i terapèutics en Musicoteràpia | ||
Relació d’ajuda i self-experience | 1/Anual | 4 |
Psicopatologia | 1/2Q | 4 |
Psicoteràpies-Models psicoterapèutics | 2/Anual | 8 |
4. Recursos musicals, corporals i tecnològics en Musicoteràpia | ||
Formació instrumental funcional: piano, guitarra, veu | 1/Anual | 20 |
Tècniques corporals en el context clínic | 1/2Q | 4 |
Formació i pràctica de conjunts | 2/Anual | 4 |
Recursos tecnològics: Eines bàsiques i aplicacions clíniques | 2/1Q | 2 |
Composició/Improvisació en Musicoteràpia | 2/Anual | 6 |
5. Pràctiques externes | ||
Pràctiques externes I | 1/Anual | 4 |
Pràctiques externes II | 2/Anual | 8 |
Treball de fi de màster | ||
Treball de fi de màster | 2/Anual | 12 |
L’objectiu general d’aquest màster és el de formar musicoterapeutes professionals, en un entorn d’alt nivell musical, perquè puguin treballar i desenvolupar-se de manera autónoma en una varietat de contextos educatius, mèdic-hospitalaris i sòcio-comunitaris.
De manera més detallada, aquest màster pretén:
El/la musicoterapeuta ha d’estar preparat per atendre les persones –ja siguin infants, joves, adults o persones grans– amb algun tipus de necessitat. Els seus àmbits d’intervenció són l’educatiu, mèdic-hospitalari i sòcio-comunitari.
En tots ells, les competències necessàries d’un musicoterapeuta professional es situen en tres àrees:
Musical
Les competències en l’àmbit musical inclouen: domini d’instruments d’acompanyament, domini de la veu, improvisació, direcció de conjunts, composició, arranjaments, coneixement d’una varietat de repertori i estils musicals, tecnologia musical bàsica aplicada al context clínic, entre d’altres, així com tècniques pedagògiques relacionades amb l’ensenyament musical que permetin l’adaptació a diferents nivells funcionals dels participants.
Clínica
Les competències clíniques inclouen: empatia, capacitat d’observació des d’una perspectiva ètica i respectuosa, coneixement de tècniques de relació d´ajuda i psicoterapèutiques en col·lectius concrets, avaluació, disseny, planificació de tractaments, i comunicació i treball en equip.
Musicoterapèutica
Les competències musicoterapèutiques inclouen: self-experience, coneixement de les bases psicològiques i neurocientífiques de la Musicoteràpia, comprensió dels fonaments teòrics de la Musicoteràpia, familiarització amb les diferents orientacions metodològiques, coneixement de la literatura científica sobre la matèria, així com domini de tècniques musicoterapèutiques pròpies d’entorns i col·lectius específics, i poder-les aplicar en contextos clínics a través de les pràctiques.
Les sortides professionals d’un/a musicoterapeuta format/da són molt àmplies ja que els àmbits d’aplicació de la Musicoteràpia són diversos: educatiu, mèdic-hospitalari i sòcio-comunitari Així, les persones que han finalitzat el màster de l’ESMUC treballen en:
Coordinació: Melissa Mercadal
Aquest màster compta amb la col·laboració i participació d’un bon nombre de professors musicoterapeutes amb especialització i llarga trajectòria professional i plenament actius en la pràctica clínica i la recerca.
L’estructura i organització de les classes està plenament integrat en el marc de l’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES), amb l’objectiu que els alumnes combinin diferents capacitats: la recepció de la informació a través de classes teòriques, l’aprenentatge d’habilitats tècniques a través de l’experiència pràctica, i la introspecció personal a través de vivències i reflexions sobre actituds i comportaments apropiats per tal d’adequar-se i adaptar-se a les necessitats i demandes de l’entorn. Compartim i defensem la importància d’adreçar la dimensió humana, tant pel que fa al tipus de problemes que es tracten, com pel component humà que sempre ha d’estar present en qualsevol actuació terapèutica.
A més a més cada curs es conviden altres professors reconeguts a nivell nacional i internacional per impartir seminaris, classes magistrals, monogràfics específics, participar en jornades i tallers de formació.
Es parteix de la premissa que el/la musicoterapeuta és una persona i professional amb una gran vinculació amb la música, i que es compromet a utilitzar-la amb finalitats terapèutiques, dins d’una relació d’ajuda, amb persones que presenten algun tipus de necessitat i/o suport especial.
Per tant aquest màster s’adreça a:
L’Escola Superior de Música de Catalunya té convenis Erasmus amb més de 70 centres europeus. que permet l’intercanvi d’alumnat i professorat de diversos programes de Musicoteràpia: Guildhall School of Music; Universität für Musik und darstellende Kunst Wien; Norwegian Academy of Music; Institut Kódaly (Hongria), entre d’altres.
Des de l’àmbit de la Musicoteràpia es treballa estretament per al coneixement mutu dels programes acadèmics i pràctics i els estudiants es beneficien d’aquest treball conjunt i d’intercanvi.
També es mantenen relacions amb centres nord-americans com la Western Michigan University (WMU – USA), West Virginia University (WVU- USA); Seattle Pacific University, Indiana University-Purdue University (IUPUI), in Indianapolis, Indiana, USA, i el Center for Music Therapy in End of Life Care, lorida, USA, i centres europeus mitjançant conveys Erasmuscom el centre ARTEZ, per facilitar l’intercanvi de professorat i estudiants. A més a més, s’acullen estudiants d’universitats estrangeres que desitgen realitzar el seu internat de pràctiques supervisats per part de musicoterapeutes professionals de l’ESMUC.
Activitats Musicals Comunitàries, intervenció psicosocial en música, i Musicoteràpia en camps de refugiats Palestins al Líban.
A project of International Cooperation led by the Social Promotion Association Prima Materia (Italy) in collaboration with the Palestinian-Lebanese partner NISCVT, National Institution of Social Care and Vocational Training “Beit Atfal Assumoud” (“House of the Resilient Children”).
Altres projectes:
Aquests intercanvis donen la possibilitat de conèixer de primera mà la pràctica d’aquesta disciplina des de realitats culturals diverses.