Màster propi de composició amb tecnologies

Crèdits ECTS | 60 |
Places disponibles | 15 |
Calendari | Del 3/10/2022 al 23/06/2023 |
Horari | De dilluns a divendres, de 18h a 20h. |
Idioma de docència | Català, castellà, anglès |
Preu crèdit | 94,45 € |
La figura anacrònica de l’assistent tècnic que ajudava el compositor a generar i programar la part electroacústica de la seva obra té avui el mateix sentit que si un compositor necessités un assistent que l’ajudés a orquestrar perquè ell/ella no en fos capaç. El compositor és el responsable de tot element sonor (electrònic o instrumental) que configura la seva obra, i és per això que les noves generacions de compositors que volen emprar aquests mitjans saben que tan necessari els és aprendre harmonia, contrapunt o instrumentació, com dominar conceptes, tècniques i programari per a la generació i processament del so, la seva seqüenciació i espaialització, etc. Noves tècniques compositives necessàries per a compondré amb la tecnologia actual, avui ja indispensables en la formació de les noves fornades de compositors i intèrprets que vulguin treballar repertori actual amb aquests mitjans.
Aquest Màster es va dissenyar i dur a terme per primer cop el curs 2007-2008, com a part de l’ECMCT (European Course for Musical Composition and Technologies), un projecte europeu Leonardo da Vinci, que cercava definir continguts i metodologies d’alt nivell per a un curs de postgrau de creació musical basat en les tecnologies més actuals. Aquest projecte es va dur a terme en col·laboració amb institucions europees de gran prestigi en aquest camp: IRCAM (Paris), Technische Universität (Berlin), Universität der Künste (Berlin), Musikhochschule Hanns Eisler (Karlsruhe i Weimar), Sibelius Academy (Helsinki), Muzyka Centrum Art Society (Krakow), Estonian Academy of Music and Theatre (Tallinn).
L’actual màster en Composició Musical amb Tecnologies, recull d’aquesta experiència, cobreix un ampli ventall d’aspectes tècnics i programari especialitzat, així com també conceptes i tècniques inherents a la creació i estructuració d’un discurs musical ben elaborat, tan des de l’òptica de l’escriptura instrumental com de la tecnològica. Finalment, els coneixements d’aquest curs conflueixen en l’elaboració d’una obra mixta per a instrument i electrònica en un format lliure que pot anar des d’instrument amb cinta, fins al treball amb interfícies i interacció a temps real.
Per accedir al màster cal posseir un títol superior en música o experiència equivalent acreditada.
El candidat haurà de fer arribar partitures i/o enregistraments de música pròpia. El material enviat serà avaluat per la direcció del màster.
Assignatures | Crèdits |
---|---|
Fonaments d’acústica, síntesi i edició de so | 3 |
Fonaments de composició, forma i estructura musicals | 3 |
Tècniques esteses d’instrumentació | 3 |
Fonaments de programació | 3 |
Tècniques d’estudi i postproducció | 3 |
Composició electroacústica | 6 |
Composició assistida per ordinador | 4 |
Anàlisi i aspectes conceptuals de la música amb tecnologies | 4 |
Programació i utilització de sistemes interactius | 6 |
Escriptura i estratègies compositives i interpretatives de la música electrònica i instrumental | 6 |
Generació i manipulació d’imatges i il·luminació per ordinador | 4 |
Projecte final | 15 |
L’objectiu principal del curs és oferir una formació especialitzada per a compositors o professionals de la música que desitgin incorporar la tecnologia més actual a les seves produccions.
En el curs es facilitaran les eines necessàries per tal que els estudiants:
Titulats superiors en música, compositors, intèrprets, professors de música, dissenyadors i tècnics de so amb experiència en el camp de la composició o de la creació sonora, i professionals interessats en incorporar els mitjans informàtics a les seves tasques creatives, interpretatives, productives o docents.
Coordinació: Eduard Resina
Nom |
---|
Ariadna Alsina |
Joan Bages |
Clarence Barlow |
Alex Barrachina |
José Manuel Berenguer |
Sixto Cámara |
Josep Maria Comajuncosas |
Pedro González |
Christophe Havel |
Enric Guaus |
Fèlix Pastor |
Eduard Resina |
Josep Rio-Pareja |
Oriol Saladrigues |
L’horari de classes és sempre de 18 a 20 h
1r trimestre (octubre a desembre) |
|
---|---|
Dia | Assignatura |
Dilluns | Fonaments de programació |
Dimarts | Fonaments de composició, forma i estructura musicals |
Dimecres | Tècniques bàsiques d’estudi i postproducció |
Dijous | Fonaments d’acústica, síntesi i edició de so |
Divendres | Tècniques esteses d'instrumentació |
2n i 3r trimestres (gener a maig) |
|
Dilluns | Composició assistida per ordinador / Anàlisi i aspectes conceptuals de la música amb tecnologies |
Dimarts | Escriptura i estratègies compositives i interpretatives de la música electrònica i instrumental |
Dimecres | Programació i utilització de sistemes interactius |
Dijous | Composició electroacústica |
Divendres | Anàlisi i aspectes conceptuals de la música amb tecnologies / Generació i manipulació d’imatges i il·luminació per ordinador |
sine die | Tutories individuals |
juny |
|
sine die | Preparació i realització concert estrena d’obres |