Publicat el 15 de març de 2024

Comparteix a:

Conferència sobre els Ensenyaments Artístics Superiors a Madrid, amb presència ESMUC

Conferencia Ensenanzasartisticassuperioresateneo 1

Conferència ‘Innovació i lideratge per l’ensenyament d’estudis artístics superiors de música a Espanya’.

El dimarts 19 de març, la Sala Pérez Galdós de l’Ateneu de Madrid, acull la conferència Innovació i lideratge pels Ensenyaments Artístics Superiors de Música a Espanya, a càrrec de la directora general de l’Escola Superior de Música de Catalunya, Núria Sempere, i Isabel Gondel, especialista en qualitat de l’Educació Superior de Música a Europa i graduada del Màster de Recerca de l’ESMUC. L’acte tindrà lloc a les 19 hores i l’accés és lliure.

  • Dimarts 19 de març

  • 19:00 hores

  • Sala Pérez Galdós, Ateneu de Madrid, Madrid.


La conferència és d’actualitat perquè el passat dijous 14 de març el Congrés dels Diputats va aprovar el Projecte de Llei pel qual es regulen els ensenyaments artístics superiors i estableix l’organització i equivalències dels ensenyaments artístics professionals, la qual cosa significa que som davant un moment clau per a la formulació d’un desafiament estratègic: adquirir la independència i l’autonomia legislativa necessàries per liderar la innovació que el sector requereix, per situar-se a l’avantguarda de les institucions internacionals i els reptes del món contemporani.

Segons Isabel Gondel, la darrera dècada ha evidenciat una urgència generacional per actualitzar els paradigmes educatius dels Ensenyaments Artístics Superiors de Música a Catalunya i Espanya a l’era digital, amb la constitució de la Federació Nacional d’Estudiants de Música i l’European Performing Arts Students Association. Aquestes són organitzacions clau que marquen el sorgiment i la consolidació de l’activisme polític estudiantil a les arts, a través de la música per l’ensenyament artístic, a l’àmbit nacional i europeu des del 2014, sota les iniciatives desenvolupades per l’European Association of Conservatoires i MusiQuE amb els estudiants.

Intensificació dels debats

Per a Gondel, a aquest fet cal afegir la progressiva intensificació dels debats al voltant de les condicions laborals dels artistes i els treballadors del sector cultural a Europa, per promoure la transformació de les polítiques culturals i la creixent industrialització del sector, que no deixa d’augmentar un sentiment d’urgència i necessitat en els estudiants, que s’enfronten alhora als interrogants emergents al voltant de la Intel·ligència Artificial i la Salut Mental.

L’especialista en qualitat educativa de l’Educació Superior de Música, explica que si els Ensenyaments Artístics Superiors de Música a Espanya volen convertir-se en un motor d’avantguarda, actualitzat, estratègic i competitiu, no quedarà més opció que mirar de cara a totes les relacions de poder i estudiar els conflictes d’interessos, per poder dissenyar propostes coordinades de solució en escalada, com a ponts pactats en comú cap al progrés. Sense oblidar aquesta altra problemàtica que mai s’esmenta: la necessitat urgent també de professionalització en la gestió i el lideratge d’aquestes institucions. I conclou que, en definitiva, puguem construir-ne una mirada política comuna, que permeti centrar-nos en allò que de veritat importa: la protecció i defensa de les arts i la cultura a través de la música i la seva educació.

Isabel Gondel

Nascuda a Andalusia i resident a Barcelona, la trajectòria d’Isabel Gondel es va forjar a l’educació artística i la filosofia. A través de l’activisme a les arts, vaig representar els estudiants de música a l’àmbit nacional i internacional. Va cofundar associacions i va contribuir a la millora de l’educació superior musical a Europa. Aquests darrers anys ha combinat la seva passió per la música amb rols en programes educatius pertanyents al Barça Innovation Hub, la Northumbria University i l’Institut Superior de Dret i Economia de Barcelona, abans de convertir-se en professional independent i començar els seus estudis de direcció i gestió empresarial a la UOC. És graduada del Màster de Recerca de l’ESMUC, on va fer un estudi sobre la música per a piano de Mauricio Sotelo i l’espectralisme amb Luca Chiantore, i ha esetat representant de joves músics en l’Associació Europea de Conservatoris (AEC) del 2014 al 2021.

Isabel Gondel 1
Isabel Gondel.
Núria Sempere

Núria Sempere ha compromès la seva trajectòria professional a la democratització de l’accés a la pràctica artística i la generació d’espais de participació des de diferents responsabilitats directives en l’àmbit de les escoles de música. Té el Diploma d’Estudis Avançats  per la Universitat de Barcelona, el Màster en Direcció Pública per ESADE, la Llicenciatiura en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona i el Títol de professor de Guitarra pel Conservatori Municipal de Música de Barcelona.

La seva activitat de recerca s’orienta a exhibir els impactes de l’educació musical en el desenvolupament de les persones i la cohesió de les comunitats i està posada al servei de desenvolupar polítiques públiques locals fonamentades en evidències i transferibles internacionalment. Ha estat directora de l’Escola Municipal de Música – Centre de les Arts de L’Hospitalet (EMMCA), professora del Departament de Producció i Gestió de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) i membre de la junta directiva de l’Associació Catalana d’Escoles de Música (ACEM) de la qual és la presidenta fundadora. Actualment és directora general de l’ESMUC.

Núria Sempere Directora General Esmuc Còpia
Núria Sempere.

Accés lliure amb l’aforament limitat a la capacitat de la sala.