Publicat el 9 de desembre de 2021

Comparteix a:

La bottega d’Opera commemora Pauline Viardot

Pauline Viardot

La representació de l’òpera Cendrillon (1904) de Pauline Viardot (1821-1910), a càrrec de La Bottega d’Opera de l’ESMUC el proper diumenge 16 de gener al Teatre de Sarrià, servirà per commemorar el bicentenari d’una de les personalitats musicals més reixides del segle XIX.

Cantant, professora de cant i compositora, aproximar-se a Pauline Viardot és fer-ho a una figura musical que s’entronca amb una tradició musical originada a la seva mateixa família. Filla de la soprano Joaquina Briones (1780-1864) i del tenor Manuel García (1775-1832), una de les veus preferides de Gioacchino Rossini, a més de germana de la mítica Maria Malibrán (1808-1836), Viardot va excel·lir a la seva època per ser una de les solistes vocals més importants a qui diferents compositors (Charles Gounod, Camille Saint-Saëns, Giacomo Meyerbeer) li van dedicar importants obres a partir de les carcaterístiques de la seva veu. Deixeble de piano de Franz Liszt i, estretament, relacionada amb els cercles musicals de les ciutats de Paris i Weimar, a partir de la seva retirada, el 1863, va esmerçar els seus esforços en la composició. En el seu catàleg en sobresurt, precisament, una de les seves darreres obres: Cendrillon.

Composta en tres actes, aquesta òpera còmica de saló va ser estrenada al Saló Viardot de Paris el 23 d’abril de 1904 i va ser publicada el mateix any. A diferència d’altres òperes compostes per la compositora, aquesta no està basada en un llibret del seu amic, possiblement amant, Ivan Turguenev (1818-1883). Agafant com a base el famós conte de La ventafocs de Charles Perrault (1628-1703), Viardot ens proposa una fresca i atractiva visió del conte de fades àmpliament tractat, al llarg de la història, per compositors com ara Rossini, Massenet, Sor o Prokofiev.

És per tot això que el projecte de La Bottega de l’ESMUC, que va fer la seva presentació pública el passat mes d’abril a la temporada del Gran Teatre del Liceu amb I due Gobbi de Marcos da Portugal, ha decidit treballar a fons en aquesta producció de Cendrillon, que compta amb diversos estudiants de cant de grau i màster de l’ESMUC. Amb aquesta posada en escena, l’ESMUC prossegueix amb la reivindicació de la figura de Pauline Viardot atès que el passat 16 d’abril ja es va celebrar un concert amb cançons i obres de l’insigna compositora francesa.

Amb la direcció musical d’Alan Branch, que també assumeix l’acompanyament pianístic original de la partitura, i la direcció escènica de Susana Egea, cal dir que en aquesta producció no només es podrà escoltar la música de l’òpera de Viardot sinó que també en l’Escena del ball s’escoltaran quatre números musicals d’altres compositores com ho són les obres Er ist gekommen in Sturm und Regen de Clara Schumann (1819-1896), There are fairies at the Bottom of our Garden de Liza Lehmann (1862-1918), A Canadian Boat Song d’Amy Beach (1867-1944) i una obra de nova creació de l’estudiant de composició Itziar Viloria.

Dimarts 11 de gener, a la sala 4 de L’Auditori ACTUACIÓ CANCEL·LADA

Aquesta producció es tornarà a veure el mateix mes de gener en altres tres espais:

Repartiment

Cendrillon, filla del Baró Pictordu: Maëlys Robinne, soprano
Prince: Andreu Miret / Gustavo Ardaya, tenors
El Baró de Pictordu, pare de Cendrillon: Luis Arratia / Enrique Padilla / Oriol Quintana, barítons
El Comte Barigoulet, ajudant de cambra del príncep: Robin Sansen / Ángel Arévalo, tenors
Maguelonne, germanastra de Cendrillon: Ariadna Moraleda, soprano
Armelinde, germanastra de Cendrillon: Marta Roca, mezzosoprano
La Fée: Marina Torra, soprano
Cambrera: Anna Lladó
 
Convidats a la festa: Belén Garcia, Míriam Trias, Mao Miyoshi, Enrique Padilla, Oriol Quintana.
 
 
Direcció d’escena: Susana Egea
Vestuari: Helena Torres
Maquillatge y caracterizació: Cazcarra Image School
Assitent a la direcció escènica i regiduria: Sara Quiñonero
Vídeo: Úrsula San Cristóbal
Tècnic: Gonzalo Bañeres
Assistent a la direcció musical: Robin Sansen
Direcció musical i piano: Alan Branch

Producció de La Bottega d’Opera de l’ESMUC

Notes al programa

Cendrillon, de Pauline Viardot

Pauline Viardot (París, 1821 – 1910), va ser filla de cantants d’òpera, fet que la va motivar a començar a cantar, i als setze anys ja feia recitals per diferents països. Després de molts concerts va començar a ser admirada per la majoria dels compositors francesos d’aquella època i una figura central de la vida cultural parisenca. A part de dedicar-se al cant, també va ser compositora d’òperes, cançons, obres corals i instrumentals. L’any 1863 es va retirar de la seva carrera operística i es va dedicar únicament a la composició (diverses operetes, entre les quals, Cendrillon) i a l’ensenyament de cant al Conservatori Nacional de París.

Cendrillon és una òpera còmica de cambra amb diàleg afegit, estrenada al saló de Viardot a París, el 23 d’abril de 1904, quan ella tenia vuitanta-tres anys. Està dividida en tres actes i es basa en el mateix llibret que va escriure Viardot, pensada per a set cantants, acompanyats per un piano. A una clara influència de l’òpera italiana provinent de Rossini, se li afegeix un eclecticisme estilístic propi de les operetes de la Belle Époque i una stravaganza pròpia de l’autora.

En aquest cas, la compositora va dedicar l’obra a la cantant d’òpera Mathilde das Nogueiras (1849-1951), la qual va acollir la representació al seu saló parisenc. En aquestes vetllades, els alumnes també tenien l’oportunitat de lluir-se davant de músics que visitaven la Viardot. Alguns aspectes que caracteritzen les òperes salonnières són les parts parlades en forma de diàlegs, com passa també en altres gèneres com la sarsuela o el singspiel. Cendrillon té un caràcter privat que no descarta, però, la dificultat que representava interpretar una obra amb tants pocs recursos escènics i instrumentals. Per exemple, en algun moment la cantant protagonista ha d’iniciar una frase en una nova tonalitat sense suport instrumental.

Cendrillon, basada en el conte de Perrault i adaptada per la mateixa Pauline Viardot, narra la història d’una noia pobra que fa de criada per al seu pare i les seves germanastres. Un dia, Cendrillon es queda sola quan els seus familiars assisteixen a un ball, i llavors apareix la fada madrina, que li proporciona un vestit i una carrossa per a què ella també hi pugui anar. Li posa com a condició que torni abans de mitjanit. Al ball, el camarlenc es fa passar pel Príncep i viceversa. Cendrillon balla amb el Príncep, i es declaren els seus sentiments, però, quan el rellotge toca les dotze, ella marxa corrents i perd una sabata. Uns dies més tard, el Príncep visita la casa de Cendrillon buscant la propietària de la sabata. Se la proven les germanastres però no els va bé. Finalment, se la prova Cendrillon i li encaixa a la perfecció. El Príncep declara el seu amor per ella i la fada els beneeix.

Un dels moments més emblemàtics és el previ al ball, quan la Cendrillon està afligida per no poder-hi anar, i de cop apareix la Fada per fer realitat el seu desig. La Fada intenta consolar la Cendrillon amb l’ària “Je viens te rendre à l’espérance”, on li diu: “vinc a tornar-te l’esperança, la teva desgràcia aviat acabarà”. Tot seguit, en melodrama, es recita el text mentre hi ha música de fons. En aquesta versió s’ha optat per traduir els diàlegs al català, i aquest en concret és entre la Cendrillon i la Fada, quan comença a convertir màgicament una carbassa en una carrossa d’or.

Durant el segon acte, té lloc un concert on la compositora deixa escollir la sèrie de peces que canten les dames. En aquesta representació, s’ha decidit interpretar les següents obres de diverses compositores: Er ist gekommen in Sturm und Regen de Clara Wieck Schumann, que repeteix un motiu basat en un interval de segona i expressa la força primària de l’amor; A Canadian Boat Song, d’Amy Beach, basada en un poema de Thomas Moore, que descriu un viatge nocturn en canoa pel riu Saint Lawrence; There are fairies at the Bottom of our Garden de Liza Lehmann, basada en un poema per a nens de Rose Fyleman, i, per acabar el concert, s’interpretarà la peça Je jeu, composta per Itziar Viloria, estudiant de composició de l’Escola, i amb text de l’estudiant de cant Oriol Quintana.

Estudiants de musicologia de l’Esmuc