Cati Plana

Departament de Jazz, Flamenco, Música Moderna i d'Arrel

cplana@esmuc.cat

Acordió diatònic
Cambra
Repertori de la música tradicional catalana

Plana Cati

Formació

Cati Plana va iniciar-se en la pràctica de l'acordió diatònic d’una banda amb els vells acordionistes dels Pirineus de la mà d’Artur Blasco, amb qui va compartir escenaris durant la dècada dels 80 i d’una altra amb en Francesc Marimon. Més tard va perfeccionar el seu estil amb diversos especialistes en músiques tradicionals i estades a França, Anglaterra i Québec com: Antoine Dénize, Roberto Santiago, Alain Floutard, Mario Salvi, Yann Dour, Maties Mazarico, Vincenzo Caglioti, Patrick Cadeillan, Pierre Marie Blajà, Andy Cutting, Brian McNeill, Norbert Pignol y Stéphane Milleret.

Ha complementat la seva formación amb estudis a l'AMTP de la Generalitat de Catalunya, com a Mestre Instrumentista, especialitat acordió diatònic, de Magisteri musical (UB), de Musica clàssica i piano al Liceu, de Música moderna i trombó al Taller de Músics i amb Sergi Vergés, de Ciències i Història de la Música (UAB), amb la menció en Etnomusicologia (ESMuC), amb el Títol Superior de l'ESMuC, especialitat acordió diatònic i amb el Màster en Musicologia i Educació Musical (UAB).

Enregistraments

Ha enregistrat una quinzena de treballs amb les formacions: Sol de Nit, Adolfo Osta, Marsupialis, El Pont d’Arcalís, A granel, La Viu-viu; Heura Gaya, Els tres peus del gat, duet amb Pau Puig i Tren Seeger i ha realitzat una 15 més de col·laboracions amb formacions com: Quico el Célio, el Noi i el Mut de Ferreries, Tapia eta Leturia, Segi Trenzano o Josep Maria Bonet.

Recerca

Pel que fa a recerca i publicacions ha realitzat:


  • (2005, març-desembre): Beca per a la realització de treballs de recerca sobre el patrimoni etnològic de Catalunya, concedida pel Centre de Promoció de la Cultura, Popular i Tradicional Catalana: “L’activitat del músic individual a les comarques de l’Alt Urgell i del Camp de Tarragona”.

  • (2006-07): Projecte de Recerca-documentació de l’IPEC. Direcció i coordinació del projecte: “ L’inventari i catalogació de part de la col.lecció d’instruments del Museu de l’Acordió d’Arsèguel”.

  • (2006,juny): Revista d’Etnologia de Catalunya. Núm.28. “Francesc Sanvicens, el Ferrer del Quer. Ferrer i acordionista”pàg.111-12.

  • (2008-09): Projecte de Recerca-documentació de l’IPEC. Direcció i coordinació del projecte: “Estudi de l’acordió diatònic i la figura del músic individual als Pirineus, a partir del fons del Museu de l’Acordió d’Arsèguel”.

  • (2008): Col·laboració en el Projecte “La Mare dels Ous”. Recull de partitures per acordió diatònic. Recopilat per Guida Sellarès, editat per Dinsic.

  • (2012): Col·laboració en el comentaris de partitures del llibre: 21 peces per a l'acordió diatònic de Marcel Casellas, editat per Dinsic el 2013.

  • (2016-21), juntament amb l'Isidre Pélaez treballa en la harmonització de melodies l’obra Balls i Danses delPirineu editada per C.A.T. EDICIONS. L’obra aplegarà els balls i danses del Pirineu català, de la Val d’Aran fins el Cap de Creus, incloent-hi la vessant nord-catalana, nord-aranesa i la Ribagorça aragonesa. Ja s’han publicat:


-Balls i danses del Pirineu. Pallars Jussà i Pallars Sobirà.Vol.1. (2017)

-Balls i danses del Pirineu. Garrotxa. Vol. 2. (2020)

-En preparació el Vol. 3, dedicat al Ripollès i al violinista Pere Sala.

Trajectòria

Compagina la seva tasca docent amb la investigació i l'activitat artística amb El Pont d'Arcalís, Tren Seeger, Marsupialis, Adolfo Osta, La Viu-viu, Els 3 peus del Gat, Duet Pau Puig i Cati Plana i amb la intèrpret Heura Gaya.

Docència

Actualment desenvolupa la seva activitat docent a l'Escola Superior de Música de Catalunya i a les escoles especialitzades en música tradicional: Escola Folk del Pirineu, Aula de Músiques de la Terra de Tortosa, Tallers al Centre Artesà Tradicionàrius i Aula de Sons de Reus.