V Seminari de Pedagogies Crítiques a l’ESMUC
El Seminari de Pedagogies Crítiques, en la seva cinquena edició, té com a objectiu analitzar les conseqüències de l’escepticisme creixent cap al coneixement crític entès com a via d’emancipació i diàleg social, ressaltant la rellevància de preservar aquest diàleg social com a fonament per a la construcció d’una societat més justa.
Durant tres sessions, proposem aprofundir en les possibles causes sociohistòriques del descrèdit envers el coneixement com a font d’emancipació, una problemàtica inextricablement relacionada amb les dinàmiques individualistes, inestables i accelerades del capitalisme contemporani. En particular, analitzarem com es produeix la debilitació del diàleg i l’argumentació crítica, sovint substituïts per dinàmiques fragmentàries que menystenen el coneixement i debiliten la seva funció com a fonament per a la construcció d’una agència sociopolítica, deslligant-nos alhora d’un compromís ètic comunitari. En aquest sentit, analitzarem l’impacte d’aquesta situació en les institucions educatives i en les relacions que s’hi estableixen per a pensar, finalment, pràctiques artístiques i educatives que puguin contrarestar-les.
Què és el Seminari de Pedagogies Crítiques?
L’educació és inherentment política, però aquest fet no li atorga una dimensió crítica: tal i com succeeix amb les pràctiques artístiques, els espais educatius tant poden promoure dinàmiques d’emancipació com de reproducció d’un statu quo no qüestionat; sotmetre o alliberar, esdevenir una resistència davant una injustícia de caràcter epistèmic, social o cultural o una acceptació i reproducció de les mateixes injustícies i llocs de partida dels subjectes que les pateixen.
El Seminari Pedagogies Crítiques neix doncs amb el propòsit de posar en tensió i diàleg les relacions entre art i educació a través de pràctiques artístiques desenvolupades en entorns educatius com pràctiques pedagògiques desenvolupades en espais artístics.
S’organitza en tres sessions, orientades a un públic format en qualsevol àmbit musical, artístic o pedagògic.
Sessió I
Dissabte, 25 de gener de 2025
Amb Fernando Broncano, discutirem les bases de l’epistemologia crítica en l’àmbit socioeducatiu i la seva afectació en el marc del capitalisme contemporani, on la relació entre el
coneixement i l’emancipació és afectada, sacsejada i alterada constantment sota la lògica de l’anomenat «capitalisme cognitiu» i la proliferació de les «ignoràncies estratègiques» que s’hi estableixen. Tenint en compte el gir epistemològic provocat per una modernitat accelerada, resultat de les transformacions tecnològiques, econòmiques, socials i culturals de les darreres dècades, l’imperatiu de la creença individual —que contraposa al coneixement crític i compartit— emergeix com un dels problemes més rellevants en l’educació actual, el qual abordarem en aquesta primera sessió.
Sessió II
Dissabte, 15 de febrer de 2025
Amb Victòria Camps, reflexionarem sobre la viabilitat de la crítica dins del marc del capitalisme neoliberal, analitzant les conseqüències d’una concepció de la llibertat fonamentada en supòsits individualistes. Aquesta perspectiva agreuja la polarització social i la confrontació sovint mancada d’argumentació crítica i constructiva. A més, la falta d’un discurs ètic compartit, resultat d’aquesta visió individualista, dificulta la cohesió social i la construcció d’una ètica política comuna. A partir de l’anàlisi de les debilitats i insuficiències d’una ètica que sorgeix en el marc de les polítiques liberals i que es desenvolupa en el context del capitalisme actual, ens plantegem si és possible considerar l’existència d’una ètica alternativa dins d’aquest escenari.
Sessió III
Dissabte, 22 de març de 2025
En darrera ponència, Almudena Ocaña Fernández (PedaLab) compartirà resultats de la investigació derivada del projecte PedaLab (UGR-ICUFOP).
Aquesta investigació ens convida a repensar la relació entre la universitat i l’escola, qüestiona la dicotomia entre teoria i pràctica, destacant el valor crític de la recerca col·laborativa i subratllant la importància del diàleg entre els diversos agents educatius. A més, s’analitzarà la possibilitat de reconèixer mestres i professors com a professionals implicats en la recerca educativa, centrada en l’ús de l’art a l’aula des d’una perspectiva dialògica i crítica.
El Seminari de Pedagogies Crítiques està organitzat pel Departament d’Educació i Mediació Artística de l’ESMUC.
Consulta el material de les anteriors edicions