L’ESMUC i projectes internacionals

Des dels seus inicis, l’ESMUC ha tingut una clara vocació internacional, amb una relació continuada amb els principals conservatoris i escoles de música de tot Europa. Membre de l’AEC des de any 2002, l’Escola participa activament del Programa de Mobilitat Erasmus+, ara també en la seva nova etapa 2021-27. Des de l’agost del 2021 l’ESMUC és també membre de l’Associació ELIA, la xarxa d’educació superior en arts.


El programa Erasmus+

El programa Erasmus+ fomenta l’intercanvi de coneixement entre les institucions d’educació europees, i permet la mobilitat d’estudiants, professorat i personal no docent. En aquesta nova etapa del programa, l’Escola es proposa augmentar el nombre d’estudiants que volen sortir a estudiar a l’estranger per períodes semestrals, establir noves col·laboracions per a projectes intensius d’estudi i engegar amb força les pràctiques per postgraduats. En definitiva, aprofitar al màxim les possibilitats d’un programa que garanteix també l’excel·lència en la nostra Institució.


Comusyc

El projecte Comusyc, cofinançat pel programa ERASMUS+ de la Unió Europea, té com a objectiu exercir un paper actiu en la lluita contra l’exclusió social, proporcionant eines i estratègies per mantenir obertes les línies de diàleg amb el jovent en situació de marginació. Concretament, Comusyc organitza tallers gratuïts de música per a joves a l’ESMUC on la creativitat i l’art serveixen per expressar i superar pors. Amb aquestes activitats l’alumnat podrà repensar les seves possibilitats dins del mercat laboral.

Comusyc

Newsletter Comusyc juny 2022

Newsletter Comusyc febrer 2023

Newsletter Comusyc juny 2023


Altres projectes internacionals

A més, l’ESMUC participa o ha participat en els següents projectes:

Projecte METRIC

Modernizing European Higher Music Education through ImprovisationMETRIC- és una xarxa cooperativa de diversos conservatoris europeus i l’AEC que se centra en el desenvolupament del currículum i la cooperació intensiva en l’àmbit de la improvisació en l’educació musical superior. 
 
Actualment, METRIC organitza cada any un Programa Intensiu d’improvisació i implementa els Mòduls Europeus Conjunts (Joint Modules) en l’àmbit de la improvisació. El seu web també conté un Arxiu d’Exercicis en format vídeo sobre les diferents formes d’improvisació i un ampli ventall d’articles, vídeos, assaigs, investigacions i esdeveniments actuals relacionats amb la improvisació. 

Strengthen Music in Society

Strengthen Music in Society ofereix recursos i eines al col·lectiu de músics, estudiants de música i totes les persones que treballen en el sector de l’educació musical. Vol ajudar a intèrprets i institucions d’ensenyament musical superior a reforçar la rellevància social de l’educació musical i millorar l’accés a l’educació musical, però també reforçar l’impacte de la música, l’art, la cultura i l’educació cultural en la societat. 

EPARM

La Plataforma Europea per a la Recerca Artística en Música (EPARM) és una iniciativa de l’Associació Europea de Conservatoris (AEC), que actua com a recurs per a la investigació artística en el context específic de l’Educació Musical Superior: compartir coneixements, idees i resultats; promoure i desenvolupar el discurs al voltant de la recerca artística; incubar noves idees i desenvolupaments; i oferint suport i inspiració als membres de l’AEC. 

Wood Music

Wood Music és una acció de COST (Cooperació Europea en Ciència i Tecnologia), una organització de finançament de xarxes de recerca i innovació. Va començar el 2013 i va continuar fins al 2017. 
 
Aquesta acció pretén combinar forces i fomentar la investigació sobre instruments musicals de fusta per tal de preservar i desenvolupar la difusió del coneixement sobre instruments musicals a Europa mitjançant la recerca interdisciplinària. El programa proposat inclou professionals de la conservació, la ciència de la fusta, la química i l’acústica, com també la investigació en organologia i fabricació d’instruments. 

Phenicx

Phenicx és un projecte de recerca col·laboratiu, finançat parcialment per la Comissió Europea. En aquest projecte, professionals de la investigació acadèmica, institucions musicals, intèrprets i empreses tecnològiques emergents s’uneixen. La missió del projecte és fer ús de tota la riquesa de la música clàssica per construir una experiència de concert clàssica completament nova, recolzada per l’ús intel·ligent de la tecnologia. 

Polifonia

La Xarxa ERASMUS de Música Polifonia ha estat el projecte més gran d’Ensenyament Musical Superior fins ara. Amb el suport del programa ERASMUS Networks de la Unió Europea, va començar l’any 2004 i, des d’aleshores, ha estudiat una sèrie de matèries relacionades amb la formació professional de la música a nivell europeu. En l’àmbit del seu primer i segon cicle (2004-2007 i 2007-2010), el projecte va realitzar més de 60 reunions de grups de treball a diferents destinacions europees, reunint personal expert de més de 25 països diferents.

Magister Musicae 

Magister Musicae és un portal web que inclou un catàleg d’ensenyament musical digitalitzat de més de 3.000 hores amb classes impartides per més de 200 cèlebres artistes internacionals. 
 
Donada l’ambició del projecte, al 2004 els principals conservatoris i escoles de música es van unir a Magister Musicae a través del projecte europeu Harmos, facilitant l’accés als seus professors i fent Magister Musicae encara més internacional: 

– El Royal College of Music de Londres. 
– El Koninklijk Conservatorium de Brussel·les. 
– La Staatliche Musikhochschule de Stuttgart. 
– L’Escola Superior de Música del Porto de Porto. 
– L´Escola Superior de Música de Catalunya de Barcelona. 
– La Lithuanian Academy of Music de Vilnius. 
– Associació Europea de Conservatoris. 

Harmos

El projecte HARMOS (2004-2006), recolzat pel Programa eCONTENT i coordinat per la Fundació Albéniz, tenia com a objectiu el desenvolupament de materials educatius en línia basats en vídeos de classes magistrals i classes de música en diversos conservatoris europeus. 
 
Harmos es va centrar en el patrimoni musical i la música popular en el context de l’eLearning, amb la participació de reconegudes escoles de música europees i conservatoris nacionals. OrbiTeam va aportar un component col·laboratiu utilitzat per anotar el contingut digital. El projecte està finançat pel programa e-Content de la Unió Europea. 

Actualitat internacional