Publicat el 17 de desembre de 2024

Comparteix a:

V Seminari de Pedagogies Crítiques a l’ESMUC

Pedagogies Critiques 1
III Seminari de Pedagogies Crítiques

El Seminari de Pedagogies Crítiques, en la seva cinquena edició, té com a objectiu analitzar les conseqüències de l’escepticisme creixent cap al coneixement crític entès com a via d’emancipació i diàleg social, ressaltant la rellevància de preservar aquest diàleg social com a fonament per a la construcció d’una societat més justa. 

Durant tres sessions, proposem aprofundir en les possibles causes sociohistòriques del descrèdit envers el coneixement com a font d’emancipació, una problemàtica inextricablement relacionada amb les dinàmiques individualistes, inestables i accelerades del capitalisme contemporani. En particular, analitzarem com es produeix la debilitació del diàleg i l’argumentació crítica, sovint substituïts per dinàmiques fragmentàries que menystenen el coneixement i debiliten la seva funció com a fonament per a la construcció d’una agència sociopolítica, deslligant-nos alhora d’un compromís ètic comunitari. En aquest sentit, analitzarem l’impacte d’aquesta situació en les institucions educatives i en les relacions que s’hi estableixen per a pensar, finalment, pràctiques artístiques i educatives que puguin contrarestar-les.   

  • Dissabte 25 de gener, 15 de febrer i 22 de març de 2025

  • D’11 h a 13.45 h

  • Escola Superior de Música de Catalunya. Presencial i online.

  • Accés: gratuït, amb inscripció prèvia

Què és el Seminari de Pedagogies Crítiques?

L’educació és inherentment política, però aquest fet no li atorga una dimensió crítica: tal i com succeeix amb les pràctiques artístiques, els espais educatius tant poden promoure dinàmiques d’emancipació com de reproducció d’un statu quo no qüestionat; sotmetre o alliberar, esdevenir una resistència davant una injustícia de caràcter epistèmic, social o cultural o una acceptació i reproducció de les mateixes injustícies i llocs de partida dels subjectes que les pateixen.

El Seminari Pedagogies Crítiques neix doncs amb el propòsit de posar en tensió i diàleg les relacions entre art i educació a través de pràctiques artístiques desenvolupades en entorns educatius com pràctiques pedagògiques desenvolupades en espais artístics.

S’organitza en tres sessions, orientades a un públic format en qualsevol àmbit musical, artístic o pedagògic.

El Seminari de Pedagogies Crítiques està organitzat pel Departament d’Educació i Mediació Artística de l’ESMUC.

Consulta el material de les anteriors edicions

Sessions dels seminaris en vídeo:
Pedagogies radicals, tècniques productives i producció de subjectivitat: tres cants a W. Benjamin | Marcelo Expósito.
L’oïda estudiosa. Notes sobre l’educació del gust | Jorge Larrosa.
Prendre la paraula: educació, emancipació i democràcia | Alicia García.