Gender Sounds IV: (Contra) Natura
La 4ta edició de Gender Sounds, subtitulada «(Contra) Natura», tindrà lloc a l’ESMUC els dies 3 i 4 d’abril del 2025 amb ponències, performances, una taula rodona, un concert multifocal i una sessió d’audiovisuals.
L’assistència a les jornades és gratuïta i oberta al públic; a més a més, les sessions es retransmeten en directe per streaming i els vídeos queden al canal YouTube de l’ESMUC.
Enguany compartim el subtítol (Contra) Natura amb la temporada 24-25 de L’Auditori / Museu de la Música. D’una banda, el lema «(Contra) Natura» ens permet donar continuïtat a l’exploració -en perspectiva de gènere i interseccional- de les relacions sonores entre els éssers humans i la natura. D’altra banda, i en el context particular de les nostres jornades, aquesta expressió, que tant s’ha fet servir en discursos discriminatoris ,ens permet seguir donant pas a treballs que contribueixen a abatre prejudicis obsolets i a reivindicar autorxs, obres espais, formes, identitats, expressions, cossos i comportaments no normatius en la creació musical i sonora.
El títol de les jornades, Gender Sounds, també pot ser interpretat de dues maneres: “sons del gènere” i “el gènere sona”. Aquesta doble traducció reflecteix, per una banda, la nostra intenció d’aixecar silencis sobre creacions i veus silenciades; per l’altra, d’explorar el món sonor en perspectiva de gènere.
Entenem tant “Gender” com “Sounds” de la manera més inclusiva. El gènere s’entén com a construcció social i com a identitat percebuda individualment, que no té per què ser organitzada de manera binària. Per tant, les propostes de Gender Sounds inclouen feminitats, masculinitats i identitats queer/no normatives/dissidents. A més a més, el gènere s’aborda de manera interseccional, tot considerant també altres paràmetres biològics, socials i culturals que poden donar lloc a discriminació, com ara l’edat, l’orientació sexo-afectiva, la classe socioeconòmica, la (dis)capacitat, la nacionalitat, etnicitat, religió o cultura. Els àmbits de treball d’aquestes jornades són igualment oberts, incloent i encoratjant els enfocaments transdisciplinaris.
La participació en les jornades s’estableix mitjançant la selecció, per part del comitè científic, de les propostes enviades mitjançant una convocatòria oberta.
Aquesta convocatòria es dirigeix a acadèmics i estudiants en música, musicologia, estudis sonors, ciències socials i arts; professionals de la música i el so interessadxs per estudis de de gènere i interseccionals; professionals de la cultura i la comunicació que treballen amb música i gènere; artistes que donen veu o exploren els sons del gènere; altres perfils de persones interessades per la intersecció entre estudis de gènere, musicals i sonors.
El format de les propostes inclou ponències convencionals i performades, sessions d’escolta multifocal, documentals, videoart, actuacions musicals, DJ set i eventuals altres formats.
Les propostes han de ser coherents amb les línies de treball de les jornades.
Descarrega’t la convocatòria en català
Call for papers, performances, works in English
En el marc de les properes jornades Gender Sounds 2025, busquem propostes que:
> S’inspiren, s’interroguen o interpel·len la natura, el paisatge sonor, les relacions sonores interespècie; qüestionen la dicotomia entre allò artificial i allò natural; aborden les relacions entre so, música i ecologia; investiguen mitjançant el so la tecnificació de la societat i la crisis mediambiental, sempre considerant les implicacions de gènere i interseccionals, tant des d’una perspectiva històrica com (trans)cultural.
> Qüestionen contextos silenciats o tàcits i exploren, des de la música i el so, i en perspectiva de gènere, les relacions entre els éssers humans i l’entorn.
> Revisen críticament la construcció del cànon entès com a “ordre natural”, des de diferents perspectives (normativitats de gènere, comportament i expressió, construccions historiogràfiques i memorialistes, sociodemografia, etcètera).
> Altres línies que exploren les relacions entre la música, els sons i la construcció de la feminitat, la masculinitat o les identitats queer/no normatives/dissidents, o que plantegen una anàlisi crítica dels discursos misògins, homòfobs, transfòbics, capacitistes, racistes, edatistes i discriminatoris en general.
Les propostes s’han d’enviar abans del 15 de febrer de 2025 a través d’un dels 4 formularis que trobareu aquí a baix. En cas de propostes amb format diferent (DJset, projecció, altres formats), s’ha d’escollir el formulari que més s’apropa a la proposta i afegir ulteriors detalls a l’apartat de comentaris i/o enviant un correu a gendersounds@esmuc.cat
La selecció anirà a càrrec del comitè científic, i l’acceptació es confirmarà al llarg de la primera meitat de març 2025.
Jordi Alomar (Museu de la Música)
Santi Barguñó (L’Auditori)
Rolf Bäcker (ESMUC)
Maria Jesús Castro (ESMUC)
Anna Costal i Fornells (ESMUC)
Eulàlia Febrer (UNIR)
Pep Gorgori (UNIR)
Ilaria Grippaudo (Università di Palermo)
Marc Heilbron (ESMUC)
Marina Hervás (Universidad de Granada)
Silvia Martínez (UAB)
Vicent Minguet (ESMUC)
Josep Pujol (ESMUC)
Sara Revilla (ESMUC)
Núria Sempere (ESMUC)
Úrsula San Cristobal (ESMUC)
Ilaria Sartori (ESMUC)
Gender Sounds és una iniciativa coordinada pel Departament d’Estudis Culturals i Musicals de l’Escola superior de Música de Catalunya amb l’objectiu de promoure el debat sobre les perspectives de gènere en l’àmbit de la música, la creació i la cultura contemporànies.