Publicat el 29 de juny de 2024

Comparteix a:

L’equip directiu de l’aliança europea d’universitats artístiques IN.TUNE visita l’ESMUC

Foto Grup Visita Intune Esmuc

Fotografia grupal de la trobada.

Els secretaris generals de la primera aliança universitària europea dedicada als ensenyaments artístics superiors, IN.TUNE –Innovative Universities in Music & Arts in Europe –, van oficialitzar la primera visita institucional a l’ESMUC del 13 al 15 de maig. Els co-secretaris generals Tone Jordhus i Martin Prchal, juntament amb la responsable administrativa de l’aliança, Dušanka Jelenković Vidović, van continuar a l’ESMUC el seguit de visites que estan fent a cadascuna de les vuit universitats i centres europeus d’ensenyaments artístics superiors que formen part de l’aliança per conèixer de primera mà les seves realitats quotidianes.

La visita va coincidir amb la presència a l’Escola del grup de treball WP5 Capacity building and Innovation in learning & teaching (Creació de capacitats i innovació en l’aprenentatge i l’ensenyament), que lidera l’ESMUC, amb el professor Àlex Tentor, com a responsable de grup, i que se centra en la creació de capacitats i innovació en l’aprenentatge i l’ensenyament. 

Responsables d’IN.TUNE a l’ESMUC 

La trobada de responsables de l’Aliança IN.TUNE a l’Escola va servir per continuar explorant noves vies per a la transformació institucional i col·lectiva i l’avançament en l’educació i la recerca artística a tot Europa. Segons explica la directora general de l’ESMUC, Núria Sempere, els tres directius de l’Aliança “van poder conèixer l’Escola i la seva realitat quotidiana amb diferents reunions amb representants de l’alumnat i també amb el professorat implicat en els grups de treball”.

Sempere va destacar la coincidència de la visita dels directius de l’Aliança amb la primera reunió presencial del grup de treball Capacity building and Innovation in learning & teaching, i va comentar que els i les integrants del grup han començat a definir les diferents línies de treball i a fixar els objectius comuns de les vuit institucions participants per trobar les diferents vies de capacitació de professorat i personal, així com d’innovació en els ensenyaments artístics superiors. 

Els directius d’IN.TUNE van explicar que al llarg dels quatre anys de durada del projecte, l’Aliança es dedicarà a establir llaços entre les vuit institucions participants, així com a posar a prova diferents estratègies i pràctiques comunes. Inicialment, segons Martin Prchal, cosecretari general de l’aliança, “es tracta de començar a treballar junts, de crear una cooperació institucional a llarg termini, reforçant el diàleg entre totes les institucions”. Per la seva banda, Núria Sempere va assenyalar que “hi ha molt per aprendre els uns dels altres i cal anar fent complementàries les diferents maneres de funcionar de cada institució”. 

Un procés que dura més de quatre anys 

Un dels objectius d’IN.TUNE és posicionar les institucions participants en l’avantguarda, ja que la Unió Europea pretén donar suport sostingut a les aliances universitàries més enllà de la fase inicial d’establiment de quatre anys. Segons Martin Prchal: “l’educació superior europea es torna més atractiva i les aliances desenvolupen un paper fonamental per a la Unió Europea a escala mundial”.

A més a més, per a Prchal “s’estan creant oportunitats úniques per a estudiants i professorat” que no existirien sense la col·laboració d’aquestes vuit institucions. “L’aliança ha de ser un ens arrelat a la vida diària i a tot el que fan els seus centres”, afirma. 

Creació de capacitats i innovació 

Al llarg dels tres dies de visita del grup de treball sobre la construcció de capacitats i innovació en l’aprenentatge i l’ensenyament, que lidera l’ESMUC, els i les integrants del grup van elaborar un pla sostenible per millorar la formació, el desenvolupament professional i l’aprenentatge permanent tant per al professorat, el personal de suport a la docència i el d’administració i serveis de les institucions que formen part de  l’aliança IN.TUNE.   
 
“Les dues principals modalitats de desenvolupament professional seran els cursos anuals ‘Artist as a Teacher’, destinats al professorat, que abordaran les habilitats didàctiques i les metodologies de recerca, així com els cursos anuals de formació per al personal directiu i administratiu”, explica Tentor. Per dur a terme aquestes formacions, el grup de treball col·labora en la realització d’un “inventari i un pla de desenvolupament de les capacitats institucionals, així com un pla progressiu d’innovació curricular conjunta, amb un enfocament clar en la pedagogia artística interdisciplinària”, afegeix el seu responsable.  
 
L’objectiu final d’aquest procés és establir una política sostenible que proporcioni un marc per a la implementació d’habilitats i competències amb visió de futur dins de les institucions membres d’IN.TUNE.  Núria Sempere destaca que en aquestes institucions, amb tantíssimes modalitats, “tothom és molt singular, capacity building vol dir com fem millor la nostra feina. El professorat podrà mostrar les seves fortaleses i aprendre dels altres. L’alumnat també tindrà la possibilitat de ser-hi present a distància a classes d’estudiants d’altres institucions”. 
 
El  grup de treball està format per un  expert de cada institució: Alex Tentor,  Escola Superior de Música de Catalunya; Ellen M. Stabell, Norges musikkhøgskole; Barbara Strack-Hanisch, Universität für Musik und darstellende Kunst Wien; Mikko Seppänen, Sibelius–Akatemia; Sonja Lončar, Univerzitet umetnosti u Beogradu; Marijn Abbink, Hogeschool der Kunsten den Haag; Dan Dediu,  Universitatea Națională de Muzică din București; i Serge Cyferstein, Conservatoire national supérieur de musique et de danse de París .

IN.TUNE, aliança en marxa 

El projecte d’aliança va ser aprovat per la Comissió Europea el juliol de 2023 i des del gener de 2024, les diferents institucions s’han posat en marxa per treballar conjuntament. L’aliança està formada per vuit universitats europees innovadores en música i arts, compromeses a desenvolupar una estratègia conjunta a llarg termini, que treballa amb una dimensió artística per a una educació, recerca, innovació i servei d’alta qualitat en la societat europea. Amb finançament de la Comissió Europea, l’aliança desenvolupa la seva activitat al llarg de quatre anys (2024-2027). 

Els centres participants, a més de l’ESMUC, són: Norges musikkhøgskole, Universitatea Nationala de Muzica Bucuresti, Conservatoire National Superieur de Musique et de Danse de París, Sibelius-Akademin, MDW – Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, Koninklijk Conservatorium Den Haag, Fakultet Muzicke Umetnosti Beograd

Més informació

Entrevista al co-secretari general d’IN.TUNE, Martin Prchal.
Entrevista a Núria Sempere sobre IN.TUNE.