Més intervencions musicals de ‘La maleta d’Antoni Tàpies’
La maleta de Tàpies a l’Ajuntament de Barcelona. Obra Complement, d’Antoni Tàpies.
Aquest curs 2024-2025, amb motiu de la celebració del centenari del naixement d’Antoni Tàpies, l’ESMUC continua col·laborant amb la Fundació Antoni Tàpies amb una sèrie d’actuacions en directe, i que porta el títol de La maleta d’Antoni Tàpies, amb la participació d’estudiants de l’ESMUC. El passat curs ja es van fer diferents intervencions al Parlament de Catalunya, la Universitat Pompeu Fabra, l’Ajuntament i el Palau de la Generalitat, entre altres. Espais que acullen obres de l’artista.
El curs passat els concerts van ser protagonitzats pels estudiants Juan Carlos Narvaez (flauta en sol) i Álvaro Ayuso (percussió), amb un programa centrat en l’obra Hyxos, de Giacinto Scelsi. Enguany, les interpretacions musicals sumen altres músics: José Antonio Tolosa, Carmen Pérez i Zoe Guerra, piano; Ana Arias, soprano, i Sergio Ferrer, clarinet.
“La maleta d’Antoni Tàpies” també és una proposta educativa i cultural adreçada a l’alumnat d’educació secundària. L’activitat consisteix en una visita al museu, centrada en la relació entre Tàpies i la música, seguida d’un petit concert de música contemporània davant d’una de les obres de l’artista. L’observació de les obres d’art acompanyada de l’audició de peces musicals significatives per a l’artista, permetrà a l’alumnat establir correspondències estètiques entre les diverses manifestacions culturals.
Maleta musical
El títol del concert fa referència a la maleta que utilitzava Antoni Tàpies per transportar els vinils i CD’s que escoltava als seus tallers de Campins i de Barcelona. Per aquest motiu La maleta d’Antoni Tàpies és la banda sonora del procés de creació d’un dels pintors cabdals del segle XX, i, a la vegada també és una font de reflexió i difusió de l’art contemporani.
Antoni Tàpies tenia dos estudis de pintura: un a Barcelona, al carrer de Saragossa, i l’altre Campins, al Montseny. La casa-estudi de Barcelona va ser dissenyada per l’arquitecte J. A. Coderch, seguint les exigències de l’artista, tant pel que fa als materials com al temperament sobri i calmat de l’ambient que necessitava. La masia de Campins va ser adquirida per part de la família l’any 1956 amb els primers estalvis que van fer amb la voluntat de retirar-s’hi algunes temporades, principalment a l’estiu, i defugir de la dispersió de la ciutat.
Quan Antoni Tàpies es desplaçava d’un lloc a l’altre, portava una maleta plena de LP’s del moment, que anava canviant i revisant en funció dels interessos personals i de les tendències musicals del moment. Malgrat que Tàpies no barrejava les accions, és a dir, quan pintava, pintava i quan escoltava música, escoltava música, era un gran melòman, una passió que li va ser transmesa des de ben petit.
Després de la mort del pintor, Miquel Tàpies, el fill petit de l’artista, va llistar el contingut d’una de les maletes amb la voluntat de generar una proposta musical que recollís els clàssics del segle XX: A. Webern, A. Schonberg, G. Scelsci, G. Ligeti, I. Xenakis, M. Feldman, J. Cage, P. Boulez, etc.
Interpretacions musicals
Les intervencions musicals es fan davant de diferents quadres de l’artista que estan situats a espais emblemàtics de Catalunya, i, a més, el seguiment dels diferents concerts signifiquen també un itinerari per les obres de Tàpies, que estan en aquests edificis, que de vegades poden tenir una difícil visibilitat.
L’Any Tàpies té com a objectius consolidar el compromís de la Fundació d’aproximar-se en profunditat a l’obra i al pensament de l’artista, difondre’ls tant en l’àmbit nacional com internacional, i contribuir a actualitzar-ne les lectures i a construir noves mirades.
Properes actuacions
24 de setembre de 2024. 12 h i 12.30 h. Recinte modernista de Sant Pau (sala Domènech i Montaner), de Barcelona. Amb la participació de Fundació Victoria de los Ángeles, davant l’obra Fusta pintada i rascada (1960) d’Antoni Tàpies.
Repertori:
Sonate op 1, d’Alban Berg. Jose Antonio Tolosa, piano.
7 early songs, d’Alban Berg. Ana Arias, soprano, i Carmen Pérez, piano.
Quatre peces per clarinet i piano op 5, d’Alban Berg. Zoe Guerra, piano, i Sergio Ferrer, clarinet.
26 de setembre de 2024. 18.30 h. Museu d’Art Contemporani de Barcelona, davant l’obra Paisatge blanc i negre (1985) d’Antoni Tàpies, de la Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Col·lecció Telefónica. Incorporació 2002. Posteriorment, Clàudia Segura farà una breu explicació sobre la presència de Tàpies a la col·lecció del MACBA.
17 d’octubre. 18.30 h. Fundació Suñol. Barcelona.
18 de novembre. 18.30 h. Ateneu Barcelonès.
El dimecres 13 de desembre de 2023, a les 14 h, al Parlament de Catalunya, va tenir lloc la primera actuació del cicle davant l’obra 7 de novembre, d’Antoni Tàpies. L’acte va coincidir amb l’inici de les activitats de L’Any Tàpies.
El 22 de desembre del 2023, davant l’obra d’Antoni Tàpies titulada Complement, realitzada el 1999, i que s’exposa a l’Ajuntament de Barcelona.
El 12 de gener del 2024, davant l’obra d’Antoni Tàpies titulada Les quatre cròniques (1990), al Palau de la Generalitat.
El 25 de febrer del 2024, al Museu de Sant Boi, davant l’obra d’Antoni Tàpies titulada 11 de setembre (1983).
El 4 de març del 2024, a la Sala de Reflexió de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) de Barcelona (campus de la Ciutadella, C/Ramon Trias Fargas, 25-27). Tres sessions: a les 10.30, a les 11 i a les 11.30 h.
El 4 de març de 2024, a les 13.00 h, al Palau Marc de Barcelona (La Rambla, 8), seu de la Conselleria de Cultura de la Generalitat de Catalunya, davant l’obra Trespeus (lava) (1985) d’Antoni Tàpies.
31 de maig del 2024, a les 19.30 h, al Museu de Valls, amb motiu de l’exposició “Antoni Tàpies. Bronzes intervinguts (1987-1989)”.
El 20 de juny del 2024, a les 12.00 h, a l’Institut Français de Barcelona.