Organització i contextos educatius


Tipus: Obligatòria (OB)

Matèria: Organització educativa

ECTS: 4

Valor total en hores: 120
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 5
Hores per treballs dirigits (no presencials): 25
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 45

Departament: Educació i Mediació Artística

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

  1. Analitzar, dissenyar, desenvolupar i avaluar projectes de centres tenint en compte els aspectes psicològics, pedagògics i sociològics convenients.
  2. Relacionar, vincular i coordinar la pràctica educativa dins de l’aula amb la pràctica organitzativa institucional i els condicionants del marcs contextuals del centre educatiu musical.
  3. Reproduir i analitzar els principals models de tipologia organitzativa dels centres educatius musicals i les seves conseqüències per a l’activitat formativa i de relació amb el context.

Objectius concrets de l’assignatura

Competències transversals

CT1Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora
CT2Recollir informació significativa, analitzar-la, sintetitzar-la i gestionar-la adequadament.
CT3Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza.
CT4Utilitzar eficientment les tecnologies de la informació i la comunicació.
CT5Comprendre i utilitzar, al menys, una llengua estrangera en l’àmbit del seu desenvolupament professional.
CT6Realitzar autocrítica cap el propi fer professional i interpersonal
CT7Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip
CT8Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments.
CT9Integrar-se adequadament en equips multidisciplinars i en contextos culturals diversos
CT10Liderar i gestionar grups de treball
CT11Desenvolupar en la pràctica laboral una ètica professional basada en l’apreciació i sensibilitat estètica, mediambiental i cap a la diversitat.
CT12Adaptar-se, en condicions de competitivitat als canvis culturals, socials i artístics i als avenços que es produeixen en l’àmbit professional i seleccionar els itineraris adequats de formació continuada.
CT13Buscar l’excel·lència i la qualitat en la seva activitat professional.
CT14Dominar la metodologia d’investigació en la generació de projectes, idees i solucions viables
CT15Treballar de forma autònoma i valorar la importància de la iniciativa i l’esperit emprenedor en l’exercici professional
CT16Utilitzar els mitjans i recursos al seu abast amb responsabilitat cap el patrimoni cultural i medioambiental.
CT17Contribuir amb la seva activitat professional a la sensibilització social de la importància del patrimoni cultural, la seva incidència en els diferents àmbits i la seva capacitat de generar valors significatius.

Competències generals

CG16Conèixer el context social, cultural i econòmic en que se desenvolupa la pràctica musical, amb especial atenció al seu entorn més immediat però amb atenció a la seva dimensió global.
CG18Comunicar de forma escrita i verbal el contingut i els objectius de la seva activitat professional a persones especialitzades, amb un us adequat del vocabulari tècnic i general.
CG19Conèixer les implicacions pedagògiques i educatives de la música en distints nivells.
CG24Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional.
CG25Conèixer i ser capaç d’utilitzar metodologies d’estudi i investigació que el capacitin per al continu desenvolupament i innovació de la seva activitat musical en el transcurs de la seva carrera.
CG27Conèixer i aplicar la legislació relativa al seu àmbit professional.

Competències específiques

PE5Ser capaç de desenvolupar una pràctica educativa-musical, com artista i formador musical orientada a la comunitat.
PE6Contextualitzar la pedagogia musical en el temps actual i en els diferents àmbits culturals, reflexionant de forma crítica sobre la funció i resultats que la pràctica de l’educació musical pot aportar a la millora de la persona i de la societat.
PE7Saber aprofitar les oportunitats de formació i especialització que cada lloc de treball ofereix, incorporant-les al desenvolupament del propi perfil professional.
PE8Implicar-se activament en projectes educatiu-musicals a través del treball cooperatiu i assumir la responsabilitat de desenvolupar la professió educativa musical com a tasca col·lectiva.
PE9Dissenyar i portar a terme processos sistemàtics d’avaluació educativa sobre alumnes, professors, programes i institucions i basar en els seus resultats la planificació de la millora educativa.

Continguts

L’organització educativa com a coneixement científic. L’organització educativa: components, contextos, objectius i dinàmiques. Planificació, gestió i avaluació de l’organització educativa. Recursos i estructura de l’organització educativa. Marc normatiu. Cultura de centre. Gestió del conflicte en l’organització educativa. El canvi i la innovació en les organitzacions educatives musicals. La qualitat de l’organització. Les funcions i dinàmiques directives.   

Metodologia d’impartició

La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants.   

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.