Màster de composició musical amb tecnologies
| Crèdits ECTS | 60 |
| Places disponibles | 15 |
| Calendari | 1 d’octubre a 1 de juny. El TFM es presenta la primera setmana de juliol. |
| Horari | De dilluns a divendres, de 18:30h a 20:30h. |
| Modalitat | Presencial |
| Idioma de docència | Anglès |
| Preu crèdit | 94,45 € |
El Màster en Composició musical amb tecnologies es va dissenyar i dur a terme per primer cop el curs 2007-2008, com a part de l’ECMCT (European Course for Musical Composition and Technologies), un projecte europeu Leonardo da Vinci, que cercava definir continguts i metodologies d’alt nivell per a un curs de postgrau de creació musical basat en les tecnologies més actuals. Aquest projecte es va dur a terme en col·laboració amb institucions europees de gran prestigi en aquest camp: IRCAM (Paris), Technische Universität (Berlin), Universität der Künste (Berlin), Musikhochschule Hanns Eisler (Karlsruhe i Weimar), Sibelius Academy (Helsinki), Muzyka Centrum Art Society (Krakow), Estonian Academy of Music and Theatre (Tallinn).
L’actual màster recull d’aquesta experiència, cobreix un ampli ventall d’aspectes tècnics i programari especialitzat, així com també conceptes i tècniques inherents a la creació i estructuració d’un discurs musical ben elaborat, tan des de l’òptica de l’escriptura instrumental com de la tecnològica. Finalment, els coneixements d’aquest curs conflueixen en l’elaboració d’una obra mixta per a instrument i electrònica en un format lliure que pot anar des d’instrument amb cinta, fins al treball amb interfícies i interacció a temps real.
La figura anacrònica de l’assistent tècnic que ajudava el compositor/a a generar i programar la part electroacústica de la seva obra té avui el mateix sentit que si un compositor/a necessités un assistent que l’ajudés a orquestrar perquè ell/ella no en fos capaç. El compositor/a és el responsable de tot element sonor (electrònic o instrumental) que configura la seva obra, i és per això que les noves generacions de compositors i compositores que volen emprar aquests mitjans saben que tan necessari els és aprendre harmonia, contrapunt o instrumentació, com dominar conceptes, tècniques i programari per a la generació i processament del so, la seva seqüenciació i espaialització, etc. Noves tècniques compositives necessàries per a compondre amb la tecnologia actual, avui ja indispensables en la formació de les noves fornades de compositors/es i intèrprets que vulguin treballar repertori actual amb aquests mitjans.
Per accedir al màster cal posseir un títol superior en música o experiència equivalent acreditada. El candidat haurà de fer arribar partitures i/o enregistraments de música pròpia. El material enviat serà avaluat per la direcció del màster.
| Assignatures | Crèdits |
|---|---|
| Fonaments d’acústica, síntesi i edició de so | 3 |
| Fonaments de composició, forma i estructura musicals | 3 |
| Tècniques esteses d’instrumentació | 3 |
| Fonaments de programació | 3 |
| Tècniques d’estudi i postproducció | 3 |
| Composició electroacústica | 6 |
| Composició assistida per ordinador | 3 |
| Anàlisi i aspectes conceptuals de la música amb tecnologies | 3 |
| Programació i utilització de sistemes interactius | 6 |
| Escriptura i estratègies compositives i interpretatives de la música electrònica i instrumental | 6 |
| Generació i manipulació d’imatges i il·luminació per ordinador | 3 |
| Live Coding | 3 |
| Treball de fi de màster | 15 |
L’objectiu principal del curs és oferir una formació especialitzada per a compositors o professionals de la música que desitgin incorporar la tecnologia més actual a les seves produccions.
En el curs es facilitaran les eines necessàries per tal que els estudiants:
Titulats superiors en música, compositors, intèrprets, professors de música, dissenyadors i tècnics de so amb experiència en el camp de la composició o de la creació sonora, i professionals interessats en incorporar els mitjans informàtics a les seves tasques creatives, interpretatives, productives o docents.
Coordinació: Eduard Resina
Ariadna Alsina
Alex Barrachina
Joan Bagés
Lina Bautista
José Manuel Berenguer
Sixto Cámara
Pablo Carrascosa
Pedro González
Fèlix Pastor
Luis Nacenta
Eduard Resina
Josep Rio-Pareja
Oriol Saladrigues
Reiko Yamada
L’horari de classes és sempre de 18 a 20 h
| 1r trimestre (octubre a desembre) |
|
|---|---|
| Dia | Assignatura |
| Dl. | Fonaments de programació |
| Dt. | Tècniques bàsiques d’estudi i postproducció |
| Dc. | Fonaments d’acústica, síntesi i edició de so |
| Dj. | Tècniques esteses d'instrumentació |
| Dv. | Fonaments de composició, forma i estructura musicals |
| 2n trimestre (gener a mitjans de març) | |
| Dl. | Composició assistida per ordinador / Composició assistida per ordinador / Escriptura i estratègies compositives i interpretatives de la música electrònica i instrumental |
| Dt. | Composició assistida per ordinador / Escriptura i estratègies compositives i interpretatives de la música electrònica i instrumentalde la música electrònica i instrumental |
| Dc. | Programació i utilització de sistemes interactius |
| Dj. | Composició electroacústica |
| Dv. | Generació i manipulació d’imatges i il·luminació per ordinadorGeneració i manipulació d’imatges i il·luminació per ordinador |
| 3r trimestre (mitjans de març a maig) | |
| Dl. | Escriptura i estratègies compositives i interpretatives de la música electrònica i instrumental |
| Dt. | Live Coding |
| Dc. | Anàlisi i aspectes conceptuals de la música amb tecnologies |
| Dj. | Composició electroacústica |
| Dv. | Programació i utilització de sistemes interactius |
| sine die | Tutories individuals |
| Juny/Juliol sine die | Preparació i realització concert estrena d’obres |