Estètica


Tipus: Formació bàsica (FB)

Matèria: Cultura, pensament i història

ECTS: 4

Valor total en hores: 60
Hores presencials lectives: 22,5
Altres hores presencials: 2,5
Hores per treballs dirigits (no presencials): 17,5
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 17,5

Departament: Estudis Culturals i Musicals

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències transversals

CT1Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora.
CT5Comprendre i utilitzar, al menys, una llengua estrangera en l’àmbit del seu desenvolupament professional.
CT8Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments.
CT14Dominar la metodologia d’investigació en la generació de projectes, idees i solucions viables.

Competències generals

CG10Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre conceptes musicals diversos.
CG12Acreditar un coneixement suficient del fet musical i la seva relació amb l’evolució dels valors estètics, artístics i culturals.
CG14Conèixer el desenvolupament històric de la música en els seus diferents tradicions, des d’una perspectiva crítica que situï el desenvolupament de l’art musical en un context social i cultural.
CG26Ser capaç de vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines del pensament científic i humanístic, a les arts en general i a la resta de disciplines musicals en particular, enriquint l’exercici de la seva professió amb una dimensió multidisciplinària.

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

1. Identificar i classificar les diferents concepcions i posicionaments filosòfics en el món occidental pel que fa a les activitats musicals, i sempre en relació amb els contextos social i cultural coetanis.

2. Conceptualitzar, argumentar i vehicular verbalment criteris, opcions i decisions aplicats en la pràctica interpretativa o a l’avaluació crítica d’audicions i d’idees musicals de signe estètic, ideològic, social, històric o tècnic.

3. Presentar de forma sintètica i estructurada idees, tendències i projectes artístics varis incorporant conceptes i estratègies de l’àmbit de la comunicació de grup.

Continguts

Significació de l’activitat musical dins d’una comunitat humana. Línies més destacades del pensament estètic sobre la música en la història del món occidental. Principals fonts bibliogràfiques. Estètica occidental i altres tradicions culturals. Comprensió dels textos més destacats de l’estètica occidental sobre la música i les arts en general. Fonts documentals i historiogràfiques per a l’estudi de l’estètica musical. Mostra de la diversitat d’escoles i pensaments al voltant de la música i el fet musical. Conceptes i derivacions semàntiques. Relacions expressives entre el llenguatge musical i el verbal. Estratègies argumentals i estructuració formal del discurs. Exposició pública d’idees o temàtiques diverses. 

Metodologia d’impartició

La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes es basa en sessions classes magistrals de desplegament de continguts, sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants. El treball autònom de l’alumnat consta de tasques individuals i en grup. 

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.