Estètica II


Tipus: Formació bàsica (FB)

Matèria: Cultura, pensament i història

ECTS: 4

Valor total en hores: 60
Hores presencials lectives: 22,5
Altres hores presencials: 2,5
Hores per treballs dirigits (no presencials): 17,5
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 17,5

Departament: Estudis Culturals i Musicals

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències transversals

CT1Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora.
CT5Comprendre i utilitzar, al menys, una llengua estrangera en l’àmbit del seu desenvolupament professional.
CT6Realitzar autocrítica cap el propi fer professional i interpersonal.
CT8Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments.
CT14Dominar la metodologia d’investigació en la generació de projectes, idees i solucions viables.

Competències generals

CG8Aplicar els mètodes de treball més apropiats per a superar els reptes que es presentin en el terreny de l‘estudi personal i en la pràctica musical col·lectiva.
CG10Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre conceptes musicals diversos.
CG12Acreditar un coneixement suficient del fet musical i la seva relació amb l’evolució dels valors estètics, artístics i culturals.
CG14Conèixer el desenvolupament històric de la música en els seus diferents tradicions, des d’una perspectiva crítica que situï el desenvolupament de l’art musical en un context social i cultural.
CG16Conèixer el context social, cultural i econòmic en que se desenvolupa la pràctica musical, amb especial atenció al seu entorn més immediat però amb atenció a la seva dimensió global.
CG17Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo.
CG26Ser capaç de vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines del pensament científic i humanístic, a les arts en general i a la resta de disciplines musicals en particular, enriquint l’exercici de la seva professió amb una dimensió multidisciplinària.

 

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

  1. Identificar i classificar les diferents concepcions i posicionaments filosòfics en el món occidental pel que fa a les activitats musicals, i sempre en relació amb els contextos social i cultural coetanis.
  2. Conceptualitzar, argumentar i vehicular verbalment criteris, opcions i decisions aplicats en la pràctica interpretativa o a l’avaluació crítica d’audicions i d’idees musicals de signe estètic, ideològic, social, històric o tècnic.
  3. Presentar de forma sintètica i estructurada idees, tendències i projectes artístics varis incorporant conceptes i estratègies de l’àmbit de la comunicació de grup.
  4. Argumentar sobre el fet interpretatiu i les característiques que la interpretació adquireix en funció de l’àmbit cultural en què es produeix.
  5. Desenvolupar una actitud crítica i analítica davant les interpretacions pròpies i alienes, que permeti comprendre la relació entre qualsevol elecció interpretativa i una determinada proposta estètica.
  6. Aplicar eines que permetin analitzar amb més propietat qualsevol acte interpretatiu i entendre’l com a un fet comunicatiu.

Continguts

Significació de l’activitat musical dins d’una comunitat humana. Ubicació i distinció dels principals comportaments musicals (sonors i socials) en la globalitat de cultures. Línies més destacades del pensament estètic sobre la música en la història del món occidental. Principals fonts bibliogràfiques. Estètica occidental i altres tradicions culturals. Comprensió dels textos més destacats de l’estètica occidental sobre la música i les arts en general. Claredat i estructuració: idees fonamentals i accessòries. Contextos socials i de grup. Conceptes i derivacions semàntiques. Relacions expressives entre el llenguatge musical i el verbal. Estratègies argumentals i estructuració formal del discurs. Exposició pública d’idees o temàtiques diverses. 

Metodologia d’impartició

La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes es basa en sessions classes magistrals de desplegament de continguts, sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants. El treball autònom de l’alumnat consta de tasques individuals. 

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.