Publicat el 17 de febrer de 2022

Comparteix a:

El quartet de saxòfons al cicle Dimarts Toca ESMUC

El quartet de saxòfons al cicle Dimarts Toca ESMUC

Un concert amb obres de Txaikovski, Haydn i Glazunov que presenta un dels darrers projectes cambrístics sorgits de les aules de l’ESMUC el proper dimarts 22 de febrer (18.15 PM) a la Sala 4 de L’Auditori.

Dimarts toca ESMUC: Nexes Project, un projecte del quartet de saxòfons

Dimarts 22 de febrer, 18.15 h
Sala 4 de l’Auditori

Nacut a Barcelona l’any 2020, de la mà de quatre estudiants de saxòfon clàssic i contemporani de l’ESMUC, el NEXES PROJECT amb la tutela del saxofonista Nacho Gascón i del pianista Kennedy Moretti, vol fer arribar la seva música tan lluny com sigui possible a través dels seus instruments de vent. La idea d’aquest projecte sorgeix de la necessitat dels seus integrants de fer música junts. A banda de tenir la possibilitat de conèixer la música escrita originalment per a la formació, també vol donar l’oportunitat de descobrir música per a d’altres formacions i li donant-li així una perspectiva diferent.

Un programa amb obres de P.I.Txaikovski (1840-1893), Franz Joseph Haydn (1732-1809) i Alexander Glazunov (1865-1936) serà la carta de presentació del NEXES PROJECT el proper dimarts 22 de febrer a partir de les 18.15 a la Sala 4 de L’Auditori.

Programa

Les estacions Op.37

Gener: Al costat de la xemeneia / P.I. Txaikovsky.

___

Quartet de corda en re major op.20 no.4

Allegro di molto Un poco adagio e affettuoso Menuet alla Zingarese Presto e scherzando / J. Haydn.

___

Quatuor en sib major op. 109
Allegro Canzona Variée (1ère, 2me i 5me) Finale / A. Glazounov.

Notes al programa

Nexes Project, a part d’apostar per la música original per a quartet de saxòfons i per la música contemporània, també busca expandir el repertori de la formació amb les grans obres provinents d’altres agrupacions instrumentals. És per això que, en el concert d’avui, hi trobem dues transcripcions en el programa del concert. La primera obra que escoltarem va ser escrita originalment per a piano. Es tracta de Gener: vora la xemeneia, pertayent a Les Estacions, opus 37 del compositor rus Piotr Ilitx Txaikovsky. Ens pot resultar estrany que, en un recopilatori de petites peces anomenat «Les Estacions», hi localitzem 12 peces, una per cada mes de l’any, i no quatre, una per cada estació, com és el cas d’altres com Les Quatre Estacions d’AntonioVivaldi. Aquest recull de Txaikovski va néixer com un encàrrec de la revista russa Nuvellist l’any 1876, on es demanava al compositor una petita peça per a cada mes de l’any.
 
La següent obra que escoltarem també és una transcripció, però en aquest cas, original per a quartet de corda. Es tracta del Quartet Op.20 No.4, de Franz Joseph Haydn. Aquest quartet, més els cinc més que configuren l’opus 20 de Haydn, son molt transcendentals dins del repertori d’aquesta formació. En aquest conjunt de sis quartets, podem afirmar que Haydn estableix les bases del que serà la naturalesa de la formació. Gran part dels recursos tècnics i musicals que s’han utilitzat al llarg de la història sorgeixen d’aquestes obres haydnianes.
 
El seu número 4, en la tonalitat de Re Major, consta d’un primer moviment basat en un tema calmat que es repeteix constantment, però es veu interromput en nombroses ocasions per elements més energètics i nerviosos. El segon moviment és un tema en tonalitat menor, amb quatre variacions, una per a cada membre del quartet. El tercer moviment és un Menuet alla Zingarese, en el qual el compositor juga amb el ritme, desfigurant per complet la dansa. L’últim moviment és un Presto Scherzando on hi trobem un tema animat que es repeteix a mode de rondó, i que finalitza d’una manera sorprenent per a l’època, recurs que Haydn va utilitzar en molts altres quartets d’aquest Opus.
 
Més de cent-cinquanta anys després de la composició del quartet de Haydn, Alexandre Glazunov va compondre la següent peça del concert d’avui. Es tracta del Quatour Op.109, escrit l’any 1932, quan el rus va instal·lar-se a París, on va conèixer l’instrument del saxòfon. El nexe entre les dues obres és que, tants anys després de l’establiment de l’estructura del quartet per part de Haydn, i quan gairebé ja ha transcorregut el primer terç del segle XX, Glazunov segueix amb les mateixes directrius.
 
Cal tenir en compte que a la primera meitat del segle XX van aparèixer molts compositors que van buscar trencar amb la tradició; ja fos a través de la música folklòrica o la música d’avantguarda. Altres compositors, en canvi, van seguir amb els corrents  estilístics anteriors com ara el mateix Glazounov.
 
Alexander Glazunov va establir-se a París l’any 1932, quatre anys abans de la seva mort. Allí,comhem dit, va descobrir el saxòfon de la mà del professor del Conservatori de París, Marcel Mule. Fascinat amb l’instrument, va decidir compondre dues de les seves últimes obres per a aquest: el Concert per a saxòfon alt i orquestra de cordes  i el Quatour. Amb una escriptura molt semblant al quartet de corda, Glazounov tenia els seus dubtes de si els saxofonistes serien capaços de mantenir l’arquitectura d’aquesta obra on, pràcticament, no hi ha moments per poder agafar aire i respirar.
 
L’obra es divideix en tres moviments. El primer moviment segueix amb la tradició quan a la seva composició, amb influències notables de compositors com Johannes Brahms i Richard Wagner. El segon moviment consisteix en una Canzona i unes variacions sobre ella. I el darrer moviment, Finale, recull molts dels temes que han anat apareixent al llarg del quartet a mode de fantasia.
 

         Biel Ferré Rodríguez

Consulta la programació del cicle Dimarts toca ESMUC