Publicat el 17 de gener de 2023

Comparteix a:

Inscripcions obertes del Seminari Pedagogies Crítiques III

Seminari Pedagogies Critiques Esmuc Esquenes 1
Seminari Pedagogies Crítiques III.

Dissabte 4 de març de 2023. A346-347 (ESMUC).
Dissabtes 18 i 25 de març de 2023. Aula de Cor (ESMUC).
INSCRIPCIONS

El mes de març comença la tercera edició del Seminari Pedagogies Crítiques amb diàlegs entre professionals actius i nous interrogants sobre l’educació artística

La tercera edició del Seminari Pedagogies Crítiques de l’Escola Superior de Música de Catalunya creua la pràctica artística i pedagògica tot proposant nous diàlegs entre professionals actius en la matèria i plantejant nous interrogants sobre com es produeixen, reprodueixen i (re)signifiquen els coneixements en l’educació artística. Una educació crítica és un procés continuat d’acció i revisió, de teixir i desteixir a la recerca de les fronteres en les nostres pràctiques i discursos amb el propòsit de tensar, (re)pensar i ampliar els marges.
 
Les sessions del Seminari tindran lloc els dissabtes 4, 18 i 25 de març de 2023. La primera trobada comptarà amb una taula de diàleg que profunditzarà en la qüestió sobre el coneixement entès com a ‘recurs’ o ‘eina’, així com els possibles punts cecs que operen darrere l’anomenada ‘transformació social‘. El ponent de la segona trobada discutirà al voltant de les controvèrsies en els estils de circulació del coneixement de les societats actuals. Què es fa visible i què s’amaga quan el coneixement és un bé capitalitzable? Com es construeixen les ignoràncies estratègiques i com una educació crítica pot fer visible aquesta problemàtica? Finalment, a la tercera sessió, i com a tancament del seminari d’aquest any, es tractaran les possibles implicacions i significats de les adaptacions de materials artístics tradicionals: com operen el tabú, la censura, l’adaptació o la correcció i quines son les seves conseqüències.

Aquest seminari està dirigit a estudiants i professionals interessats/des a aprofundir sobre el que fem, per què ho fem, com ho fem, com ho pensem i quins principis sostenen les pràctiques des d’una perspectiva crítica i transversal. El contingut de les sessions està orientat a públic de qualsevol àmbit de formació musical, artística i pedagògica.

Programa Seminari Pedagogies Crítiques 2023
SESSIÓ I – 4 de març de 2023

L’ART… TRANSFORMA?
Taula de diàleg amb Anna Puig i Laia González; professores del Departament d’Educació i Mediació Artística, coordinadores pedagògiques del projecte Rockin i cocreadores del Projecte Baula i Víctor Gil Serafini, director a l’Orquestra La Música del Reciclatge a Madrid.
 
4 de març del 2023, de 10 a 13:00 h. A346-347.
 
Es habitual sentir dir que la música permet l’expressió d’allò més íntim, que allibera, equilibra físicament i emocionalment o que facilita formes de comunicació abstractes… Però, què hi ha de cert en el poder que atribuïm a la música com a eina de transformació social? En quins aspectes de l’educació musical situem el seu caràcter emancipador? Quins són els límits d’aquesta hipotètica transformació?
 
En aquesta sessió ens acostarem a diverses narratives i ens preguntarem sobre els seus principis amb el propòsit de dibuixar nous escenaris crítics. Agafarem com a punt de partida les experiències dels ponents en els seus contextos específics per debatre, entre altres qüestions, al voltant de les ‘funcionalitats potencials’ de l’art.

SESSIÓ II – 18 de març de 2023

EPISTEMOLOGIA POLÍTICA I EDUCACIÓ
A càrrec de Fernando Broncano, Catedràtic de Filosofia al Departament d’Humanitats de la UC3M.
 
18 de març del 2023, de 10.30 h a 13 h. Aula de Cor
.
 
L’epistemologia política tracta sobre les formes en què circula el coneixement en els marcs socials amb el propòsit de fer visibles els punts cecs que neixen de la intromissió de les posicions socials en les posicions epistèmiques. Tant el coneixement teòric com el coneixement pràctic són construïts històricament i socialment i ens permeten comprendre i modificar el nostre món, la realitat personal i col·lectiva.
 
El coneixement i la seva manera d’entendre el món es produeixen, reprodueixen i circulen socialment i es distribueixen de manera heterogènia i desigual. Això genera tant comprensió com invisibilitats que podríem pensar com a ignoràncies estratègiques.
 
En aquesta sessió abordem les formes en què l’educació crítica pot ajudar a fer visible el caràcter historicosocial del coneixement teòric i pràctic, i les maneres en què l’educació musical pot ser interpel·lada per aquestes qüestions.

SESSIÓ III – 25 de març de 2023

(IN)CORRECCIÓ I TABÚ: TENSIONS I RUPTURES AMB LA TRADICIÓ
Taula de diàleg amb Anna Costal, doctora en Musicologia i professora del Departament d´Estudis Culturals i Musicals de l’ESMUC i Lola Fernández de Sevilla, doctora en Filosofia i Dramaturga.
 
25 de març del 2023, de 10.30 h a 13:00 h. Aula de Cor.
 
Què posem en joc cada cop que adaptem un conte de tradició oral o una cançó popular? Què oculta i quin propòsit té l’adaptació? Autores com Alison Lurie o Graciela Montes parlen en els seus escrits sobre literatura infantil de la subversió que amaguen certes obres clàssiques. El rerefons subversiu, deia Lurie, capgira el món dels adults, satiritzant-ne els valors convencionals i dirigint-se a la imaginació de nens, nenes i joves en el seu propi llenguatge.
 
En aquesta sessió discutirem sobre les implicacions i els significats de la pràctica de l’adaptació de materials artístics tradicionals. Què vol dir adaptar una història del passat? L’adaptació, implica indefectiblement, fer una interpretació del material? És sempre pertinent adaptar-lo? Partirem d’aquests interrogants per incidir en les tensions, els ajustaments i ruptures que sorgeixen en el treball amb materials que precedeixen la nostra època: la qüestió dels valors, la censura i els temes tabú, i l’articulació d’una mirada crítica cap al treball d’adaptació.

Participants presencials o online a través de zoom: 15€ (preu per les 3 sessions) amb inscripció prèvia*.

* Les persones que vulguin seguir el seminari com a oients ho podran fer a través del canal de YouTube de l’ESMUC. Gratuït. Sense certificat.


Organització: Departament d’Educació i Mediació Artística de l’ESMUC.
Coordinació: Cristina Cubells.