Rubén López Cano
Departament d'Estudis Culturals i Musicals
Estètica
Estètica II
Història de la música del segle XVII
Metodologies d’investigació musical I
Metodologies d’investigació musical II
Teoria crítica del coneixement
Metodologies de la investigació

- Recerca artística en música
- Musicologia audiovisual
- Gest i cos en la performance musical
- Anàlisi de i per a la interpretació
- Retòrica i semiòtica musicals
- (Etno) musicolgía contemporània
És autor de set llibres, un centenar d’articles acadèmics que aborden temes tan diversos com la retòrica i semiòtica musicals, filosofia de la cognició corporizada de la música, música popular urbana, reciclatge musical des de l’edat mitjana fins a l’era mashup, memes i cultura musical digital, musicologia audiovisual, diàspora, cos i subjectivitat musicals, investigació artística i epistemologia de la investigació musical.
Llibres
• 2020. La música cuenta. Retórica, narratividad, dramaturgia, cuerpo y afectos. Barcelona: Esmuc.
• 2018. Música dispersa. Apropiación, influencias, robos y remix en la era de la escucha digital. Barcelona: Musikeion books.
• 2014. Investigación artística en música problemas, métodos, paradigmas, experiencias y modelos. En coautoría con Úrsula San Cristóbal. Barcelona: Fonca-Esmuc.
• 2012. Cómo hacer una comunicación, ponencia o paper y no morir en el intento. Un manual de autoayuda académica. Barcelona: SIbE-Sociedad de musicología.
• 2012. Música y Retórica en el Barroco. Barcelona: Amalgama.
• 2004. De la Retórica a la Ciencia Cognitiva. Un estudio intersemiótico de los Tonos Humanos de José Marín (ca. 1618-1699). Universidad de Valladolid.
• 1997. Música Plurifocal; Conciertos de Ciudades de Llorenç Barber. México: JGH.
Edicions
• 2020. Dossier Investigacion Artística. Resonancias: Revista de investigación musical 24 (46) [sección documentos].
• 2013. Dossier Cognición Musical Corporeizada. Epistemus 2. Ruben López-Cano coordinador.
• 2011. Música popular y juicios de valor: una reflexión desde América Latina. Juan Francisco Sans y Rubén López-Cano (Coordinadores). Caracas: Fundación Celarg.
• 2008. Música, ciudades, redes: creación musical e interacción social.Rubén Gómez Muns y Rubén López-Cano (Editores). Salamanca: SIBE-Obra Social Caja Duero.
• 2008. Semiótica Musical. Editado por Susana Gonzalez Aktories y Rubén López-Cano. Número especial de la revista Tópicos del Seminario 19
Assaigs audiovisuals
• 2015. Música Antiga en Escena: L’Orfeo de ClaudioMonteverdi. Docència, recerca, conferències, interpretació, posada en escena (Febrer-Abril de 2015). Un projecte transversal coordinat per Xavier Diaz-Latorre, Susana Egea i Rubén López-Cano. Esmuc.
• 2014. La música entre nosotros: notación, almacenaje y formas de consumo musical del papiro al iPad y de la sala de concierto a las redes sociales. VII Congreso de la FELS. 17-22 febrero, 2014.
• 2012. Video presentación del libro “Sonideros en las aceras,véngase la gozadera”. Centro cultural España. Jueves 16 de febrero de 2012. México, DF.
Capítols de llibre
• 2016. «Notes for a Prehistory of Mambo». En A Latin AmericanMusic Reader, editado por Javier F. León y Helena Simonett, 221-49. Urbana: University of Illinois Press.
• 2014. “Music and Post-Communist Subjectivities in Cuba“. En Pablo Vila (ed.). Music and Youth Culture in Latin America. Identity Construction Processes from New York to Buenos Aires. Oxford: Oxford University Press. pp. 132-155.
• 2014. Música, mente y cuerpo. De la semiótica de la representación a una semiótica de la performativad. En Marita Fornaro (ed.). De cerca, de lejos. Miradas actuales en Musicología de/sobre América Latina. Montevideo: Universidad de la República, Comisión Sectorial de Educación Permanente /Escuela Universitaria de Música. pp. 41-78.
• 2013.“Spanish Popular Music through Latin American eyes”. En Silvia Martinez y Héctor Fouce (eds). Made in Spain. London and New York: Routledge. Pp. 187-195. Video Playlist
Articles
• 2020.”The Who live in Sinaloa. Videomemes musicales, punctum, contrapunto cognitivo y lecturas oblicuas“. Revista Musical Chilena. 74/233. pp. 151-173.
• 2018.”Hackeoontológico y entornos Metatopia: performance motora, sistemas interactivosy experiencia subjetiva“. Resonancias 22/ 43. pp. 133-157. Junto con Alicia Peñalba
• 2015. “Art research, music knowledge andthe contemporary crisis“. Art research journal 2/ 1; 69-94.
• 2014. “Evita, el Che, Gardel y el gol deVictorino: Funciones y significados del sampleo en el tango electrónico“. Coautoría con María Emilia Greco . Latin American Music Review. 35/2. pp.228-259. (resumen)
Lista completa de publicacions
Va dirigir trans- Revista Transcultural de Música (2005-2013) i és membre dels consells assessors d’una dotzena de revistes acadèmiques llatinoamericanes i europees. Col·labora regularment com a docent, investigador i assessor, de diferents institucions i projectes d’Europa i Amèrica Llatina.