Gender Sounds: Perspectives de gènere en l’àmbit de la música
Gender Sounds és una iniciativa de l’ESMUC que coordina el Departament d’Estudis Culturals i Musicals amb l’objectiu de promoure el debat sobre les perspectives de gènere en l’àmbit de la música i de la cultura contemporànies.
El cicle comença amb cinc seminaris en línia que oferiran expertes internacionals en musicologia feminista amb la intenció de mostrar nous punts de vista sobre la representació en els discursos dominants de la música actual modelats a partir de nocions estereotipades de gènere, sexualitat i raça. Les professores convidades són Gina Arnold (San José University), Kristie Brown (Coldburn Conservatory), Fredara Hadley (Juilliard School), Lucy O’Brien (University West London) i Sherrie Tucker (University of Kansas). Els seminaris són els dilluns 7, 14, 21, 28 de març i 4 d’abril a les 18 h, i els condueix Angels Bronsoms.
Gender Sounds tanca la primera edició amb una jornada de cloenda que inclou una conferència del professor de l’ESMUC Rolf Baecker i una taula rodona moderada per Úrsula San Cristóbal amb la participació d’Enric Aragonès, Anna Sardà i Montserrat Palacios. La cloenda és el dia 7 d’abril, de 17 h a 19:30 h, a la Sala de Cor de l’ESMUC.
Totes les activitats són gratuïtes i obertes a tothom amb inscripció prèvia.
Cicle Gender Sounds
Dilluns 7, 14, 21 i 28 de març i 4 d’abril, a les 18 h. En línia.
Dijous 7 d’abril, de 17 h a 19:30 h (Cloenda). Sala de Cor de l’ESMUC.
Calendari: del 7 de març al 7 d’abril de 2022
Seminaris en línia, Zoom, 18h. Moderadora: Angels Bronsoms
7 de març – Gina Arnold (San Jose State University): Exile On Man Street: The hard road for women in the world of rock ‘n’ roll.
14 de març – Sherrie Tucker (University of Kansas): Listening to the Changes: Historical Perspectives on Jazz, Race, and Gender Justice.
21 de març – Kristie Brown-Montesano (Colburn Conservatory of Music): Rescuing Carmen from Carmen.
28 de març – Lucy O’Brien (University of West London): IDENTITY: the ley lines of punk feminism.
4 d’abril – Fredara Hadley (The Juilliard School): Aretha Franklin and the Efficacy of Black Feminine Genius.
Jornada de cloenda: conferència i taula rodona, Sala de Cor, retransmissió Youtube
7 d’abril, 17 h – Rolf Bäcker (Esmuc): Mares de Déu i esclaves. Les dones i la música a l’Edat Mitjana. Conferència amb il·lustracions musicals d’Alba Asensi, Marina Torra i Míriam Trias.
7 d’abril, 18 h – Taula rodona. Moderadora: Úrsula San Cristóbal.
Enric Aragonés, pedagog i professor del departament d’Educació i Mediació Artística de l’ESMUC.
Anna Sardà, graduada en musicologia per l’Esmuc i músic del grup Roba Estesa.
Montserrat Palacios, cantant, artista sonora i antropóloga sonora.
Lina Tur, violinista i professora del departament de Clàssica i contemporània de l’ESMUC.
Participants
És doctora en Comunicació (UAB), Màster en Gènere i Comunicació (UAB), Màster en Fashion Retail and Luxury Management (Global Business School Barcelona) i Llicenciada en Periodisme (UAB). La seva recerca està centrada en la representació de la dona en la indústria musical i és autora del llibre Animals de Rock & Roll.
És doctora per la Stanford University i ha escrit nombrosos llibres sobre música, com ara Route 666: On the Road to Nirvana i Half a Million Strong: Rock Crowds and Power at Music Festivals from Woodstock to Coachella“. És coeditora del volum Oxford Handbook of Punk que es publicarà pròximament.
És escriptora, acadèmica i locutora. El 2020 ha estat coautora del best-seller d’Amazon It Takes Blood and Guts with Skin, the lead singer of Skunk Anansie, i ha publicat una edició especial del 25è aniversari del seu llibre She Bop: The Definitive History of Women in Popular Music. És autora de Dusty: The Classic Biography i Madonna: Like an Icon (que va ser traduït a 13 idiomes). Actualment està treballant en una extensa biografia de Karen Carpenter que es publicarà el 2023. És professora de gestió de la indústria musical i desenvolupament d’artistes a la University of West London i escriu per a mitjans com ara MOJO, The Sunday Times i The Guardian.
És doctora i professora d’etnomusicologia al Departament d’Història de la Música a The Juilliard School, on imparteix cursos d’etnomusicologia i música afroamericana. La Dra. Hadley ha presentat la seva recerca a universitats i congressos tant nacionals com internacionals, i ha estat publicada en revistes acadèmiques. Ha participat en diversos documentals, com ara la recentment estrenada sèrie documental de PBS, The Black Church, presentada pel professor Henry Louis Gates. El proper llibre de la Dr. Hadley se centra en l’impacte musical dels col·legis i universitats històricament afroamericans
És professora d’Estudis Americans a la University of Kansas. És l’autora de Dance Floor Democracy: the Social Geography of Memory at the Hollywood Canteen (Duke, 2014), Swing Shift: “All-Girl” Bands of the 1940s (Duke, 2000) i coeditora, amb Nichole T. Rustin, de Big Ears: Listening for Gender in Jazz Studies (Duke, 2008).
Actualment, és editora del col·lectiu que publicarà Improvising across Abilities: Pauline Oliveros and the Adaptive Use Musical Instrument. Coedita amb Randal M. Jelks, American Studies, i juntament amb Deborah Wong i Jeremy Wallach, és editora de les sèries sobre Music/Culture a Wesleyan University Press.
És catedràtica d’Història de la Música al Colburn Conservatory of Music. Les seves àrees de recerca inclouen la música al cinema i la televisió, la recepció en la postguerra de J.S. Bach en la cultura popular americana, i les polítiques de gènere en la música clàssica i l’òpera. El seu llibre Understanding the Women of Mozart’s Operas (UC Press, 2007, edició de butxaca, 2021) ofereix un estudi detallat dels personatges femenins de Les noces de Fígaro, Don Giovanni, Così fan tutte i La flauta màgica. Apassionada de la divulgació, Brown-Montesano imparteix conferències a organitzacions del sud de Califòrnia, com ara l’Òpera de Los Angeles, la Filharmònica de Los Angeles i la Societat de Música de La Jolla.
Úrsula San Cristóbal és artista interdisciplinària, investigadora i docent. Després de formar-se en música antiga (Scuola Civica di Milano, Università degli Studi di Milano), s’especialitza en la cultura audiovisual contemporània. És doctora en musicologia i història de l’art per la UAB i les seves línies de recerca se centren en la investigació artística, i en l’ús del sonor al cinema, el videoart i la performance. Imparteix assignatures humanístiques a l’Escola Superior de música Taller de Músics i ha estat professora d’Història de la música a l’audiovisual a l’Escola Superior de Música de Catalunya.
Anna Sardà és musicòloga graduada per l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) i antropòloga de formació, amb els estudis de gènere com a fil conductor acadèmic i vital.
Actualment, està finalitzant el Màster en Estudis de Dones, Gènere i Ciutadania a la Universitat de Barcelona (UB) mentre es dedica de manera precària al sector cultural i inverteix el temps restant a l’activisme feminista i LGBTQ+. És baixista del projecte musical Roba Estesa des dels seus inicis i compagina la seva activitat artística amb la gestió i la dinamització al Centre Cívic Casa Orlandai de Sarrià.
Titulat superior de música en l’especialitat de pedagogia (ESMUC), Màster en Gestió Pública (UAB-UB-UPF) i format en Orff-Schulwerk (San Francisco Orff Course). Actualment és professor del Departament d’Educació i Mediació Artística de l’ESMUC i coordinador d’educació musical primerenca a l’EMMCA de l’Hospitalet. També ha treballat al Taller de Músics ESEM i ha col·laborat en els àmbits de les polítiques culturals i educatives amb l’Aliança Educació 360, la Diputació de Barcelona, l’Ajuntament de Barcelona, l’Ajuntament d’Esparreguera, l’Institut Català de les Empreses Culturals i el CoNCA, entre altres.
Investigadora i performer vocal. Va estudiar cant líric a la Escuela Superior de Música (INBA-Mèxic) i etnomusicologia a la Facultat de Música (UNAM-Mèxic), on es va graduar amb una investigació sobre polifonies vocals de tradició oral (cant cardenche). El 2012 va obtenir el Diploma d’Estudis Avançats (DEA) Valladolid, en el qual va aprofundir en les emissions vocals, la temporalitat i el silenci en la cançó cardenche.
Actualment realitza performances vocals i s’ha presentat a prestigiosos festivals a Berlín, Àustria, Itàlia, Praga, Mèxic, Espanya, etc. La prestigiosa Contemporary Music Review va referir-se al seu treball l’any 2019. És coautora amb Llorenç Barber del llibre La Mosca tras la oreja. De la música experimental al Arte Sonoro en España (SGAE), i autora dels llibres Cuando suena una campana, suena un mundo (EuDeba, Buenos Aires, 2010) i Campanas Quisqueyanas (AECID, Sto Domingo, 2012). És mare de dos fills.
Considerada per la premsa internacional pel seu virtuosisme, combinat amb la seva profunda musicalitat i un rigorós coneixement estilístic, Lina Tur Bonet desenvolupa una carrera com a violinista i directora tan versàtil com a personal. Guardonada, entre d’altres, al concurs internacional Bonporti, es va formar a les Universitats de Friburg i Viena. És concertino convidada a Il Complesso Barocco, Orquestra del Liceu de Barcelona, Concert Köln, Clemencic Consort, OBach Consort de Viena, Hofkapelle Munic, Orquestra del Palau de les Arts de València, Orchestre d’Auvergne i l’Orquestra Nacional d’Espanya, i ha dirigit l’Orquestra Barroca de Sevilla, l’Orquestra del Festival de Mont-real, l’Orquestra Vigo 430, la Jerusalem Baroque Orchestra i la Camerata Villa Musica, Mainz. Els seus 14 CDs com a solista i directora han rebut guardons internacionals com a “Millor Versió de l’obra” per a la BBC Radio3, “Versió Referencial” per a Gramophone, France Musique i Scherzo, “Versió Recomanada” per la Bayerische Rundfunk, SWR o la Kulturradio Berlin i diverses vegades 5* DIAPASON. Actualment és professora de violí del departament de Clàssica i contemporània de l’ESMUC.
Ha estudiat Musicologia, Filologia Romànica i Història Ibèrica i Llatinoamericana a la Universitat de Colònia, on es va doctorar en Musicologia amb la tesi La guitarra com a símbol: significat i canvi dins de la memòria cultural espanyola des de l’Edat Mitjana fins al final del segle d’or. Va ser becari de l’Institut Camões, la UOC i el Deutscher Akademischer Austauschdienst (a la Institució Milà i Fontanals del CSIC a Barcelona). Actualment és professor titular a l’ESMUC. És membre de diferents societats d’orientació musicològica, entre d’altres, l’Institut d’Estudis de la Cultura Musical del Món Lusòfon (I.S.M.P.S.) i de la Societat d’Etnomusicologia (SIBE). La seva activitat científica, que realitza entre la musicologia històrica i l’etnomusicologia, es complementa amb l’activitat pràctica com a professor titular de guitarra clàssica, flamenca, acústica i elèctrica, baix elèctric, conjunt i improvisació moderna a l’Escola Municipal de Centelles.