Publicat el 14 de juny de 2022

Comparteix a:

Concert final de composició i premi Joan Guinjoan

Dibuix Guinjoan Esmuc
Entrega del Premi Joan Guinjoan de Composició.

Dilluns 20 de juny a les 19.30 h. Sala 2 (L’Auditori).

Celebrem el concert final de grau de composició amb l’estrena de l’obra guanyadora de la vintena edició del Premi Internacional Joan Guinjoan per a Joves Compositors patrocinat per la Fundació Banc Sabadell

El proper dilluns, 20 de juny (19.30 h) tindrà lloc a la Sala 2 de L’Auditori el concert de fi de grau de composició i l’acte de lliurament del 20è Premi Internacional Joan Guinjoan que, en l’edició d’enguany, ha estat per al compositor xilè Aníbal Vidal Astroza per l’obra Gliding Murmuration, l’estrena mundial de la qual tindrà lloc en aquest concert.

El conjunt Barcelona 216, sota la direcció d’Ernest Martínez Izquierdo, serà l’encarregat d’estrenar aquesta obra en el transcurs d’un concert on també s’interpretaran i s’estrenaran les següents obres: Angelus de Luis Meseguer Mira, en col·laboració amb l’escultor Javier Viver; Unscrew Yourself de Miquel del Pozo, Asterion d’Eneko Lacalle, Xinelia de Marta Pintó i I Feel Fantastic d’Unai Urkola Etxabe. En el transcurs del concert es farà el lliurament del Premi Joan Guinjoan amb la presència del president del patronat de la Fundació Banc Sabadell, Miquel Molins, i el president de la Fundació Guinjoan, François Guinjoan. També hi intervindrà la Núria Sempere, directora de l’ESMUC.  

Premi Guinjoan Esmuc
Aníbal Vidal Astroza, guanyador del premi Joan Guinjoan de Composició 2022.

Accés gratuït amb aforament limitat. Cal reservar entrada a L’Auditori.

Programa

Premi Guinjoan 2022 

Angelus, Luis Meseguer
Unscrew Yourself, Miquel del Pozo
Gliding Murmuration, Anibal Vidal
Asterion, Eneko Lacalle
Xinelia, Marta Pintó
I Feel Fantastic, Unai Urkola Etxabe
 
Professors bcn216: Julia Gàllego, Xavier Castillo, Jordi Masó, Helena Satué, Erica Weiss.

Estudiants: Anton Seijas (clarinet), Miquel Pla (trompeta), Iñigo Dúcar  (percussió), Joseph Hooworth-Smith (saxo), Alvaro Ayuso (percussió), Xavier Martorell (oboè), Miguel Ángel Castillo (violí) Gliding 

Angelus, Luis Meseguer

Flauta: Júlia Gàllego 
Oboe: Xavier Martorell 
Clarinet en Sib: Ana Lladó  
Fagot: Ariane Pérez 
Trompa en Fa: Albert Secanell 
Percussionistes: Íñigo Dúcar i Álvaro Ayuso 
Arpa: Amets Sorazu 
Piano: Laura Aguilera 
Violí 1: Helena Satué
Violí 2: Enric Fernández
Viola: Estela Megías 
Violoncel: Erica Wise 
Contrabaix: Bruno Gil 

Unscrew Yourself, Miquel del Pozo

Per a electrònica i ensemble
 
Flauta: Júlia Gàllego 
Saxo alt: Joseph Hooworth-Smith 
Trombó: Júlia Soler 
Tuba: Marc Pascual 
Piano: Laura Aguilera 
Violí 1: Helena Satué 
Violí 2: Enric Fernández
Viola: Estela Megías 
Violoncel: Erica Wise 
Contrabaix 1: Paula Piñero
Contrabaix 2: Bruno Gil 

Gliding Murmuration, Anibal Vidal

Flauta: Júlia Gàllego 
Oboe: Xavier Martorell  
Clarinet in Si b: Xavier Castillo
Trompa en Fa: Guillém Serra i Jorge Navarro (Alumni)  
Trompeta en Si b: Miquel Plà i Andreu Moros
Piano: Jordi Masó 
Violí 1: Helena Satué
Violí 2: Miguel Ángel Castillo 
Violoncel: Erica Wise  
Viola: Johan Rondón
Fagot: Sarah Carbonare 
 
Asterion, Eneko Lacalle

Flauta: Daniel Romano Medina 
Clarinet: Antón Seijas 
Violí: Pilar Rodríguez 
Violoncel: Unai Urkola Etxabe 
Piano: Paula Rocosa 
Percussió: Javier Delgado 
 
Xinelia, Marta Pintó

Flauta: Júlia Gàllego 
Clarinet en Si b: Xavier Castillo 
Percussió: Álvaro Ayuso i Ana Nicolás de Cabo
Piano: Jordi Masó 
Violí 1: Helena Satué 
Violí 2: Enric Fernández
Violoncel: Erica Wise 
Electrònica: Néstor Català Serra 

I Feel Fantastic, Unai Urkola Etxabe

Piccolo: Júlia Gàllego 
Clarinets: Ana Lladó, Ona Carvajal, Antón Seijas, Julen Latorre, Xavier Castillo
Contrafagot: Ariane Pérez 
Saxo alt:  Joseph Hooworth-Smith   
Trompeta en Do: Miquel Pla 
Trombó baix: Deysi Jiménez 
Percussionistes: Íñigo Dúcar i Javier Delgado 
Arpa: Amets Sorazu 
Piano: Paula Rocosa 
Soprano: Arantxa Prats 
Sintetitzadors:  Jordi Masó 
Acordió:  Laura Almiñana 
Veu: Maria Monzó
Violoncel: Oihane Angulo 
Viola: Estela Megías 
Trombó: Júlia Soler 
Vibràfon: Ana Nicolás
Violí: Helena Satué 
Violoncel: Erica Wise 
Baix elèctric: Jon Carranza


Notes al programa

Novament tenim l’oportunitat de gaudir d’un concert de compositors i compositores amb diversitat d’enfocaments. Una diversitat que en música cal valorar sempre en relació al “com”, més que al “què”. Mentre a voltes es relativitza la dimensió històrica de determinats autors en base a uns “què” compartits, reduint-los a la seva descripció i adscripció contextual, la ment musical tendeix a centrar-se en el “com”, sovint de la mà de l’anàlisi musical. És el “com” que fa de Mozart una figura inigualable en un període de pràctica comuna amb un llenguatge—un “què”—plenament compartit. És així que la música pot esdevenir transcendent. No en el sentit místic o d’elevació espiritual amb què els intranscendents pretenen escarnir el mot. Serà transcendent en la mesura que sigui capaç de transcendir el seu temps i el context i llenguatge en què es construí. La música de Bach no és transcendent per la seva religiositat o espiritualitat. Ho és precisament perquè ha estat capaç de transcendir aquell context històric fins a arribar als nostres dies amb la mateixa intensitat i perfecció musical un cop desproveïda de la seva funció primigènia. En aquest sentit l’obra transcendent seria aquella que per la seva qualitat intrínseca pot aguantar immutable la plena descontextualització de tot allò que la va motivar, condicionar i fer possible en el seu moment.  

És precisament la preponderància del “com” sobre el “què”, el “com” transcendint el “què”, que permet entendre com en ple segle XXI pot haver-hi obres que, tot i mantenir reminiscències i elements constructius de la música tonal, puguin sonar fresques i originals, mentre altres, embolcallades en recursos d’adscripció moderna i pretesament transgressora, poden esdevenir desfasades i repetitives. És aquesta diversitat basada en el “com” i no en el “què” de cada llenguatge que ha estat sempre el fonament dels estudis de composició a l’escola. Sense distincions maniquees. Sense categories ni gradacions apriorístiques en base al llenguatge escollit. I és per això que cap aproximació a la composició és mai sobrera. Perquè mentre que és important tenir conviccions, només l’estultícia les eleva a certeses immutables.   

Així doncs celebrem un cop més la diversitat d’un concert fi de grau de composició, juntament amb l’estrena de l’obra guanyadora d’aquesta ja vintena edició del Premi Internacional “Joan Guinjoan” per a Joves Compositors, patrocinat per la Fundació Banc Sabadell. Una obra de finíssima factura del compositor xilè Aníbal Vidal, actualment estudiant al Regne Unit, en un concert expertament dirigit per l’Ernest Martínez-Izquierdo.

Eduard Resina Bertran, cap del Departament de Creació i Teoria Musical de l’ESMUC.


Aquest premi està patrocinat per la Fundació Banc Sabadell:

Fundacio Banc Sabadell Esmuc 1