Publicat el 20 de desembre de 2024

Comparteix a:

Congrés de la SIBE 2025: Paradigmes, enfocaments i reptes de l’etnomusicologia contemporània

Foto Pel Congrés De Sibe

Imatge d’arxiu de l’ESMUC, Noemí Elías.

Del 6 al 9 de novembre tindrà lloc a l’ESMUC el Congrés de la Societat Ibèrica d’Etnomusicologia (SIBE) 2025 sota la proposta d’aprofundir en la intersecció entre la música i els conflictes socials. Es convidaran a investigadors, acadèmics i professionals per reflexionar críticament sobre el paper de l’etnomusicologia en un món marcat per tensions polítiques, econòmiques i culturals. Aquesta edició se centra en l’anàlisi del conflicte no només com a expressió de disputes de poder, sinó també com a motor de canvi i redefinició social, abordant la música com un element simbòlic que pot actuar tant com a eina de dominació com d’emancipació cultural. La presentació de propostes està oberta fins al 30 de març de 2025 al següent enllaç.  

  • Del 6 al 9 de novembre de 2025.

  • Escola Superior de Música de Catalunya. 

  • Presentació de propostes fins al 30 de març de 2025, aquí


Sobre el congrés

El Congrés SIBE 2025 vol obrir espais a noves realitats i estudis de cas, convidant els investigadors i les investigadores a consolidar els referents ja existents i a continuar construint-ne de nous, en el marc de l’etnomusicologia contemporània. La mirada transdisciplinària també és benvinguda, tal com sol caracteritzar totes les trobades de SIBE. Així, es consideraran especialment interessants aquelles propostes que abordin aquests casos des de l’antropologia, els estudis culturals, la sociologia, el folklore, l’estètica, els estudis de músiques populars, la musicologia, la història, els estudis sonors o la pedagogia, sense perjudici dels gèneres musicals, estils i tradicions tractats en cada cas particular. 

En aquesta línia, les aportacions que es presentin al congrés podran emmarcar-se dins d’un ampli ventall de temàtiques, com ara: Conflicte, territorialitat i geopolítica; Música i censura; Educació i transmissions del coneixement musical; Ritualització i performance en contextos de conflicte; Conflicte, gènere i identitats; Tensió entre ruralitat i urbanitat; Propietat intel·lectual i drets d’autor; i Etnicitats i postcolonialitat. Aquestes línies temàtiques ofereixen una guia orientativa, però el Congrés també està obert a propostes que vagin més enllà d’aquests marcs conceptuals.

Formats de propostes

Per poder participar a la sessió, qualsevol persona podrà presentar la seva candidatura al congrés. S’acceptaran tres models de participació: comunicació individual, panell i pòster amb alguna de les següents llengües: català, castellà, portuguès, anglès, gallec i euskera. El termini per a la presentació de propostes finalitza el 30 de març de 2025. 

Comunicació individual: s’acceptaran resums d’entre 250 i 300 paraules, juntament amb una breu llista de referències bibliogràfiques (i/o fonts, si escau) i una relació de tres a cinc paraules clau. Serà necessari incloure també una breu biografia de l’autora o l’autor, així com especificar en quina de les àrees temàtiques s’emmarca la presentació. Les comunicacions no hauran d’excedir els 20 minuts de presentació, comptant amb 10 minuts per a la discussió. Es recomana la utilització de suport visual per facilitar el seguiment de l’exposició. 

Panell: s’acceptarà la presentació de propostes per a panells o taules rodones organitzades prèviament al congrés. La persona organitzadora haurà d’enviar un resum general del panell i tots els resums de cadascuna de les participacions individuals (250-300 paraules cadascuna). També haurà d’aportar una relació de paraules clau i la llista completa dels noms dels participants i les seves respectives biografies abreujades. El format per als panells serà de 90 minuts, incloent-hi fins a tres comunicacions (30 minuts per comunicació). En el cas de les taules rodones, s’acceptaran fins a sis participants, disposant cada un d’ells de 10 minuts per a la seva exposició. Cada sessió, sigui de panell o de taula rodona, serà moderada per la persona organitzadora del panell o taula i haurà de deixar almenys 30 minuts per al debat. 

Pòster: s’acceptarà l’enviament de resums de 250-300 paraules juntament amb una breu biografia de l’autora i una relació de tres a cinc paraules clau. Durant els dies de realització del congrés, es designarà un espai per a l’exposició permanent dels pòsters acceptats i també es concretarà una franja horària perquè cada autora pugui presentar el seu treball en un màxim de 10 minuts. Les propostes acceptades hauran de seguir les normes de presentació i disseny de pòsters científics que trobaran aquí.  

Cada participant haurà de ser obligatòriament membre de SIBE per poder presentar candidatura. Fes-te soci/a aquí

Personal convidat

Les dues conferenciants que ja han confirmat la seva participació són: 
– Prof. Simone Krüger Bridge – Liverpool John Moores University (UK). 
– Dr. Ana Flávia Miguel – Departamento de Comunicação e Arte (DeCA), Universidade de Aveiro (UA), Instituto de Etnomusicologia. 

Comitès

Comitè científic 
Alicia González Sánchez (Conservatorio Superior de Música de Córdoba) 
Amalia Casas Mas (Universidad Complutense de Madrid) 
Ana Flávia Miguel (Universidade de Aveiro) 
Andrew Snyder (Inet md-Universidade Nova de Lisboa) 
Dario Ranocchiari (Universidad de Granada) 
Enrique Cámara De Landa (Universidad de Valladolid) 
Fernán Del Val Ripollés (Universidad Nacional de Educación a Distancia) 
Francisco Bethencourt Llobet (Universidad Complutense de Madrid) 
Gabriel Rusinek (Universidad Complutense de Madrid) 
Igor Sáenz Abarzuza (Universidad Pública de Navarra) 
Isabela de Aranzadi (Universidad Autónoma de Madrid) 
Iván Iglesias Iglesias (Universidad de Valladolid) 
Josep Martí i Pérez (Institut Català d’Antropologia) 
Karlos Sánchez Ekiza (Universidad del País Vasco) 
Lidia López Gómez (Universitat Autònoma de Barcelona) 
Luís Costa Vázquez (Universidad de Vigo; Conservatorio Superior de Música de Vigo) 
Magda Polo Pujadas (Universitat de Barcelona) 
Marcos Andrés Vierge (Universidad Pública de Navarra) 
Maria Jesús Castro Martín (Esmuc; Conservatori Superior Liceu) 
Marta García Quiñones (TecnoCampus-Universitat Pompeu Fabra) 
Pedro Cravinho (Royal Birmingham Conservatoire) 
Rolf Bäcker (Escola Superior de Música de Catalunya) 
Rubén López-Cano (Escola Superior de Música de Catalunya) 
Ruth Piquer Sanclemente (Universidad Complutense de Madrid) 
Sergi González González (Universitat Autònoma de Barcelona) 
Sílvia Martínez García (Universitat Autònoma de Barcelona) 
Simone Luci Pereira (Universidade Paulista) 
Susana Moreno Fernández (Universidad de Valladolid) 
Susana Sardo (Universidade de Aveiro) 
 
Comitè organitzador 
Directora: 
Sara Revilla Gútiez (Escola Superior de Música de Catalunya) 
Comitè: 
Bernhard Bleibinger (Institució Milà i Fontanals-CSIC) 
Horacio Curti (Escola Superior de Música de Catalunya) 
Jaume Ayats i Abellà (Universitat Autònoma de Barcelona) 
Jordi Roquer González (Universitat Autònoma de Barcelona) 
Josep Lluís Lancina Murillo (ICA – Grup d’Etnomusicologia) 
Josep Martí i Pérez (Institut Català d’Antropologia) 
Lidia López Gómez (Universitat Autònoma de Barcelona) 
Luca Chiantore (Escola Superior de Música de Catalunya) 
Marc Heilbron (Escola Superior de Música de Catalunya) 
María Jesús Castro (Escola Superior de Música de Catalunya, Liceu) 
Joaquim Rabaseda (Escola Superior de Música de Catalunya) 
Rolf Baecker (Escola Superior de Música de Catalunya) 
Sergi González González (Universitat Autònoma de Barcelona) 
Sílvia Martínez García (Universitat Autònoma de Barcelona) 

Més informació
Logo Sibe 1
Ictmd Espanya