Presentació del llibre ‘Les competències musicals a primària i secundària. Transcesdint els límits de l’aula de música’
Josep Lluís Zaragozà, professor de l’ESMUC, és l’autor de ‘Les competències musicals a primària i secundària. Trascendint els límits de l’aula de música’.
Josep Lluís Zaragozà.
L’editorial Grao acaba de publicar el llibre Las competencias musicales en primaria y secundaria. Transcendiendo los límites del aula de música, del professor de l’ESMUC, Josep Lluís Zaragozà, i l’Escola Superior de Música de Catalunya acull la seva presentació de la mà de l’autor. L’acte comptarà amb la participació de Núria Sempere, directora general de l’ESMUC, Ruben Bes, cap del Departament d’Educació i Mediació Artística, i altres convidats que participaran en una taula rodona sobre la temàtica de la seva obra. L’acte tindrà lloc a l’ESMUC el dijous 26 de setembre, a les 18 h, a la Sala d’Orquestra.
El llibre vol servir d’eina per orientar les bones pràctiques docents que puguin donar resposta a les preguntes que els docents es fan a l’aula a l’hora d’ensenyar música. El text presenta una proposta didàctica i psicopedagògica comprensiva que contempla les variables fonamentals crítiques perquè el procés d’ensenyar i aprendre música per competències sigui viable i funcional, en les complexes condicions en les quals el professorat de música realitza la seva labor educativa.
Zaragozà explica en el seu llibre que les competències musicals són les diferents vies amb les quals s’aborda la música com a experiència de coneixement i pràctica, des de la percepció, la interpretació, la creació o el coneixement cultural i teòric. Segons l’autor, l’aprenentatge per competències a l’aula de música va més enllà d’una etiqueta o moda curricular. Construir aprenentatges musicals competencials implica superar l’estadi de l’apropiació dels continguts per convertir-los en coneixement.
Per Zaragozà l’objectiu didàctic no és verificar què saben de música els estudiants, sinó que poden fer amb la música que saben, transcendint els límits de l’aula de música. D’aquesta manera, l’autor aposta per una acció didàctica reflexiva dels docents perquè es responguin diferents preguntes: què faran els estudiants amb l’aprenentatge musical que adquireixen a les aules? Com han de configurar-se i prioritzar-se els continguts perquè generin aquest tipus d’aprenentatge de qualitat? Quina tipologia de metodologies són les més indicades per facilitar la transferència entre l’aula de música i la música que impregna les seves vides?
Biografia de l’autor
Josep Lluís Zaragozà és professor superior de música en l’especialitat de clarinet pel Conservatori Superior Municipal de Barcelona i llicenciat en Psicologia per la Universitat Autònoma de Barcelona, itinerari de psicologia de l’educació. Ha estat Catedràtic de música d’Ensenyament Secundari i des de 2004 fins 2018, professor titular de Didàctica General de la Música a l’ESMUC.
Entre les seves línies de recerca han estat la didàctica general de la música, la pràctica reflexiva docent i les competències musicals, tant des de l’àmbit generalista com en el Règim especial. Ha publicat diversos articles al respecte i al 2009 el llibre Didàctica de la Música en la Educación Secundaria, de l’Editorial Graó.
Va rebre el Premi de la trajectòria professional en la 5a edició (2021) dels guardons de l’Associació AEMCAT (Associació d’Ensenyants de Música de Catalunya).
Més informació
Accés lliure amb l’aforament limitat a la capacitat de la sala.