Exercicis Part B – Pedagogia

En l’especialitat de Pedagogia hi ha cinc exercicis.

Proves

B10.- Prova escrita sobre l’aprenentatge musical propi, trajectòria i motivació i debat sobre un tema pedagògic (20%)

Es facilitarà un text de temàtica pedagògica de com a molt dues pàgines de llargada aproximadament, i en el que no es farà ús de vocabulari expert. Les persones aspirants disposaran d’una estona per llegir-lo i prendre apunts.
També es facilitarà a tots les/els aspirants un full amb tres preguntes relatives al seu propi procés d’aprenentatge musical, la seva trajectòria i les seves motivacions per estudiar pedagogia, i en relació al text proposat. Les preguntes tindran un format de resposta oberta que convidi a la reflexió de les pròpies vivències. Els/les aspirants hauran de contestar les preguntes per escrit. L’extensió de les respostes serà d’una o dues pàgines.
Un cop s’hagin contestat les preguntes per escrit s’iniciarà un col·loqui-debat dinamitzat per un dels membres de la comissió avaluadora. Aquest exercici es realitzarà en grups de fins a vuit aspirants.

La durada total de l’exercici B10 serà de 60 minuts (20 minuts per llegir el text i contestar les preguntes, i 40 minuts per al col·loqui-debat).

CRITERIS D’AVALUACIÓ

Reflexió sobre el propi procés d’aprenentatge (35%)

Grau en què l’aspirant demostra capacitat d’atorgar significació, de connectar i de reflexionar sobre l’experiència del propi procés d’aprenentatge, tot desenvolupant-ne i explicant-ne aspectes concrets; actituds percebudes de curiositat, indagació, exploració, qüestionaments, etc.; realitza transferències del pla educatiu a la vida en general.

Capacitat comunicativa formal (15%)

Grau en què l’aspirant estructura el discurs escrit amb correcció, construeix arguments amb coherència i escriu amb correcció ortogràfica, sintàctica i expressiva.

Construcció del discurs (15%)

Grau en què l’aspirant demostra claredat i coherència a l’hora d’argumentar i justificar idees, expressa idees que tenen relació amb el text proposat amb claredat i concisió i segueix un fil central i/o pertinent, no col·lateral anecdòtic.

Grau en què l’aspirant demostra capacitat d’interacció, de comunicació, d’expressió, d’escolta i de treball en equip, aportant alguna idea nova i mostrant iniciativa; recull idees i arguments d’altres i hi afegeix, matisa, contrasta; en el conjunt d’intervencions, ha fet servir un temps equitatiu, no acapara; la seva intervenció aporta alguna cosa/funció: obrir el debat, aprofundir, recollir, contrastar, sintetitzar, resumir, etc.

B11.- Lectura a vista amb l’instrument (25%)

Es facilitarà una peça a vista poc complexa, la qual es treballarà amb un grup d’aspirants de quatre/cinc integrants. Es demanarà que demostrin coneixements musicals com saber desenvolupar:

  • Un acompanyament

  • Una segona veu

  • Una variació

També es demanarà que desenvolupin diversos rols musicals: interpretar la melodia, fer-ne l’acompanyament, un baix, improvisar algun petit fragment a partir del elements donats, etc.

La durada total d’aquest exercici serà de 30 minuts.

CRITERIS D’AVALUACIÓ

Interpretació: Lectura musical a vista (50%)

Grau en què l’aspirant demostra precisió i correcció en la lectura musical i la capacitat de millorar els errors, i ho realitza amb expressivitat i comunicació.

Comprensió (percepció) del context musical i grupal (30%)

Grau en què l’aspirant situa el seu rol dins del conjunt sota unes indicacions determinades.

Creació i originalitat (20%)

Grau en què l’aspirant demostra capacitat d’improvisació i creativitat de manera adequada i demostra originalitat amb el material que proposa.

B12.- Dinàmiques musicals en grup (20%)

a. Habilitats motrius i sentit rítmic. 

En grups de vuit aspirants aproximadament, es proposaran algunes dinàmiques que tinguin a veure amb un escalfament rítmic actiu i de moviment, així com habilitats motrius en relació a l’espai. També es podrà demanar que realitzin una creació, variació i/o improvisació a partir d’un motiu musical i/o de moviment.

b. Veu i sentit melòdic-harmònic.

Es proposaran algunes dinàmiques que tinguin a veure amb la capacitat interpretativa vocal. Es treballarà a partir de la imitació i/o repentització d’una peça senzilla donada al mateix moment. A partir d’aquest material es treballaran determinats aspectes harmònics i melòdics amb resposta vocal per tal de discernir quin nivell de coneixements musicals tenen i quin ús fan de la veu. També es proposaran alguns exercicis de percepció i/o transcripció.

La durada total d’aquest exercici és de 40 minuts.

CRITERIS D’AVALUACIÓ

Habilitats motrius i sentit rítmic (35%)

Imitació i memorització (65%)
Grau en què l’aspirant reté un fragment musical i el repeteix de manera adequada amb el tempo i mètrica en el discurs de l’actuació realitzada en grup.
 
Improvisació i creació (35%)
Grau en què l’aspirant combina elements del discurs musical intervenint-hi de manera adequada amb el tempo, mètrica, modalitat i harmonia de l’actuació realitzada en grup.
 
Veu i sentit melòdic-harmònic (65%)

Imitació  i reproducció d’una melodia cantada (30%)
Grau en què l’aspirant reté una frase musical i la repeteix de manera adequada amb l’afinació, caràcter, tempo i mètrica en el discurs de l’actuació realitzada en grup.
 
Afinació (30%)
Grau en què l’aspirant mostra adequació en l’alçada dels sons en relació al context musical de l’actuació (harmonia, mètrica…)
 
Habilitat de lectura cantada (40%)
Grau en què l’aspirant descodifica, amb la veu, les alçades intervàl·liques, ritmes, agògica i expressió de l’escriptura musical.

B16.- Exercici d’interpretació (35%)

Té per objectiu mostrar les capacitats interpretatives de l’aspirant.

Per a totes les modalitats cal presentar un repertori mínim de quatre obres, d’una durada global no inferior a trenta minuts. Aquestes obres han de pertànyer a estils i períodes diferents i ser mínimament representatives del conjunt del repertori de l’instrument en relació amb l’àmbit al qual s’opta.

Les persones aspirants a diverses especialitats, àmbits, modalitats o itineraris han de fer aquest exercici per a cada una de les modalitats instrumentals a les quals optin.

Instruments del Jazz i la Música moderna, Flamenco i Música tradicional catalana

Per aquestes modalitats, l’escola facilitarà amb anticipació una de les peces, que s’haurà d’interpretar de manera obligada.

Obres obligades per les especialitats de:

La Comissió avaluadora valorarà la manera d’interpretar el tema, l’estil, el fraseig i el llenguatge emprat, el tempo, la tècnica de so, les escales usades, el sentit formal i la coherència general.

Instruments de la Música clàssica i contemporània, Cobla i Música antiga

Per optar a aquestes modalitats, cal facilitar les partitures de les obres a la comissió avaluadora. Es consideraran també obres els moviments o les parts d’obres que consten de diversos moviments o parts. Tanmateix, dos o més moviments d’una mateixa obra no es podrán considerar com a obres diferents.

Una de les obres ha de ser a solo o amb acompanyament d’un instrument polifònic. Les altres poden ser a solo, amb acompanyament d’un instrument polifònic o en petit grup, sempre que tinguin caràcter concertant. L’aspirant interpretarà una o diverses d’aquestes obres davant la comissió avaluadora, que pot sol·licitar la interpretació de fragments. Com a mínim una d’aquestes obres ha de ser interpretada de memòria.

Per a la modalitat de cant, dins de l’àmbit de la música clàssica i contemporània, caldrà presentar vuit obres i hauran d’incloure, necessàriament: Oratori, Lied (o cançó de qualsevol nacionalitat) i Òpera. Optativament es pot presentar Opereta o Sarsuela. Cal interpretar totes les obres de memoria exceptuant l’Oratori.

Les persones aspirants a instruments de la Música antiga poden fer aquesta part amb l’instrument al qual opten o bé amb altres afins, segons la relació que segueix:

Els aspirants a aquests instruments:
Poden fer la prova amb:
Clarinet històric, contrabaix històric/violone, fagot històric, flauta travessera històrica, oboè històric, trompa natural, trompeta natural, violí històric, viola històrica i violoncel històric.
L'instrument al qual aspiren o l'instrument modern equivalent.
Sacabutx
L'instrument al qual aspiren o trombó.
Fortepiano
L'instrument al qual aspiren o piano.
Instruments de corda polsada de la música antiga
Qualsevol d'aquests instruments o guitarra.
Corneto, flauta de bec, viola de gamba i clavicèmbal
Amb aquests mateixos instruments.

La comissió avaluadora valorarà l’expressió, la comunicació, la fluïdesa i la intenció en la interpretació, la qualitat del so, el control tècnic de l’instrument, així com el grau de comprensió de les obres i la caracterització estilística.

Valoració dels exercicis de l’àmbit de Pedagogia

Barem

Part B Pedagogia
B9
Escrit sobre l’aprenentatge musical propi. Trajectoria i motivació
15%
B10
Debat sobe un tema pedagògic
15%
B11
Lectura a vista i treball amb l’instrument 15%
B12
Dinàmiques musicals en grup 20%
B16
Interpretació amb l’instrument 35%