Publicat el 23 de març de 2022

Comparteix a:

MORS ET VITA DUELO: ‘Vespres d’Antiga’ a Santa Maria del Pi

Lucca Guglielmi Vespres Esmuc Stamariadelpi 2
MORS ET VITA DUELO: ‘Vespres d’Antiga’ a Santa Maria del Pi

Dimarts 29 de març a les 20H.

Mors et Vita Duelo a Santa Maria del Pi

Mors et Vita Duelo és el nom escollit per al nou projecte del Conjunt vocal i instrumental del Departament de Música Antiga de l’ESMUC que es presentarà, el proper dimarts 29 de març (20 h), a la Basílica del Pi de Barcelona. Sota la direcció del prestigiós director, clavicembalista, organista i professor de l’ESMUC Lucca Guglielmi, aquest conjunt oferirà obres de Johann Rosenmüller (1619-1684), Johann Christoph Pez (1664-1716) i Johann Sebastian Bach (1685-1750).

De la figura extravagant de J. Rosenmüller es podrà escoltar el seu esplèndid Magnificat à 8 amb instruments, una mostra creada en els seus anys de trasllat forçós a Venècia on va arribar a ser contractat per importants institucions venecianes com l’església de San Marco o l’ Ospedale della Pietà després d’haver-se escapat de la presó de Leipzig acusat de pederastia. La música de Rosenmüller ha estat considerada per les ciències musicals com una veritable catedral, fruit de la seva intel·ligent fusió entre música italiana i música germànica.

No menys interessant resulta ser aquest no excessivament conegut deixeble d’Arcangelo Corelli com és Pez. D’ell escoltarem el seu Concerto Pastorale en Fa Major per a dues flautes de bec, corda i baix continu, un concert que servirà de transició per al plat fort del concert: la cantata Christ lag in Todes Banden BWV 4.

Que Johann Sebastian Bach (1685-1750) va tenir sempre en molt alta estima la Cantata BWV 4 Christ lag in Todes Banden ho certifica el fet de com aquella cantata de joventut, composta en el seus anys de Mülhausen, va ser recuperada per al cicle de cantates a Leipzig. Així, el 1724 va decidir interpretar-la de nou i un any després, fins i tot, en va realitzar una nova versió on va afegir-hi un conjunt instrumental de corneto i tres sacabutxos per doblar collaparte les quatre veus del cor. Fins i tot, cosa força anòmala, va arribar a ser impresa, una realitat que només havia passat amb una cantata anterior, curiosament també de l’època de Mülhausen: la cantata Gott ist mein König, BWV 71 composta per a la constitució del Consell Municipal d’aquesta ciutat, el 4 de febrer de 1708.

¿Per què Bach, però, va decidir reutilitzar per al Diumenge de Pasqua de 1724, aquesta cantata de joventut tan impregnada de dolor i dramatisme composta a partir d’un himne de Martí Luter? Es creu que aquesta elecció va obeir a dues raons. La primera d’elles, prou lògica, és que Bach havia estat bona part de l’hivern-primavera d’aquellany component la prou extensa i intensa Johannes Passion BWV 245, estrenada el Divendres Sant de 1724. És lògic imaginar, per tant, que per poder complir les seves obligacions de compondre una Kirchen Musik per al Diumenge de Pasqua de 1724, decidís fer-ho amb una cantata ja composta en anys anteriors.

Programa

Johann Rosenmüller (1619-1684)
Magnificat à 8 con instrumentos

I. Sinfonia/Magnificat
II. Et exultavit
III. Quia respexit
IV. Quia fecit mihi magna
V. Et misericordia
VI. Fecit potentiam
VII. Deposuit potentes
VIII. Esurientes/Suscepit Israel/Sicut locutus
IX. Gloria Patri
X. Sicut erat in principio


Johann Christoph Pez (1664-1716)
Concerto Pastorale en Fa mayor para dos flautas dulces, cuerda y bajo continuo

I. Pastorale: Adagio
II. Aria:Presto
III. Aria:Grave
IV. Aria:Presto-Pastorale
V. Minuet-Trio-Minuet da Capo
VI. Passacaglia
VII. Aria (Presto)


Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Christ lag in Todes banden – Cantata BWV 4

I. Sinfonia
II. Versus 1 Chor à 4 (allegro-alla breve)
III. Versus 2 Duetto Soprano/Alto con istromenti ad libitum
IV. Versus 3 Aria Tenor
V. Versus 4 Chor à 4
VI. Versus 5 Aria Bassus
VII. Versus 6 Duetto Soprano/Tenor
VIII. Versus 7 Choral

Conjunt vocal i instrumental del Departament de Música Antiga de l’ESMUC

· Soprano I: Cristina Bonilla (Solo en Bach)
· Alto I: Helena Tajadura
· Tenore I: Alberto Palacios (Solo en Bach)
· Basso I: Miguel Callejas (Solo en Bach) & Jaume Diport (Ripieno en Bach)

· Soprano II: Daniela Duarte
· Alto II: Miguel Ulla
· Tenore II: Alvaro Soto
· Basso II: Lluis Arratia

· Violino I: Sara Balasch
· Violino II: Alfredo Jaime
· Viola I: Nina Sunyer
· Viola II: Eugen Casimov
· Violoncello: Hyngun Cho
· Violone: Irene Galan

· Flauto I: Nicole Wolfsohn
· Flauto II: Helen Glock

· Cornetto: Miguel Callejas
· Trombone I: Ramon Marques
· Trombone II: Joan Marin
· Trombone III: Martí Badia

· Cembalo: Gabriel Lorenzo
· Organo: Darío Tamayo

· Dirección: Luca Guglielmi

Conjunt vocal i instrumental del Departament de Música Antiga de l’ESMUC

Els estudiants del Conjunt de Música Antiga de l’ESMUC són convocats durant un període de temps amb l’objectiu de preparar una producció que es presentada en públic. En aquest encontre, els estudiants convocats posen en pràctica la feina feta realitzada en el transcurs de la seva formació per conèixer, així, les condicions necessàries que requereix la realitat d’un músic professional.

L’objectiu bàsic d’aquesta activitat acadèmica és que els estudiants es puguin formar com a intèrprets en una sala de concerts, que puguin aprendre de l’experiència real amb el treball amb directors professionals de renom i que comparteixin l’experiència amb els companys i amb el públic.

El Conjunt de Música Antiga, en les seves diferents configuracions, i dirigit també per professorat del departament de Música Antiga, participa als concerts que organitza l’Escola Superior de Música de Catalunya. Darrerament, la formació ha actuat al Festival de Música Antiga de Barcelona, al Festival de Música Antigua de Les Açores i a diferents espais emblemàtics, com ara el Monestir de Pedralbes, l’Església de Sant Felip Neri de Barcelona, a la Basílica Santa Maria del Pi o al Teatre Alegria de Terrassa, entre d’altres.

COMPONENTS

· Soprano I: Cristina Bonilla Pahissa (Solo A Bach)
· Altus I: Helena Tajadura
· Tenor I: Alberto Palacios Guardia (Solo a Bach)
· Baix I: Miguel Callejas Garcia (Solo a Bach) & Jaume Diport i Feliu (Ripieno a Bach)

· Soprano II: Daniela Duarte
· Altus II: Miguel Ullla Berdulla
· Tenor II: Alvaro Soto Ruiz
· Baix II: Lluis Arratia Aceituno

· Violí I: Sara Balasch
· Violí II: Alfredo Jaime Doblado
· Viola I: Nina Sunyer
· Viola II: Eugen Casimov



· Violoncel: Hyngun Cho
· Violone: Irene Galan Arribas

· Flauta I: Nicole Wolfson
· Flauta II: Helen Glock

· Cornetto: Miguel Callejas Garcia
· Trombó I: Ramon Marques Jimenez
· Trombó II: Joan Marin Navarro
· Trombó III: Martí Badia Grages

· Clavicèmbal: Gabriel Lorenzo Herranz
· Orgue: Dario Tamaio

· Direcció: Luca Guglielmi

Entrada lliure fins exhaurir localitats. Aforament reduït. 


El cicle Vespres d’Antiga és un dels projectes concertístics principals que impulsa el Departament de Música Antiga de l’ESMUC i la Parròquia de la Basílica Santa Maria del Pi de Barcelona.