Publicat el 2 de juny de 2023

Comparteix a:

La Camerata ESMUC Quartet Casals, en concert al Teatre de Sarrià

Camerata ESMUC Quartet Casals

El divendres 9 de juny, el Teatre de Sarrià acollirà el concert de la Camerata ESMUC Quartet Casals, una nova actuació que s’emmarca dins del cicle de Grans Conjunts de l’ESMUC de 2023. En aquesta ocasió, interpretaran una versió per a orquestra del Quartet n. 15 op. 144 del compositor rus Dmitri Xostakóvitx. El concert tindrà lloc a les 20h i les entrades ja es poden reservar aquí.

  • Divendres 9 de juny.

  • 20:00 h.

  • Teatre de Sarrià, Barcelona.


Camerata ESMUC Quartet Casals

La Camerata ESMUC Quartet Casals es va formar a l’ESMUC al voltant de l’assignatura Conjunt Instrumental, del Departament de Música Clàssica i Contemporània. Es tracta d’una orquestra de corda sense direcció en què el reconegut Quartet Casals — format per Vera Martínez (violí), Abel Tomàs (violí), Jonathan Brown (viola) i Arnau Tomàs (violoncel) — acompanya l’alumnat en un procés formatiu d’aprofundiment tècnic i interpretació expressiva.

La Camerata va constituir-se l’any 2009 amb la voluntat de ser estable i amb la participació d’estudiants del Grau en ensenyaments artístics superiors de música de l’ESMUC. Al llarg de les seves actuacions, la formació ha interpretat obres d’Arcangelo Corelli, Pietro Antonio Locatelli, Carles Baguer, Samuel Barber, Dmitri Xostakóvitx, Franz Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart i Ludwig van Beethoven, entre d’altres.

El Quartet Casals, professorat de l’ESMUC, ha estat reconegut amb el Premi Nacional de Música (2006), el Premi Nacional de Cultura de Catalunya (2016) i el Premi Ciutat de Barcelona (2005).

Programa

Quartet n. 15 op. 144, D. Xostakóvitx (1906-1975)

Intèrprets

Violins primers
Vera Martínez (Quartet Casals)
Pau Andreu Cueves
Guillem Armengol
Elena Rodríguez
Ana Fernández
Maria Erra
Clara Pardo

Violins segons
Abel Tomàs (Quartet Casals)
Abel Antón
Hugo Gracia
Helena Gilabert
Xavier Querol
Carmen Guerra
Estefania del Barrio

Violes
Jonathan Brown (Quartet Casals)
Gorane Ruiz
Antoni Massegú
Gerard Araníbar
Erica Denise
Marco Requena

Violoncels
Arnau Tomàs (Quartet Casals)
Carles Girbau
Martina Armengol
Alba Morros

Contrabaixos
Silvia Roca

Notes al programa. Isabel Sanz Carrer

“Toquin el primer moviment de manera que les mosques caiguin mortes i el públic abandoni la sala per pur avorriment”. Les indicacions que Xostakóvitx va donar al Quartet Beethoven abans de la seva segona estrena el gener del 1975 estaven carregades del mateix pesar que impregna l’obra. La primera, però, va tenir lloc el 15 de novembre de l’any anterior al Club de compositors de Leningrad (actual Sant Petersburg), de mà del Quartet Taneyev i, tot i  malalt, amb el seu autor present.
 
El Quartet núm. 15, Op. 144 en mi bemoll menor va ser, doncs, dins de l’obra de Xostakóvitx, l’últim i el més íntim. En comparació amb la seva producció simfònica, amb més projecció, i en conseqüència, més vigilada pel règim socialista, els quartets i en especial aquest darrer estan marcats per un fort caràcter narratiu que ens porta des de la innocència del primer fins a la resignació davant d’una mort que no trigaria a arribar.
 
La retirada de Xostakóvitx com a intèrpret el 1966 va assenyalar l’inici d’un decandiment en la seva salut: la mateixa nit del seu darrer concert va patir el primer atac de cor. Un, de dos, que juntament amb problemes derivats de la pòlio i un càncer de pulmó diagnosticat el 1971, el van relegar exclusivament a l’activitat compositiva. Així, els darrers anys de la seva vida va virar la seva mirada cap a la mort com a font d’inspiració per a les seves composicions.
 
El quartet, integrat per un total de sis moviments, mostra a través de la narració el mateix recorregut vital i personal que es dona al conjunt de la seva obra cambrística. Cronològicament, el segon moviment (Serenata) parteix d’una vida en trànsit remarcada per esclats d’angoixa, a estones difícilment suportables. El tercer (Intermezzo) inicia amb una nota pedal el dol anticipat que acompanyarà Xostakóvitx en els seus últims mesos de vida, i que fluctuen entre la tristesa de nocturn narrat pel violí i el pesar d’una marxa fúnebre. Al seu estadi més profund, l’últim moviment (Epíleg) destil·la les últimes expiracions amb què el compositor s’endinsa al final de la seva vida, alienat de qualsevol aspiració, i que ja revela el primer moviment.
 
D’aquesta manera, Xostakóvitx no només explica el seu darrer procés vital, sinó que a través de l’estructura de l’obra retrata a posteriori una experiència ja viscuda. Per això, les indicacions d’ Adagio i attacca que unifiquen el quartet el doten d’un caràcter lineal propi del narrador que ja coneix la història i alhora de la qualitat fatalista i deprimida que ens inunda amb l’arribada d’un dol.
 
Isabel Sanz Calle
Estudiant de musicologia


Més informació

Grans Conjunts ESMUC

Quartet Casals