Escola d’estiu

Escola Estiu Esmuc 2022 Sense Text 1

Els cursos d’estiu que imparteix l’ESMUC proporcionen les eines teòrico-pràctiques necessàries per millorar coneixements i habilitats musicals, i alhora descobrir altres àmbits de la música que poden aportar nous recursos al dia a dia professional.

L’oferta s’adreça a estudiants dels últims cursos del grau professional de música, a estudiants de grau superior i a professionals de la interpretació musical i/o l’educació, fomentant així un retorn al sistema educatiu. Alguns cursos poden ser oberts també a persones sense formació musical.

  • Per resoldre qualsevol dubte sobre els cursos d’estiu: cursos@esmuc.cat

Beatmaking amb Ableton Live: curs de producció musical

Produccio Musical Teclat Esmuc (1)

Duració: 20 hores
Llengua: Català
Data: 27/06/2022  – 01/07/2002
Horari: 17h – 20h
Professorat: Pol Vallès (Patxi Vazili) – Versembrant
LLoc: ESMUC
Preu: 100€

Inscripció
Més informació

Curs en procés de reconeixement pel Departament d’Educació.

Iniciació al beatmaking amb Ableton Live a càrrec de Patxi Vazili (Versembrant i Extraño Weys).
 
Objectius:

·         Familiaritzar-se amb les eines de producció musical digitals i el món del beatmaking
·         Integrar els recursos de les eines de producció musical i les seves tècniques per esdevenir capaços de comunicar aquests coneixements al seu alumnat.

Continguts:

·         Introducció al beatmaking
·         Ableton live basics (grid, browser, session i arranjament view, tracks, clips i escenes)
·         Clips MIDI (gravació, captura, edició i quantització)
·         Instruments virtuals (simpler, drum rack i sampler)
·         Swing i groove (conceptes i tècniques d’aplicació
·         Warping i tractament d’àudio
·         Finalització dels projectes

Destinataris:

Mestres especialistes de música de centres de primària, professorat de música de secundària, i professorat d’escoles de música i conservatori.

Metodologia:

Les sessions comptaran amb espais de caire teòric i altres de caire pràctic, on l’alumnat tindrà l’oportunitat de posar en pràctica els aprenentatges adquirits, familiaritzar-se amb l’entorn Ableton i plantejar dubtes i preguntes al professorat.

Requisits:

Interès i voluntat per part dels alumnes de traslladar aquests coneixements a les seves realitats professionals.

Jazz i música moderna per a clàssics

Jazz I Música Moderna Per A Clàssics

Duració: 20 hores
Llengua: Català
Data: 4, 5, 6 i 8 de juliol (dilluns, dimarts, dimecres i divendres).
Horari: 15h – 20h
Professorat: Ferran Badal, Ruben Bes, Lluc Casares, Nestor Gimenez
LLoc: ESMUC
Preu: 125€

Inscripció
Més informació

Curs en procés de reconeixement pel Departament d’Educació.

Els darrers 20 anys el jazz i la música moderna han penetrat, cada cop més, a les institucions d’educació musical del país. L’alumnat demanda cada cop més professionals capaços d’oferir-los una formació holística, interdisciplinària, oberta a tots els estils i, cada cop més, a mida. És per això que volem oferir aquest curs per aquells professors d’escola de música o conservatori de formació clàssica que busquin ampliar les seves capacitats i seguir desenvolupant el seu perfil professional amb aquesta mirada. Aquest curs comptarà amb la participació de professorat del Departament d’Educació i Mediació Artística i del Departament de Jazz, Música Moderna, Flamenco i d’Arrel de l’ESMUC.

Objectius:

·         Adquirir els recursos necessaris per iniciar-se en el món de la improvisació en els llenguatges del jazz i la música moderna, fent us de l’audició i els cant com a eina bàsica per improvisar, la melodia com a punt de partida, l’harmonia com a suport fonamental, els motius melòdico-rítmics, els patrons i el discurs musical.
·         Entendre els principals patrons que conformen els estils del jazz i la música moderna per tal de poder-los aplicar i transferir a altres fonts musicals.
·         Utilitzar les dinàmiques de grup, el treball conjunt sense partitura convencional, les partitures gràfiques a l’aula per aconseguir arranjaments i creacions instantànies. Dominar els rols instrumentals dins d’un conjunt escolar.
·         Conèixer i saber aplicar els diferents aspectes referents al concepte d’arranjament: les funcions i objectius d’un arranjament, l’adaptació de l’arranjament a l’aula, les funcions dels elements musicals, la forma, els blocs harmònics, les notes de color a l’harmonia, l’harmonització de melodies en veus, la re-harmonització, etc.

Continguts:

·         La improvisació per a instruments de clàssica.
·         Gèneres i estils de la música moderna i el jazz: recursos per a la classe d’instrument i de conjunt instrumental.
·         Estratègies per a conjunts instrumentals des de la praxis.
·         Arranjaments del jazz i la música moderna en contextos d’escola de música i conservatori.

Destinataris:

Professorat d’escola de música, conservatori, escola de primària i institut de secundària.

Metodologia:

Sessions pràctiques amb espais teòrics per poder iniciar els exercicis que s’executaran durant la sessió, combinats amb espais de reflexió. És necessari que els participants portin el seu instrument. Es treballarà amb grups petits i gran grup segons les dinàmiques proposades i les necessitats dels integrants. Els resultats de les sessions es podran aplicar a la pràctica  individual i col·lectiva artística i també realitzar transferències a la pràctica docent.

Requisits:

Coneixements previs musicals que permetin l’exercici de la docència en escoles de música o conservatoris.

Fòrum Educació Musical al XXI: El Cos

Forum Xxi Xos Esmuc

Duració: 10 hores
Llengua: Català
Data: 07/07/2022
Horari: 9 – 20h
Professorat: Àfrica Aymamí, Ángels Massagué, Ariadna Faustino, Blandine Calais, Fedra Borrás. Veure notícia.
LLoc: ESMUC
Preu: 15€ (socis ACEM i ACCat: 50% dte.; ponents, talleristes, comunitat ESMUC i alumnis: gratuït).

Inscripció
Més informació

Curs reconegut pel Departament d’Educació.

Una jornada per aprofundir en la rellevància del cos dins de l’educació musical actual.

Vivim, ens comuniquem i aprenem amb el cos.
Al llarg del segle XX algunes persones pioneres van obrir camins amb les seves recerques i van reivindicar l’espai del cos en l’educació musical que havia quedat reclosa dins el marc de la tradició culta europea. Avui l’educació musical necessita conviure amb noves mirades en relació al cos.

Volem redescobrir i actualitzar les aportacions de les pioneres del moviment conscient, i, sobretot, ens volem preguntar quin paper li atorguem al cos dins de l’educació musical, a qui i a què ha d’obeir, de qui i de què s’ha d’alliberar, en definitiva, de quin cos estem parlant, i quins camins podem recórrer en aquesta aventura apassionant.

Durant vint anys el professorat que impartim assignatures de cos a l’Esmuc hem estat reflexionant i aprofundint en orientacions, metodologies i didàctica corporals que permetin als/les futurs professionals fer un camí d’autoconeixement i de recerca pròpia des d’una mirada integradora, enfocada a la consciència de l’experiència, al creixement personal i a la disponibilitat del potencial artístic, evitant els abordatges mecanicistes.

En aquesta jornada volem escoltar la veu d’altres professionals que també treballen en aquest camp i oferir un espai perquè puguin compartir la seva mirada, el seu pensament i la seva experiència.

Objectius:

• Reflexionar sobre l’espai i el tractament del cos en l’educació musical.
 • Posar en comú temàtiques i problemàtiques que trobem rellevants en l’escenari professional actual.
• Escoltar professionals de llarga trajectòria que compartiran la seva visió del cos en l’educació musical, tant en espais de ponències com en taula rodona.
• Experimentar algunes propostes pràctiques en tallers.
• Compartir idees que poden enriquir el nostre treball a l’aula.
• Gaudir d’un espai de trobada i d’intercanvi entre docents i persones interessades en el tema.

El fòrum és presencial i estarà estructurat en ponències, taules rodones, taules de treball i tallers pràctics.

Contribucions de la música per a una societat més inclusiva

Diversitat Funcional Esmuc Imatge Lliure

Duració: 10 hores
Llengua: Català i castellà
Data: 02/07/2022
Horari: 9:30-14:00; 16:00-21:00h
Professorat: Melissa Mercadal, Nacho Tarrés, Elisenda Fábregues i Anna Losantos. Veure programa.
LLoc: ESMUC
Preu: 30€ (25€ pels socis de l’Associació Catalana de la Musicoteràpia i 15€ pels socis de l’Acadèmia Catalana de la Música).

Inscripció
Més informació

Curs reconegut pel Departament d’Educació.

La Declaració Universal de Drets Humans estableix que tota persona té dret a gaudir de les arts, ja que constitueixen un vehicle important per als individus i les comunitats per desenvolupar i expressar la seva humanitat. La igualtat d’oportunitats respecte a l’accés a la cultura, a les obres d’art, al patrimoni i les pràctiques artístiques és un dels valors de la identitat”
Els beneficis i aportacions de la música a la vida de les persones són actualment ben reconeguts per part de la comunitat científica i del públic en general. L’art de la música, a part de les aportacions estètiques, contribueix al desenvolupament general de la persona i a una millor qualitat de vida.

Per altra banda, el concepte de societat inclusiva cada cop va arrelant més al nostre entorn amb el convenciment que la diversitat existent entre els ciutadans, quant a capacitats i discapacitats, no impedeixi participar de les oportunitats que la societat ofereix per incrementar les possibilitats d’aprenentatge per a tothom.

El treball a través de la música amb persones amb diversitat funcional actualment es fa tant des de la Musicoteràpia com des de l’Educació Musical, disciplines que es complementen. Els objectius de la Musicoteràpia són funcionals i els de l’Educació Musical, musicals, però totes dues impliquen “acompanyar”, un acompanyament des del màxim respecte cap a totes i cadascuna de les persones. És primordial tenir sempre present la necessitat que totes les persones rebin aquelles intervencions de qualitat que se centrin en l’atenció a les necessitats individuals per poder transformar alguna cosa del seu ésser.

L’objectiu d´aquestes jornades és compartir i reflexionar a partir d’una experiència musical inclusiva que neix de la motivació d´un grup de persones de formar part d´una banda de rock. Un equip de professionals de l’àmbit de la musicoteràpia, amb formació en música i psicologia, que treballen a partir de les necessitats i de les potencialitats de les persones que acompanyen, faciliten l’accés a la música a un grup de persones que més enllà de compartir un “diagnòstic” de diversitat funcional, tenen en comú el desig irrefrenable i unes ganes descomunals de tocar les seves cançons i compartir-les amb el públic, com qualsevol grup de música.
 
Així doncs, a través d’adaptacions metodològiques basades en els treballs previs de pedagogs, músics i musicoterapeutes com Paul Nordoff i Clive Robbins, es presenten diferents experiències musicals dutes a terme a Noruega i Espanya en els darrers 40 anys, que permeten als participants adquirir una nova “identitat”. 

Les jornades d’aquest curs són presencials i estaran estructurades en ponències, taules rodones i actuacions musicals.
 
Objectius:

– Donar a conèixer i compartir la metodologia de treball de colors band
– Permetre participar i vivenciar la forma de treball i empoderar i oferir eines perquè els professionals puguin dur a terme i desenvolupar el seu propi projecte.
-Oferir un espai per compartir experiències vinculades a l’ús de la música en benefici de la salut i com a eina per millorar la qualitat de vida de persones diverses.
– Compartir coneixements i experiències al voltant de les adaptacions per treballar amb diferents perfils (discapacitats sensorials, TEA, mobilitat reduïda, trastorns de la comunicació, etc.)
 – Oferir recursos que facilitin la comunicació, la relació i lexpressió dels participants.
– Posar de manifest les potencialitats del col·lectiu de persones amb discapacitat
– Compartir l’impacte que projectes com el color bands generen als diferents entorns (centre, famílies, professionals, barri,…) i considerar l’experiència com una eina amb molta potencialitat dins de la música comunitària
 
Destinataris:

Pedagogs, músics, musicoterapeutes i qualsevol persona que treballi amb població amb diversitat funcional.

————————–
PROGRAMA:

9:30 – Recollida d’acreditacions
10:00 – Benvinguda i obertura de les jornades
Intervenció musical
10:30 – Presentació: La música, art per a tothom (taula rodona). Participants: Melissa Mercadal (Esmuc), Nacho Tarrés (Acadèmia Catalana de la Música); Elisenda Fábregues i Anna Losantos (Associació Catalana de Musicoteràpia); María José Chanca Viñas (Fundación Grupo Sifu).
11:15-12:00 – Projecte “Apropa Cultura” (Dra. Catherine Clancy); Un Matí d’orquestra: Un projecte social amb 10 anys d’evolució.

12:00-12:15 – Descans

12:15-13:00 – Projecte “Hiperacústica”, amb Danilo Cuffia
13:00-14:00 – Mètodo “Color Bands” (Iñaki Sánchez, Raül Hernández, Tom Naess)

14:00-16:00—Dinar

16:00-17:00 – Tom Naess (Conferència): “Del xilòfon al soundbeam: 50 anys de Musicoteràpia a Noruega».
17:00-17:45 – Projectes “Color Bands”a Barcelona i Madrid (Xavi Martínez, Alicia Lorenzo).

17:45-18:15 – Descans

18:15 – Concert “Color Bands” i clausura de les jornades.
——————————

Entitats col·laboradores:

El curs Contribucions de la música per a una societat més inclusiva es fa en col·laboració amb l’Acadèmia Catalana de la MúsicaApropa Cultura, l’Associació Catalana de MusicoteràpiaL’Auditori i la Fundación Grupo Sifu.