Rubén López Cano
Department of Cultural and Musical Studies
Estètica
Estètica II
Història de la música del segle XVII
Metodologies d’investigació musical I
Metodologies d’investigació musical II
Teoria crítica del coneixement
Metodologies de la investigació
Treball final de màster de flamencologia
- Artistic exploration in music
- Audiovisual musicology
- Gesture and body in musical performance
- Analysis of / for interpretation
- Musical rhetoric and semiotics
- (Ethno) contemporary musicology
He is the author of seven books and around a hundred academic articles covering diverse topics such as musical rhetoric and semiotics, philosophy of embodied cognition in music, urban popular music, musical recycling from the Middle Ages to the mashup era, memes and digital music culture, audiovisual musicology, diaspora, body and musical subjectivity, artistic research, and epistemology of music research.
Books
• 2020. La música cuenta. Retórica, narratividad, dramaturgia, cuerpo y afectos. Barcelona: Esmuc.
• 2018. Música dispersa. Apropiación, influencias, robos y remix en la era de la escucha digital. Barcelona: Musikeion books.
• 2014. Investigación artística en música problemas, métodos, paradigmas, experiencias y modelos. Co-authored with Úrsula San Cristóbal. Barcelona: Fonca-Esmuc.
• 2012. Cómo hacer una comunicación, ponencia o paper y no morir en el intento. Un manual de autoayuda académica. Barcelona: SIbE-Sociedad de musicología.
• 2012. Música y Retórica en el Barroco. Barcelona: Amalgama.
• 2004. De la Retórica a la Ciencia Cognitiva. Un estudio intersemiótico de los Tonos Humanos de José Marín (ca. 1618-1699). Universidad de Valladolid.
• 1997. Música Plurifocal; Conciertos de Ciudades de Llorenç Barber. México: JGH.
Editions
• 2020. Dossier Investigacion Artística. Resonancias: Revista de investigación musical 24 (46) [sección documentos].
• 2013. Dossier Cognición Musical Corporeizada. Epistemus 2. Ruben López-Cano coordinator.
• 2011. Música popular y juicios de valor: una reflexión desde América Latina. Juan Francisco Sans and Rubén López-Cano (Coordinators). Caracas: Fundación Celarg.
• 2008. Música, ciudades, redes: creación musical e interacción social. Rubén Gómez Muns and Rubén López-Cano (Editors). Salamanca: SIBE-Obra Social Caja Duero.
• 2008. Semiótica Musical. Edited by Susana Gonzalez Aktories and Rubén López-Cano. Special issue of the journal Tópicos del Seminario 19
Audiovisual Essays
• 2015. Música Antiga en Escena: L’Orfeo de ClaudioMonteverdi. Docència, recerca, conferències, interpretació, posada en escena (February-April 2015). A transversal project coordinated by Xavier Diaz-Latorre, Susana Egea and Rubén López-Cano. Esmuc.
• 2014. La música entre nosotros: notación, almacenaje y formas de consumo musical del papiro al iPad y de la sala de concierto a las redes sociales. VII Congreso de la FELS. February 17-22, 2014.
• 2012. Video presentación del libro “Sonideros en las aceras,véngase la gozadera”. Centro cultural España. Thursday, February 16, 2012 México, DF.
Book Chapters
• 2016. «Notes for a Prehistory of Mambo». In A Latin American Music Reader, edited by Javier F. León y Helena Simonett, 221-49. Urbana: University of Illinois Press.
• 2014. “Music and Post-Communist Subjectivities in Cuba“. In Pablo Vila (ed.). Music and Youth Culture in Latin America. Identity Construction Processes from New York to Buenos Aires. Oxford: Oxford University Press. pp. 132-155.
• 2014. Música, mente y cuerpo. De la semiótica de la representación a una semiótica de la performativad. In Marita Fornaro (ed.). De cerca, de lejos. Miradas actuales en Musicología de/sobre América Latina. Montevideo: Universidad de la República, Comisión Sectorial de Educación Permanente /Escuela Universitaria de Música. pp. 41-78.
• 2013.“Spanish Popular Music through Latin American eyes”. In Silvia Martinez and Héctor Fouce (eds). Made in Spain. London and New York: Routledge. Pp. 187-195. Video Playlist
Articles
• 2020.”The Who live in Sinaloa. Videomemes musicales, punctum, contrapunto cognitivo y lecturas oblicuas“. Revista Musical Chilena. 74/233. pp. 151-173.
• 2018.”Hackeoontológico y entornos Metatopia: performance motora, sistemas interactivosy experiencia subjetiva“. Resonancias 22/ 43. pp. 133-157. With Alicia Peñalba
• 2015. “Art research, music knowledge andthe contemporary crisis“. Art research journal 2/ 1; 69-94.
• 2014. “Evita, el Che, Gardel y el gol deVictorino: Funciones y significados del sampleo en el tango electrónico“. Co-authored with María Emilia Greco . Latin American Music Review. 35/2. pp.228-259. (abstract)
Complete List of Publications
He directed Trans- Revista Transcultural de Música (2005-2013), and is a member of the advisory boards of a dozen Latin American and European academic journals. He regularly collaborates as a teacher, researcher, and advisor for various institutions and projects in Europe and Latin America.