Publicat el 16 de maig de 2024

Comparteix a:

Grans Conjunts: Franz Schubert Filharmonia i Orquestra Simfònica de l’ESMUC

Franz Schubert Filharmonia Piano

Franz Schubert Filharmonia.

Continua el cicle de Grans Conjunts de l’ESMUC de primavera amb un nou projecte que compta amb la participació de l’Orquestra Simfònica de l’Escola i la col·laboració de la Franz Schubert Filharmonia per abordar el programa La Consagració de la Primavera, d’Í. Stravinski i el Concert per a piano i orquestra núm. 3, op 30, de S. Rakhmàninov. Durant una setmana les dues orquestres realitzaran els assajos que es materialitzaran en tres concerts que tindran lloc a Tarragona, Sant Cugat i el Palau de la Música Catalana de Barcelona. El projecte compta amb la participació de la pianista ucraïnesa Anna Fedorova i serà dirigit per Tomàs Grau.


La pianista ucraïnesa, Anna Fedorova, reconeguda per la seva poètica musicalitat i guanyadora del premi Rubistein de piano l’any 2009, serà l’encarregada d’interpretar un dels concerts per a piano més estimats del repertori, el tercer de Rakhmàninov, un compositor íntimament lligat a la seva trajectòria.

A la segona part, Tomàs Grau es posarà al capdavant de la Franz Schubert Filharmonia per dirigir una de les obres més impressionants, impactants i colpidores de la història de la música, La Consagració de la Primavera d’Igor Stravinski.

L’alumnat de l’ESMUC participant se suma als components de la Franz Schubert Filharmonia per interpretar aquests concerts al llarg de les tres cites programades. Per als músics i les músiques de l’Escola, aquest concert constitueix la seva participació en un Gran Conjunt, dins del seu currículum formatiu.

Grans Conjunts

Des de l’inici de l’Escola, l’alumnat que cursen especialitats interpretatives, així com els provinents dels màsters (de Jazz, Flamenco, Interpretació de la Música Clàssica i Contemporània o de la Música Antiga) finalitzen el quadrimestre amb un concert públic, de les mateixes característiques i nivell d’exigència que els concerts professionals, que serveix per mostrar els resultats assolits durant el període d’assaigs intensius que el precedeix.

Dirigides tant per professorat de l’Escola com per convidats externs, les diverses formacions que integren el cicle han anat creixent en nombre i en popularitat. Actualment, són una mostra visible de la diversitat d’estils que conviuen i interactuen dins l’ESMUC, i una excel·lent ocasió per al públic, que pot assistir generalment de franc o a preus molt reduïts a concerts de primer nivell.

Anna Fedorova

Des de petita, la pianista ucraïnesa Anna Fedorova va mostrar una maduresa musical innata i unes habilitats tècniques sorprenents. La seva gravació en directe del 2n Concert per a piano de Rakhmàninov té més de 37 milions de visualitzacions a YouTube i és molt aclamada per la crítica i músics de renom mundial. Actua regularment a les sales de concerts més prestigioses del món com el Concertgebouw d’Amsterdam, el Carnegie Hall & Lincoln Center de Nova York, el Palau de Belles Arts de Ciutat de Mèxic, la Tonhalle Zürich, el Théâtre des Champs-Elysées de París, el Bunka Kaikan de Tòquio i Barbican Centre i Royal Albert Hall de Londres.

Programa

S. Rakhmàninov: Concert per a piano i orquestra núm. 3, op. 30.
I. Stravinski: La Consagració de la Primavera.

Intèrprets de l’ESMUC

Flauta
Inés Falcate, Maria Victoria Nunes.
 
Oboè
Marc Guillén, Llorenç Pallàs.
 
Clarinet
Uxía Sierra, Carlos Isla.
 
Fagot
Miquel Huerta, Miquel Morant.
 
Trompeta
Biel Pelfort.
 
Trompa
Gasper Okorn, Pedro Sapena, Eduardo Aparicio, Pablo Carbonell.
 
Tuba
Mario Català
 
Percussió
Marco Íñigo, Arnau Mas.
 
Violí I
Pau Cueves, Daniela Vera, Marc Barrios, Guillem Armengol, Hugo Gracia, Paula Del Río, Laura Nicolás.

Violí II
Dixon David Scola, Inés Cárdenas, Carmen Pascual, Eduard Seguí, Paula Ros, Betancor Florencia, Whitney Vera.
 
Viola
Adela Beiro, Claudia García, Ana Cerdán, Gorane Ruíz, Clara De Benito, Joaquín Fernández, Pablo Corral.
 
Violoncel
Sergi Sancho, Llorenç Carbó, Anna Ripoll, Alba Morros, Carla Artigau, Claudia Cárdenas.

Notes al programa (Edu Santamaria Pastor)

Serguei Rakhmàninov és considerat un dels grans exponents en l’expressió de la sensibilitat i la delicadesa pròpies de la idiosincràsia heretada del romanticisme. El compositor va rebre la influència de dues tradicions russes, el nacionalisme de Nikolai Rimski-Korsakov i el romanticisme desbordat de Txaikovski, entre d’altres. Això el portà a crear un propi llenguatge ple d’expressivitat i textures denses, envoltades pels rics colors orquestrals i les melodies suggestives que empra com a element comunicador de tot allò que envolta l’esperit romàntic.  

El Concert per a piano núm.3 és una de les seves peces més reconegudes, per la seva exigència musical i tècnica, que el consolida com un dels concerts més complexos del repertori pianístic. Prova d’això fou que el pianista Józef Hofmann, a qui dedicà la peça, mai no va arribar a interpretar-la en públic. Rakhmàninov mateix digué a Vladimir Horowitz que l’havia compost per a elefants. Però en rus, la paraula elefant (slon) fa referència a la grandesa d’un animal, és a dir, el concert estava compost per als més grans pianistes. Un dels elements més destacables de l’obra és la seva senzillesa inicial, una línia infinita que ens introdueix un concert de gran dificultat i durada, oferint-nos una descripció de l’ànima més passional en tots els seus vessants: el desig, l’amor, l’encís, l’obsessió, etc.
L’obra es va estrenar als Estats Units el 28 de novembre del 1909, per l’antiga Societat de l’Orquestra Simfònica de Nova York, amb Walter Damrosch a la batuta i el mateix Rakhmàninov al piano. La següent representació la dirigí Gustav Mahler, i va generar molt bona recepció.

La consagració de la primavera és considerada com una de les grans obres mestres del compositor Igor Stravinsky i de la història de la música occidental. La compongué per a la companyia de ballets russos de Serguei Diàguilev, durant la seva temporada parisina. Aquest fou el seu tercer hit per a la companyia, després de L’ocell de foc (1910) i Petrushka (1910). L’obra descriu una història tradicional de la Rússia primitiva, sobre el rapte i sacrifici d’una jove a l’inici de la primavera. Aquesta havia de ballar fins a la mort per obtenir el benefici dels déus en l’equinocci.

Amb La consagració, Stravinsky féu un salt cap a un estil compositiu més arriscat i innovador per a l’època, introduint corrents del moment com el dodecafonisme, i jugant amb una sonoritat molt més agressiva que la que proposava el postromanticisme predominant del moment. El rus utilitza la percussió i el timbre per centrar l’obra en la percepció sonora de l’oient, i no tant en la creació d’una línia melòdica realitzada per les cordes. Amb tot això, el compositor vol evocar el primitivisme i el frenesí del relat. L’estrena de la composició fou caòtica: el públic, indignat començà a escridassar abans que la representació finalitzés i les cròniques parlen fins i tot de baralles i revoltes. La crítica es va dividir entre aquells que defensaven la peça com una obra d’art moderna i aquells que la consideraven una aberració.
 
Edu Santamaría Pastor, estudiant de Musicologia
 

Més informació

Concerts amb entrada de pagament.

https://www.youtube.com/watch?v=DuIwmLw-__I
Concert de l’Orquestra Simfònica | Grans Conjunts Gener 2020 | ESMUC.