Publicat el 18 de desembre de 2023

Comparteix a:

Projecte de samplerització amb la col·laboració del departament de Sonologia de l’ESMUC

Electrofon Hibrid

Pere Casulleres, Gerard Font i Josep Maria Comajuncoses.

El Departament de Sonologia de l’ESMUC ha col·laborat en un projecte de samplerització i virtualització dels teclats del Museu de la Música pel qual s’ha creat un nou interactiu per a la difusió del patrimoni musical. Es tracta de l’electròfon híbrid, el resultat tangible d’aquest projecte que permet al públic accedir a la reconstrucció sonora de nou instruments de teclat del Museu de la Música, i tocar-los de forma virtual a través d’un teclat físic.


Museu Música (1)

Pere Casulleras, Gerard Font i Josep Maria Comajuncosas revisant el projecte.

Aquesta actuació ens serveix per redescobrir el so dels instruments antics sense perjudicar-los, ja que els instruments esdevenen accessibles a tothom sense un contacte directe i repetitiu amb l’original.

Per a dur a terme aquest projecte de recerca, es va crear un equip multidisciplinari en col·laboració amb el departament de Sonologia de l’ESMUC, amb els sonòlegs i professors Pere Casulleras, Gerard Font, Josep Maria Comajuncosas i els alumnes Francesc Becerra, Pau Burrillo, Sergi Andrades, Miquel Tur, Andrey Solienko i Néstor Català.

Les virtualitzacions s’han dut a terme mitjançant la tècnica del sampler, prenent mostres de cadascuna de les notes de l’instrument en diverses variables interpretatives. Ja comptàvem amb la samplerització d’alguns instruments de la col·lecció, com són l’orgue Pérez Molero, l’orgue “aragonès”, l’orgue saltiri de Josep Pujol, el claviorgue de Lorenz Hauslaib i el clavicèmbal de Christian Zell. A aquests, s’hi ha afegit una nova selecció que contempla el clavicèmbal de Carl Conrad Fleischer (amb la reconstrucció de 5 registres a càrrec de Joan Martí), l’orgue Boscà, una celesta Mustel i un harmònium també Mustel.

Més informació

Procés de samplerització de la celesta Mustel, MDMB 1465, feta entre 1900 i 1950 a París.