Publicat el 1 de juny de 2022

Comparteix a:

Concert final del cicle Vespres d’Antiga a Santa Maria del Pi

Antiga Pi Esmuc 1

Un públic nombrós assisteix a la Basílica del Pi per tancar un cicle que ha portat fins a set concerts de música antiga des del mes de desembre.

Aquest dimarts va tenir lloc el darrer concert del cicle Vespres d’Antiga que coimpulsa la Parròquia de la Basílica de Santa Maria del Pi i l’Escola Superior de Música de Catalunya. Un total de set concerts han constituït un cicle que, a judici de la crítica especialitzada, ha de considerar-se com una de les programacions de música antiga més interessants i potents de la ciutat de Barcelona i que, a la vegada, serveix com a gran aparador de la tasca acadèmica que desenvolupen els estudiants del Departament de Música Antiga de l’ESMUC. Des del primer dels concerts, el passat mes de desembre, professors de l’esmentat departamet com Francesc Garrigosa, Manfredo Kraemer, Xavier Blanch, Lluís Coll i Trulls, Luca Guglielmi, Lambert Climent, Paco Rubio i Juan Carlos Asensio han portat a terme un ambiciós programa d’obres del barroc alemany i renaixement hispànic, entre d’altres.

Precisament, un concert dedicat a la immensa figura del Renaixement hispànic com és Tomás Luis de Victoria (1548-1611) va ser l’eix central del darrer dels concerts que va portar a un nombrós públic a la basílica barcelonina. De la mà de Juan Carlos Asensio i Paco Rubio es va oferir un projecte de reconstrucció d’una Missa de Pentecostès a partir del Proprium Missae de cant pla de fonts hispàniques del segle XVI a més de l’Ordinarium Missae de la Missa Pro Victoria del compositor avilès. D’aquest col·lecció es va escollir la Missa pro Victoria a 9 veus, una missa també coneguda com a Missa de Batalla, en tractar-se d’una missa d’allò més singular dins el catàleg de Victoria en ser l’única on el cantus firmus escollit prové de la chanson La guerre de Clément Janequin (1485-1558) i que, precisament, es va poder escoltar a l’inici de la vetllada junt a la Fanfare de Cesare Bendinelli (1542-1617). A judici de les ciències musicals, aquesta missa paròdia ha de considerar-se una obra on Victoria ja anuncia trets característics i propis de l’estètica barroca.

El concert es va emmarcar implícitament en la commemoració del centenari de la mort de l’eminent figura de la musicologia hispànica Felip Pedrell (1841-1922), en haver estat Pedrell el primer estudiós i editor de l’obra del polifonista Tomás Luis de Victoria (1548-1611). Amb un equip musical format per un ensemble vocal i instrumental, un grup vocal de cant pla i dos orgues, Rubio i Asensio van erigir aquest projecte Missa in Festo Pentecostes. Cant Pla & Polifonia de Tomás Luis de Victoria (1548-1611) com una cloenda brillant i festiva d’un cicle que, des del passat mes de desembre, ha portat grans mestres del passat a l’església del Pi.