Publicat el 14 de juny de 2023

Comparteix a:

TECSMUC

Primera edició de la setmana de creació musical amb tecnologies a l’ESMUC

Sala Orquestra Esmuc

Cinc dies, cinc temàtiques

TECSMUC és la setmana a l’Esmuc dedicada a la creació musical amb la incorporació d’eines i formats tecnològics. Un esdeveniment vinculat al Màster en Composició amb tecnologies de l’ESMUC, que tanmateix s’estén per englobar la diversitat d’aproximacions a la creació musical on el so digital, la seva generació, processament i/o projecció hi juguen un paper substancial, en combinació o no amb l’ús d’instruments acústics, ja sigui com a extensió o com a contrapunt a la sonoritat dels mateixos; en combinació o no amb la generació o tractament de components visuals; o com a font sonora única plenament autònoma.

TECSMUC vol incorporar també presentacions i recerca en aquest àmbit de la creació musical, tot potenciant una apreciació crítica sobre les resultants musicals introduïdes per aquestes aproximacions, des de la funció de pensament musical que correspon a un centre com l’ESMUC, defugint el paper de mer aparador. És per això també que cadascun dels dies, dedicat a una temàtica diferent, conté, a més del concert, exposicions i taules rodones on el públic també pugui participar de forma activa, preguntant directament als responsables de cada proposta musical.

  • Del 4 al 8 de juliol 2023

  • De dimarts a divendres: a partir de les 16:00; dissabte: a partir de les 11:00

  • Escola Superior de Música de Catalunya

Entrada lliure

Programa TECSMUC 2023

4 de juliol – Música i espaialització

Des del segle XVI, quan Gabrieli repartia els cori spezzati (cors separats) a la basílica de San Marco, passant per obres on els músics o el públic poden moure’s per l’espai, i els sistemes més recents de difusió del so en 3D… el desplegament de la composició musical en l’espai fascina molts compositors i compositores: trajectòries, plans sonors, localització, espais imaginaris o restitució de l’acústica d’un lloc concret, entre d’altres.

Mostrarem diferents exemples de composicions amb sistemes multicanal, amb presentacions i concert d’obres electroacústiques i mixtes.

  • 16:00Exposicions / taula rodona
    Ariadna Alsina, Gerard Font, Fèlix Pastor, Eduard Resina i Àngel Valverde

  • 17:30Concert amb el sistema multicanal de l’Esmuc

    Perspectivas de Luis Naón
    Black Sun d’Ariadna Alsina
    Synthetic Soundscape de Núria Giménez.
    6 synthèses pour support 8 canaux de Yan Maresz
    Dialogue de l’ombre double de Pierre Boulez (Joan Esteve Sayas, clarinet)

5 de juliol – Màster en Composició amb Tecnologies de l’ESMUC

Avui en dia es pot accedir a la creació musical amb tecnologies, tant des d’una formació musical en composició d’arrel experimental contemporània, com des d’estils musicals de caire més popular, i fins i tot sense cap experiència interpretativa ni formació musical de cap mena. Els diferents backgrounds, coneixements i experiències sonores i musicals de cada usuari entronquen amb funcions i objectius diversos, a partir de reflexions i coneixements tècnics i d’estructura musical igualment dispars, que tanmateix sovint conflueixen en plataformes, esdeveniments i públics on l’espectacle tecnològic domina per sobre de les categories musicals, diluint-les o neutralitzant-ne les seves característiques específiques.

Com i a quin nivell abordar aquesta diversitat de procedències, coneixements i interessos a nivell formatiu és un aspecte cada cop més a considerar en uns ensenyaments musicals on la tecnologia ha deixat de ser un camp delimitat a uns pocs per esdevenir una eina a l’abast i d’ús diari de gairebé tothom.

  • 16:00Taula rodona
    Ariadna Alsina, Oriol Saladrigues, Fèlix Pastor, Eduard Resina

  • 16:45 – Presentació del projecte Le Vivier (https://levivier.ca/en)
    Christine Curnillon – directora general, Jeffrey Stonehouse – director artístic, Charlotte Colin – responsable de projectes.

  • 17:30Concert amb treballs finals de màster:
    Antares Sparks per a guitarra i controlador MIDI, d’Ariel Ariel Dickmann (Ariel Dickmann, guitarra i controlador MIDI)
    AI is a warm gun per a guitarra elèctrica i electrònica, de Roger Palomer (Roger Palomer, guitarra elèctrica)
    La Màquina del Caos, de Marc Gonzalez (Marc González, ordinador)
    Content per a violí i cinta, de Tomàs Pujol Owens (Tomàs Pujol Owens, violí)
    Doubts per a veu i electrònica, de Guillaume Sidoine (Guillaume Sidoine, veu)
    Vértigo, de Jose Tomás Novoa

6 de juliol – Música i IA
  • 16:00Presentacions de projectes
    Adrià Garcia: IA, música i astronomia.  Dues peces per IA i instrument
    Josep Manuel Berenguer: AutoImpro per guitarra i 16 agents computacionals
    Enric Guaus i Fèlix Pastor: nanAI per piano i IA

  • 17:30Concert
    Spectral AI-rmonies of Classic Forms – Adrià Garcia
    piano i electrònica (Adrià García, piano)

    Spectral Suite No.1 – Adrià Garcia
    flauta i electrònica (Helena Bas, flauta)

    AutoImpro – Josep Manuel Berenguer
    guitarra i 16 agents computacionals (Josep Manuel Berenguer, guitarra)
     
    nanAI – Enric Guaus i Fèlix Pastor
    IA i piano (Clara Peya, piano)

  • 18:45Taula rodona
    Adrià Garcia, Helena Bas, Josep Manuel Berenguer, Enric Guaus, Fèlix Pastor, Clara Peya, Lluís Nacenta (moderador)

7 de juliol – Interacció musical amb tecnologies
  • 16:00Presentacions
    ¿Què és el live coding? (Lina Bautista)
    Mercury: llenguatge minimalista que se centra en una expressivitat àgil per compondre, interpretar i comunicar música programada en directe, (Timo Hoogland)
    GAIA: Sintetitzador de mons en realitat virtual. (Pedro González)

  • 17:30Concert
    Mostra GAIA – Sintetitzador de mons en realitat virtual. Pedro González (RV), Àlex Tentor (guitarra elèctrica), Carles Marigó (piano)
    Concert d’improvisació – Lina Bautista i Timo Hoogland (Live Coding)

8 de juliol – Música instrumental amb electrònica
  • 11:00Presentacions / taula rodona
    Joan Bagés, Pedro González, intèrprets del Morphosis Ensemble

  • 12:30Concert
    Flexus Project – Joan Marti Frasquier (saxofon baríton), Marta Cardona (violí), Josep Vila Campabadal (acordió), Alejandro Castillo (clarinets), Anna Tobella (mezzo soprano), Rafa Gálvez (percussió), Joan Bagés (música electrònica).

    Homo Porcus – Joan Bagés i Rubí (Catalunya)
    Clarinet baix, violí, veu i música electrònica

    Voices – Lina Järnegard (Suècia)
    Violí i amplificació

    Whispers – Albena Petrovic-Vratchanska (Bulgària / Luxembourg)
    Saxo baríton, clarinet, veu i amplificació

    Bandes invisibles – Joakim Sandgrem (Suècia / França)
    Vibràfon i música electrònica

    …alive because of transformation…  Elo Masing (Estònia)
    Veu, violí, clarinet baix, acordió i música electrònica

    Vagina Dentata – Xavier Gelabert (Illes Balears)
    Clarinet baix, saxo bariton, veu, acordió i música electrònica

TECSMUC és una iniciativa del Departament de Creació i Teoria Musical de l’ESMUC