Javier Duque Gutiérrez
Departament d'Educació i Mediació Artística
Organització i contextos educatius
Pedagogia sistemàtica de la música I
Pedagogia sistemàtica de la música II
Psicopedagogia
Seminari d’investigació en educació musical
Titulat superior en Pedagogía Musical pel Conservatori Superior de Música de Barcelona. (1998).
Titulat de professor en la Metodologia Musical Willems (Lyon, 1991-1994).
Titulat Superior en Musicologia per el Conservatori Superior de Música de Barcelona. (2000).
Llicenciat en Pedagogia (2004).
Especialització en didàctica i organització escolar. Universitat Autònoma de Barcelona: Bellaterra. Post-grau en “Calidad en la formación ocupacional: normes ISO i EFQM: Universitat Autònoma de Barcelona, curs 2001-2002. Máster Oficial en Investigació en Educació. Universitat Autònoma de Barcelona: Bellaterra. (setembre 2010). Doctorat en Educació. Tesis: “ La Identidad profesional del docente de música”. Universitat Autònoma de Barcelona: Bellaterra. (novembre 2018).
- Avaluació Educativa i sistemes de qualitat
- Disseny, desenvolupament i avaluació de programes formatius
- Epistemologia de la recerca en educació musical
- Fonaments per a la didàctica dels instruments musicals
- Organització de centres de formació musical
- Professió i perfils professionals del docent de la música
Projectes de recerca:
- Planificació i realització de Procés de Mediació en l’Escola Municipal de Música de Cornellà, (2000).
- Projecte POLIFONIA I promogut per a l’AEC amb fons europeus. Comissió de Pre-college. (2004 a 2007),
- Projecte d’Investigació-Acció sobre “Avaluació educativa al Conservatorio de Tarazona” (2010).
- Diseñador, implementador i supervisor (com a cap de Departament de l’Esmuc) del primer projecte TANDEM de CatalunyaCaixa (Esmuc-Escola Poblenou, 2011 a 2013).
- Duque, J. (2008). La orientación en la educación superior musical: 7 años de tutoría en la Escola Superior de Música de Catalunya. Comunicació en el Congreso de Educación e Investigación Musical, CEIMUS I, 29 de febrero, 1 y 2 de marzo Madrid.
- Duque, J. & Jorquera, M.C. (2013).Constructing professional identity as a determining element in musician-teachers’ classroom activity. Comunicació en Eighth International Research in Music Education Conference (RIME). Universitat d’Exeter. 9 al 13 de abril de 2013. Exeter.
- Duque, J. & Jorquera, M.C. (2013). Comunicació Aiming at improving music teachers’ classroom action by reflecting on professional identity and instructional models, Congreso ISME, Porto Alegre, Brasil 23 de juliol.
- Duque, J. & Jorquera, M.C. (2014). Socio-cultural Contexts of the Musician-Teacher’s Professional Identity Development, MISTEC (ISME), Curitiba, Brasil, 18 de juliol.
- Duque, J. & Jorquera, M.C. (2016). Narraciones De Identidad Profesional De Educadores Musicales Desde La Complejidad, en Congreso CIMIE “Educational research with social impact”, Sevilla 30 de junio i 1 de juliol.
- Duque, J. & Jorquera, M.C. (2016).Professional identity, teachers’ethics, and profesional culture as context. Comunicació en congrés del MISTEC (ISME), Dublín, 18 a 22 de juliol.
- Duque, J. (2017). Responsabilidad y complejidad en la relación investigador – comunidad educativa. Ponència en CIMIE “Investigación e innovación responsable”, Bilbao 29 I 30 de juny.
- Duque Gutiérrez, F. J., Matamala Cors, X., & Muniente Rodríguez, I. (2021). Lenguaje musical y desarrollo integral de la persona: Investigación-acción en contextos educativos formales musicales. Actas del III Congreso Internacional de Música y Cultura para la Inclusión y la Innovación, 2021, ISBN 978-84-9749-805-0, págs. 24-28, 24-28. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8033071
- Duque, J. i Aragonès, E. (2021). L'IMPACTE DE L'EMMCA Estudi de l'assoliment dels objectius de l'Escola Municipal de Música - Centre de les Arts de l'Hospitalet (2005-2020). ESMUC, EMMCA, Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat.
Ha realitzat tasques de pianista acompanyant en el àmbit educatiu, de director de cor, i ha cantat a les corals Madrigal (Manel Cabero) i Sant Jordi (Lluís Vila).
Becat per la Generalitat de Catalunya per a la recerca etnomusicològica a l’Alt Urgel, ha sigut docent en escoles de música i conservatoris, de Llenguatge Musical, d’Harmonia, de Cor, de Piano y de Pedagogia Musical i ha realitzat formació de professorat, tant d’escoles de música com de conservatoris i ensenyament general, sobre desenvolupament i innovació educativa en didàctica i avaluació.
Fundador i professor de l’Escola de Musica d’Oliana, Lleida (1984 a 1986). Professor i coordinador del Departament de Llenguatge Musical de l’Escola d’Arts Musicals Luthier, Barcelona (1994 a 2002). Cap d’Estudis (1996 i 1997) i professor de pedagogia i musicologia (1990 a 2003) al Conservatori de Música de Badalona. Dissenyador, Secretari Acadèmic i implementador del Master UAB-ESMUC en Organización y Dirección de Centros de Formación Musical (cursos 2009-2012). Cap de Departament de Pedagogia (2003 a 2013) de l’Escola Superior de Música de Catalunya. Dissenyador, coordinador i implementador del Màster OnLine de “Pedagogia per a Músics” (2012 a 2016) a l’Escola Superior de Música de Catalunya.
És professor del Departament de Pedagogia des del 2001.