Publicat el 21 de gener de 2022

Comparteix a:

La Banda clou la programació dels 20 anys d’ESMUC

Banda Simfonica

La programació especial 20 anys ESMUC Grans Conjunts arriba a la seva fi amb aquest concert del Gran Conjunt de la Banda. No serà, però, la fi dels projectes d’aquesta tipologia de conjunts ja que, en els propers mesos, arribaran altres nous projectes a càrrec de l’Ensemble Contemporani XX-XXI, de la Big Band, del Gran Conjunt Flamenco, de Cobla, de la Camerata Casals, així com una nova producció de La Bottega d’Opera amb l’òpera Il filosofo di Campagna de B. Galuppi (versió Wolf-Ferrari) que comptarà amb la direcció musical de Dani Espasa i escènica de Sergi Belbel. 

Però ara es clou aquest primer bloc que des del divendres 21 de gener ha desplegat diferents concerts a Barcelona, Vila-seca i Sant Pere de Ribes, sota la direcció de prestigioses direccions com la que dirigirà, en aquesta ocasió, aquest concert final: Salvador Brotons.

En aquest programa, dues obres de nova creació (Marc Migó i Salvados Brotons) seran acompanyades per dues obres canòniques de la música del segle XX en el seu format per a Banda: la Suite de Candide de Leonard Bernstein (1918-1990) i Els Pins de Roma d’Ottorino Respighi (1879-1936). Si la suite de Bernstein ens portarà a una selecció de les peces orquestrals pertanyents a la seva opereta Candide (1956) basada en el Càndid o l’optimisme de Voltaire, l’obra de Respighi ens acostarà a la coneguda obra programàtica composta, el 1924, i que s’ha inserit dins les categories de l’impressionisme musical.

Gran Conjunt Banda

Divendres 28 de gener, a les 19:30
L’Auditori – Sala 1, Pau Casals

Notes al programa

En aquest concert commemoratiu dels 20 anys de l’Esmuc, la banda simfònica presenta una selecció d’obres contemporànies, sota la direcció de Salvador Brotons. En honor als temps difícils que hem viscut aquests últims dos anys, Brotons dirigeix una peça de la seva pròpia autoria. Covid-19 Sensations és una suite de quatre moviments escrita durant el confinament que transmet les diferents sensacions causades per l’allau de notícies devastadores. A través de ritmes desiguals i sincopàtics, forts crescendos i grans contrastos, aconsegueix reflectir la inestabilitat del nostre present.
 
L’obertura de l’opereta còmica Candide, de Leonard Bernstein, està basada en la novel·la Càndid o l’optimisme de l’escriptor francès Voltaire. Aquesta obra, estrenada el 1956, està escrita per a orquestra simfònica, i va ser arranjada per a banda per Clare Grundman. La breu obertura comença amb una fanfàrria que dona inici al tema principal, animat i juganer. A continuació sona una secció lírica, guiada pels clarinets. Després d’una repetició d’ambdós motius, una coda amb un marcat accelerando posa el punt final a l’obertura.
 
L’estil lleuger i alegre de Càndid contrasta amb La venjança de la Reina Olga, del compositor català Marc Migó, graduat de l’Esmuc. Aquest breu poema simfònic va ser un encàrrec de la Banda Simfònica de Barcelona el 2017, i està inspirat en la llegenda de la reina Olga de Kiev, que va dur a terme una sanguinària venjança contra els assassins del seu marit. Amb una important presència de la percussió, l’obra vol reflectir tot l’horror i l’anhel de destrucció que caracteritzen aquest relat. El violent tempo inicial porta a una secció més reposada, que va creixent en intensitat fins culminar en una conclusió apoteòsica.
 
Per acabar, Els pins de Roma, d’Ottorino Respighi, ens transporta a la capital italiana a través de les seves vívides descripcions. Es tracta d’un poema simfònic en quatre moviments (un vivo, dos lents i el final a ritme de marxa) compost originalment per a orquestra simfònica, que forma part de la seva trilogia romana, juntament amb Les fonts de Roma i Les festes romanes. El primer moviment, “Els pins de la Vil·la Borghese”, representa els jocs dels nens entre els pins amb sonoritats tan clares com estridents. En el segon, “Els pins prop d’una catacumba”, trobem un sobtat canvi d’atmosfera. Els registres greus suggereixen l’ombra dels arbres sobre la catacumba, i la trompeta evoca un paisatge tranquil i misteriós. Tot seguit, a “Els pins del Gianicolo”, Respighi ens trasllada a una escena nocturna que comença amb una cadència del piano. Les sonoritats suaus i tremoloses contrasten amb l’últim moviment, “Els pins de la Via Appia”. En aquest, un ritme estable i repetitiu representa el moviment de les tropes i és interromput pel discurs del corn anglès. Finalment, l’explosió dels vents metalls simbolitza el triomf i la glòria.
 
Aquestes obres tracen un camí des de l’Antiga Roma fins a la situació pandèmica actual, passant pel Kiev del segle X i l’Europa del segle XVIII, que ens permet allunyar-nos per un instant de nostre present i viatjar, a través de la música, a indrets desconeguts.
 
Martina Agustí
estudiant de Musicologia

Intèrprets

Clarinet: Alexia Gómez Urtasun, Ana Lladó Salas, Candela Roig Garcés, Nil Galgo García, Jan Corbella Rigual, Miquel Castilla Estrada, Raúl López Alberique, Antonio Ruiz Soto, Richard Johnson, Louanna Cleries Añó, Maria Rigo Mas, Uxía Sierra Rouco, Zuzana Kollerova.
Fagot: Clara Canimas Furcarà, María Selvas Bou, Sabina Aran Clota.
Flauta: Cristina Romero Boix, Agustín Sánchez Rubio, Ana Gallego Beltrán, Queralt Romero Roselló, Sara Chavarría Prats, Virginia Tato Moreno.
Oboè: Xavier Martorell Miró, Laura Carles Robres, Marc Guillén Pieres.
Percussió: Íñigo Dúcar Marco, Luis Angulo Pons, Alvaro Ayuso Calvo, Pau Sanuy Costa, Manel Ferrer Martínez, Eloi Gomà Tudela.
Saxòfon: Joan Germán Olive, Joseph Hooworth-Smith Lecha, Núria Ortí Serrano, Pep Ignacio Roig, Carlos Segura Agües, Marta Cid Rascado, Javier Campos Collados; Pilar Martorell Nadal.
Trombó: Alberto Poggialini Pérez, Pablo Carbonell Galiana, Vicent Ribera Pérez; Manel Juste Delgado.
Trompa: Antonio Zamora Messeguer, Arantza Portolés Izquierdo, Pau Riedweg Canturi, Paula Criado Patricio.
Trompeta: Miguel Vallés Franco, Miquel Plà Forcadell, Biel Pelfort Bartuló, Gabriel García Iglesias, Joan Alós Palacios, Miguel Robles González.
Bombardí: Juan Manuel Artola Lopez, Gabriel Lluís Luengo.
Tuba: David Camil Boros, Marc Pere Pascual Villalonga.
Arpa: César Aparicio Crespo.
Piano: Adrià Crespo Aguilera.
Celesta: Berta Moner Farràn.
Contrabaix: Bruno Gil de Mora Sardá.

Salvador Brotons, compositor, director i professor de direcció d’orquestra i composició a l’ESMUC, dirigirà aquest concerts uns mesos després d’haver obtingut el Clark County Arts Commission Lifetime Achievement Award pels seus anys al servei de la comunitat artística de SW Washington.