Concert final de composició i premi Joan Guinjoan
Entrega del Premi Joan Guinjoan de Composició.
Dilluns 20 de juny a les 19.30 h. Sala 2 (L’Auditori).
Celebrem el concert final de grau de composició amb l’estrena de l’obra guanyadora de la vintena edició del Premi Internacional Joan Guinjoan per a Joves Compositors patrocinat per la Fundació Banc Sabadell
El proper dilluns, 20 de juny (19.30 h) tindrà lloc a la Sala 2 de L’Auditori el concert de fi de grau de composició i l’acte de lliurament del 20è Premi Internacional Joan Guinjoan que, en l’edició d’enguany, ha estat per al compositor xilè Aníbal Vidal Astroza per l’obra Gliding Murmuration, l’estrena mundial de la qual tindrà lloc en aquest concert.
El conjunt Barcelona 216, sota la direcció d’Ernest Martínez Izquierdo, serà l’encarregat d’estrenar aquesta obra en el transcurs d’un concert on també s’interpretaran i s’estrenaran les següents obres: Angelus de Luis Meseguer Mira, en col·laboració amb l’escultor Javier Viver; Unscrew Yourself de Miquel del Pozo, Asterion d’Eneko Lacalle, Xinelia de Marta Pintó i I Feel Fantastic d’Unai Urkola Etxabe. En el transcurs del concert es farà el lliurament del Premi Joan Guinjoan amb la presència del president del patronat de la Fundació Banc Sabadell, Miquel Molins, i el president de la Fundació Guinjoan, François Guinjoan. També hi intervindrà la Núria Sempere, directora de l’ESMUC.
Accés gratuït amb aforament limitat. Cal reservar entrada a L’Auditori.
Programa
Premi Guinjoan 2022
Angelus, Luis Meseguer
Unscrew Yourself, Miquel del Pozo
Gliding Murmuration, Anibal Vidal
Asterion, Eneko Lacalle
Xinelia, Marta Pintó
I Feel Fantastic, Unai Urkola Etxabe
Professors bcn216: Julia Gàllego, Xavier Castillo, Jordi Masó, Helena Satué, Erica Weiss.
Estudiants: Anton Seijas (clarinet), Miquel Pla (trompeta), Iñigo Dúcar (percussió), Joseph Hooworth-Smith (saxo), Alvaro Ayuso (percussió), Xavier Martorell (oboè), Miguel Ángel Castillo (violí) Gliding
Angelus, Luis Meseguer
Flauta: Júlia Gàllego
Oboe: Xavier Martorell
Clarinet en Sib: Ana Lladó
Fagot: Ariane Pérez
Trompa en Fa: Albert Secanell
Percussionistes: Íñigo Dúcar i Álvaro Ayuso
Arpa: Amets Sorazu
Piano: Laura Aguilera
Violí 1: Helena Satué
Violí 2: Enric Fernández
Viola: Estela Megías
Violoncel: Erica Wise
Contrabaix: Bruno Gil
Unscrew Yourself, Miquel del Pozo
Per a electrònica i ensemble
Flauta: Júlia Gàllego
Saxo alt: Joseph Hooworth-Smith
Trombó: Júlia Soler
Tuba: Marc Pascual
Piano: Laura Aguilera
Violí 1: Helena Satué
Violí 2: Enric Fernández
Viola: Estela Megías
Violoncel: Erica Wise
Contrabaix 1: Paula Piñero
Contrabaix 2: Bruno Gil
Gliding Murmuration, Anibal Vidal
Flauta: Júlia Gàllego
Oboe: Xavier Martorell
Clarinet in Si b: Xavier Castillo
Trompa en Fa: Guillém Serra i Jorge Navarro (Alumni)
Trompeta en Si b: Miquel Plà i Andreu Moros
Piano: Jordi Masó
Violí 1: Helena Satué
Violí 2: Miguel Ángel Castillo
Violoncel: Erica Wise
Viola: Johan Rondón
Fagot: Sarah Carbonare
Asterion, Eneko Lacalle
Flauta: Daniel Romano Medina
Clarinet: Antón Seijas
Violí: Pilar Rodríguez
Violoncel: Unai Urkola Etxabe
Piano: Paula Rocosa
Percussió: Javier Delgado
Xinelia, Marta Pintó
Flauta: Júlia Gàllego
Clarinet en Si b: Xavier Castillo
Percussió: Álvaro Ayuso i Ana Nicolás de Cabo
Piano: Jordi Masó
Violí 1: Helena Satué
Violí 2: Enric Fernández
Violoncel: Erica Wise
Electrònica: Néstor Català Serra
I Feel Fantastic, Unai Urkola Etxabe
Piccolo: Júlia Gàllego
Clarinets: Ana Lladó, Ona Carvajal, Antón Seijas, Julen Latorre, Xavier Castillo
Contrafagot: Ariane Pérez
Saxo alt: Joseph Hooworth-Smith
Trompeta en Do: Miquel Pla
Trombó baix: Deysi Jiménez
Percussionistes: Íñigo Dúcar i Javier Delgado
Arpa: Amets Sorazu
Piano: Paula Rocosa
Soprano: Arantxa Prats
Sintetitzadors: Jordi Masó
Acordió: Laura Almiñana
Veu: Maria Monzó
Violoncel: Oihane Angulo
Viola: Estela Megías
Trombó: Júlia Soler
Vibràfon: Ana Nicolás
Violí: Helena Satué
Violoncel: Erica Wise
Baix elèctric: Jon Carranza
Notes al programa
Novament tenim l’oportunitat de gaudir d’un concert de compositors i compositores amb diversitat d’enfocaments. Una diversitat que en música cal valorar sempre en relació al “com”, més que al “què”. Mentre a voltes es relativitza la dimensió històrica de determinats autors en base a uns “què” compartits, reduint-los a la seva descripció i adscripció contextual, la ment musical tendeix a centrar-se en el “com”, sovint de la mà de l’anàlisi musical. És el “com” que fa de Mozart una figura inigualable en un període de pràctica comuna amb un llenguatge—un “què”—plenament compartit. És així que la música pot esdevenir transcendent. No en el sentit místic o d’elevació espiritual amb què els intranscendents pretenen escarnir el mot. Serà transcendent en la mesura que sigui capaç de transcendir el seu temps i el context i llenguatge en què es construí. La música de Bach no és transcendent per la seva religiositat o espiritualitat. Ho és precisament perquè ha estat capaç de transcendir aquell context històric fins a arribar als nostres dies amb la mateixa intensitat i perfecció musical un cop desproveïda de la seva funció primigènia. En aquest sentit l’obra transcendent seria aquella que per la seva qualitat intrínseca pot aguantar immutable la plena descontextualització de tot allò que la va motivar, condicionar i fer possible en el seu moment.
És precisament la preponderància del “com” sobre el “què”, el “com” transcendint el “què”, que permet entendre com en ple segle XXI pot haver-hi obres que, tot i mantenir reminiscències i elements constructius de la música tonal, puguin sonar fresques i originals, mentre altres, embolcallades en recursos d’adscripció moderna i pretesament transgressora, poden esdevenir desfasades i repetitives. És aquesta diversitat basada en el “com” i no en el “què” de cada llenguatge que ha estat sempre el fonament dels estudis de composició a l’escola. Sense distincions maniquees. Sense categories ni gradacions apriorístiques en base al llenguatge escollit. I és per això que cap aproximació a la composició és mai sobrera. Perquè mentre que és important tenir conviccions, només l’estultícia les eleva a certeses immutables.
Així doncs celebrem un cop més la diversitat d’un concert fi de grau de composició, juntament amb l’estrena de l’obra guanyadora d’aquesta ja vintena edició del Premi Internacional “Joan Guinjoan” per a Joves Compositors, patrocinat per la Fundació Banc Sabadell. Una obra de finíssima factura del compositor xilè Aníbal Vidal, actualment estudiant al Regne Unit, en un concert expertament dirigit per l’Ernest Martínez-Izquierdo.
Eduard Resina Bertran, cap del Departament de Creació i Teoria Musical de l’ESMUC.
Aquest premi està patrocinat per la Fundació Banc Sabadell: