Fòrum Educació Musical al s. XXI: avaluar per aprendre a l’aula de música
Aquest 2025 arriba la 5a edició del Fòrum Educació Musical al Segle XXI.
Educació Musical al Segle XXI vol consolidar-se com una trobada anual que reuneixi professionals de l’educació musical, alumni de l’ESMUC i estudiants de pedagogia, amb l’objectiu de gaudir d’una jornada dedicada al coneixement, l’intercanvi i la innovació.
Cada edició del fòrum aborda una temàtica actual relacionada amb l’educació musical o artística, promovent l’intercanvi, la reflexió i el debat al voltant d’idees i projectes que enriqueixin la pràctica educativa.
En l’edició de 2025, reflexionarem col·lectivament sobre l’avaluació com a part essencial de l’aprenentatge en els contextos artístics i educatius. Explorarem les perspectives, els reptes i les estratègies vinculades a aspectes clau que defineixen els significats dels processos d’ensenyament i aprenentatge musical.
Ens centrarem en com integrar l’avaluació al llarg del procés d’aprenentatge, més enllà de l’avaluació finalista i acreditativa, tot valorant l’evolució i el desenvolupament personal de l’alumnat. Analitzarem com fomentar l’intercanvi crític i enriquidor entre iguals, així com el rol del professorat com a guia i facilitador.
Inspirant-nos en les pràctiques artístiques, repensarem l’avaluació no només com una mesura del resultat final, sinó també com una eina per observar i comprendre el procés creatiu. Reflexionarem sobre el moment, la funció i el format de compartir els treballs amb el públic com a part del procés d’avaluació. També identificarem els elements essencials que aporten sentit i coherència a l’avaluació en els processos artístics i explorarem formes de recollir evidències de l’aprenentatge.
Finalment, debatrem sobre com establir un diàleg significatiu entre docents i estudiants que enriqueixi l’experiència educativa i afavoreixi un aprenentatge més profund i conscient.
Aquest fòrum és una oportunitat única per inspirar-nos, innovar i continuar creixent com a comunitat educativa i artística.
Hora | Activitat | Participants |
9:00 h | Acreditacions i cafè de retrobament | Tots i totes |
9:45 h | Benvinguda institucional | Núria Sempere, Directora General Ruben Bes, Cap del Departament d’Educació i Mediació Artística |
10:00 h | Ponència inaugural | Dr. Miguel Ángel Santos Guerra |
11:15 h | Pausa – cafè | |
11:30 h | Sessió d’aterratge de conceptes sobre avaluació artística | Professorat del Departament d’Educació i Mediació Artística |
12:15 h | Tallers | A concretar |
13:30 h | Posada en comú | Tots i totes |
14:00 h | Dinar | |
15:30 h | Mostra de bones pràctiques en avaluació artística | A concretar |
17:00 h | Ponència de tancament | Dr. Joaquín Gairín |
18:30 h | Tancament |
Miguel Ángel Santos Guerra
Destacat educador espanyol, nascut el 21 d’agost de 1942 a Grajal de Campos, província de Lleó. Amb una extensa trajectòria en el camp de l’educació, Santos Guerra és Doctor en Ciències de l’Educació per la Universitat Complutense de Madrid, amb premi extraordinari l’any 1980. A més, és diplomat en Psicologia per la Universitat de Boston i en Cinematografia per la Universitat de Valladolid.
Al llarg de la seva carrera, Santos Guerra ha estat catedràtic de Didàctica i Organització Escolar a la Universitat de Màlaga, on també va ser Catedràtic Emèrit des de 2013. És autor de més de 100 llibres i nombrosos articles especialitzats en temes educatius, sent reconegut per la seva contribució al benestar emocional a Llatinoamèrica.
Com a conferenciant, ha participat en esdeveniments educatius a Espanya, Portugal, Mèxic, Veneçuela, Bolívia, Xile, Colòmbia, Uruguai, Paraguai, Brasil, Costa Rica, Equador, Argentina, Nicaragua, Moçambic, República Dominicana, Anglaterra i Irlanda. A més, ha estat membre de diversos consells editors de revistes especialitzades en educació.
Santos Guerra ha rebut diversos premis i distincions al llarg de la seva carrera, incloent-hi el Premi Nacional sobre Assaigs d’Educació, el Premi Nacional d’Investigació, el Premi Andalusia d’Investigació i la Medalla d’Or de l’Ateneu de Màlaga, entre d’altres. Actualment, segueix col·laborant activament en el camp de l’educació a través de conferències, publicacions i projectes d’investigació.
Joaquín Gairín Sallán
Catedràtic de Pedagogia a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), ha estat degà de centre i institut universitari, director de departament i comissionat per al Clúster d’educació i formació a la UAB. Actualment dirigeix el Centre d’Investigació i Estudis per al Desenvolupament Organitzacional i la Xarxa Internacional de Suport a la Gestió Educativa (RedAGE), sent promotor de RETINDE i de la FEAE d’Espanya i Catalunya, a més d’assessor de l’OEI. Ha dirigit diversos projectes europeus molt reconeguts (ACCEDES, ORACLE, ACCES4ALL) i ha participat com a assessor ministerial sobre educació en diversos països iberoamericans.
Línies de recerca: Desenvolupament social i educatiu; desenvolupament organitzacional; organitzacions segures, saludables i sostenibles; l’avaluació i l’organització/direcció d’institucions educatives; la gestió del coneixement col·lectiu (sistemes educatius, administració pública i empreses) i temes relacionats amb les comunitats formatives i d’aprenentatge.