Publicat el 7 de juny de 2022

Comparteix a:

S’estrena l’òpera de l’estudiant de l’ESMUC Xavier Casademont

Xavier Casademont Opera Esmuc

Xavier Casademont.

Tenim feina (òpera de Xavier Casademont).

Divendres 10 de juny. 1r pase: 19 h.; 2n pase: 20h. Centre Cívic Ateneu Fort Pienc (Barcelona).

S’estrena l’òpera Tenim feina, de l’estudiant de l’ESMUC Xavier Casademont

Aquest divendres 10 de juny, a les 19 h a l’Auditori del Centre Cívic Ateneu Fort Pienc tindrà lloc la representació de l’òpera de petit format Tenim feina de Xavier Casademont. A partir del text de l’obra de microteatre homònima d’Ignasi Garcia, el compositor ha apostat per crear una òpera de cambra que «emprant un llenguatge musical fresc, desacomplexat i variat, cerca realitzar una denúncia de la precarietat laboral actual, arrel de les últimes crisis viscudes». Segons el propi Casademont, la composició «no cau en un fatalisme o en un to alliçonador, sinó que presenta una situació més aviat còmica, on dos personatges canviaran la seva relació arrel d’una problemàtica. Inspirant-se en el gènere del dramma giocoso, que presenta, amb situacions divertides, un tema de fons més profund», l’òpera Tenim feina és una mostra fefaent del paper que el gènere operístic pot tenir en la missió de fer reflexionar i millorar la societat transmetent un missatge transformador i on «a través de la bellesa musical/interpretativa faci emocionar i gaudir». La representació està dirigida pel professor de l’ESMUC Ernest Martínez Izquierdo i la professora del Taller de Músics Anna Ponces.

Opera Casademont Izquierdo Esmuc
Equip musical constituït per un conjunt instrumental i cantants, estudiants i alumni de l’ESMUC, sota la direcció musical d’Ernest Martínez-Izquierdo i la direcció escènica d’Anna Ponces (al centre).

La representació està oberta i l’entrada és gratuïta amb inscripció prèvia.


Programa

TENIM FEINA
Òpera de Xavier Casademont i Cases amb llibret d’Ignasi Garcia i Barba

Alberto Espinosa, tenor
Xavier Casademont, baríton
Anna Ponces, direcció d’escena
Ernest Martínez Izquierdo, direcció musical

Orquestra d’alumnes de l’Escola Superior de Música de Catalunya

Andrea Rozas (flauta travessera), Xavier Martorell (oboè), Louanna Cleries (clarinet), Josep Rovira (fagot), Pau Riedweg (trompa), Miquel Pla (trompeta), Jordi Riera (trombó), Pau Sanuy (percussió), Paula del Río (violí I, concertino), Hugo Gracia (violí II), César González (viola), Júlia Ramos (violoncel) i Bruno Gil (contrabaix).

Talgat Kurmankulov, pianista correpetidor principal
Robin Sansen, pianista correpetidor auxiliar

“Tenim feina és una òpera de cambra que, emprant un llenguatge musical fresc, desacomplexat i variat, cerca fer una denúncia de la precarietat laboral actual, arrel de les últimes crisis viscudes.

Per fer, però, tal denúncia, no cau en un fatalisme o en un to alliçonador, sinó que es presenta una situació més aviat còmica, on dos personatges canviaran la seva relació arrel d’una problemàtica. Inspirant-se, així, en el gènere del dramma giocoso, que presenta, amb situacions divertides, un tema de fons més profund.

El compositor creu, doncs, en el poder transformador de l’art per a canviar i fer reflexionar la societat, i espera també que el públic pugui gaudir-ne la música, la trama i el seu conjunt. Sense més dilacions, endavant! Que tenim feina!”

Xavier Casademont i Cases.


Biografies

Alberto Espinosa (tenor)

Ha estudiat cant amb el professor Salvador Parron al CMMB i és graduat com a actor a l’escola Nancy Tuñón-Jordi Oliver. Actualment estudia cant amb la Mireia Pintó a l’ESMUC i és reforç habitual al Cor del Gran Teatre del Liceu des de 2019. També ha treballat al Cor de l’AAOS, al Cor de Cambra del Palau de la música i ha fet més de 100 funcions a Grindr, El Musical a diferents teatres de l’Estat. Ha tingut l’oportunitat de fer l’Escola d’Òpera de Sabadell amb l’òpera Falstaff i realitzar diferents papers d’òpera com Ruiz (Il Trovatore), Lampionaggio (Manon Lescaut), Bardolfo (Falstaff), Gustavo (Los Gavilanes) i Casto José (La Corte del Faraón).

Xavier Casademont i Cases (compositor i baríton)

Nascut a Sabadell (25-11-1993), inicià els estudis musicals a l’Escola Pia de Sabadell als 5 anys amb el violí i, posteriorment, la trompeta. Accedí al Conservatori Professional de Música de Sabadell on va obtenir el Grau Professional d’ambdós instruments (2013 i 2016 respectivament). Durant l’estada al conservatori s’interessà pel cant clàssic, on va rebre les primeres classes de cant d’Elisenda Cabero.

Graduat en Microbiologia a la Universitat Autònoma de Barcelona (2015), actualment cursa el 4t curs del Títol Superior de Música de Composició a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMuC) on ha rebut classes de composició d’Albert Guinovart i Mingacho, Salvador Brotons i Soler, d’instrumentació i orquestració de Bernat Vivancos i Farràs, i de cant de Mireia Pintó i Garriga.

Com a cantant solista debutà el Leporello de Don Giovanni de Mozart el febrer de 2020 amb Opus Lirica a l’Auditorio Kursaal Donostia. Amb directors com Xavier Puig i Ortiz, Josep Miquel Mindan, entre d’altres, també debutà altres rols operístics al Palau de la Música Catalana amb Novaria, com són Papageno (Die Zauberflöte – Mozart), Schaunard (La bohème – Puccini), Barone Douphol (La traviata – Verdi), Zuñiga (Carmen – Bizet)… L’any 2019 també cantà Colline (La bohème – Puccini) en un projecte de la Jove Orquestra Nacional de Catalunya sota la batuta de Manel Valdivieso.
Debutà al Gran Teatre del Liceu l’octubre del 2017 amb la coproducció d’El Jove Barber de Sevilla de Gioachino Rossini, de la programació d’El Petit Liceu, com a Ufficiale (i altres parts musicals), direcció artística de Danilo Rubeca i direcció musical de Daniel Gil de Tejada en més de 15 funcions en diverses temporades.

Cantà també de baix solista al Pessebre de Pau Casals a Bordeaux (desembre 2016) organitzat per l’Òpera Nacional de Bordeus sota la batuta de Mark Minkowski. Guanyà el paper d’Antonio de l’òpera Le nozze di Figaro de W.A. Mozart al Concurs Mirna Lacambra 2015 i l’interpretà a l’Escola d’Òpera dels Amics de l’Òpera de Sabadell (octubre 2015). També interpretà rols secundaris com Ufficiale del Registro a Madama Butterfly de Puccini amb l’AAOS – OSV – del XXVIIIè Cicle d’Òpera a Catalunya i XXIVa Temporada d’Òpera a Sabadell (maig 2017), o el 2018 Un contadino a Pagliacci de R. Leoncavallo també amb l’AAOS – OSV.
Pel que fa a oratori, ha cantat de baix solista en el Rèquiem de Mozart i Süssmayr amb el cor i l’orquestra de la Universitat Rovira i Virgili (març 2017), al Festival de Sant Pere Sallavinera 2017 amb l’Orquestra del Reial Cercle Artístic de Barcelona, al monestir de Vilabertran el 2018, i al Palau de la Música Catalana en dues noves ocasions. Debutà el rol de Comte d’Almaviva de Le nozze di Figaro de Mozart a l’International Opera Project 2018 a Barcelona amb Francesco Mancuso (direcció musical) i Maria Voronkova (direcció d’escena). Participà al projecte Una nit amb Mozart de l’Atlàntida de Vic el 2016 fent fragments de Così fan tutte i Le nozze di Figaro. També cantà el paper d’Ufficiale al concert de commemoració del Bicentenari del Barber de Sevilla de Rossini organitzat per Roger Alier al 2016, Festival d’Òpera de Granera 2017, etc… Va debutar la 9a de Beethoven com a solista amb la JOSB (juny 2021).

Ha rebut masterclasses de Montserrat Caballé (2015), Ainhoa Garmendia (2019) Felipe Bou (2018), Marzio Conti (2020), Alexandra Coku (2017), Carlos Aragón (2018), entre d’altres. Va cantar Aida de Verdi el gener de 2020 com a reforç del Cor del Gran Teatre del Liceu, Pikovaia Dama de Txaikovski, Götterdämmerung de Wagner el setembre de 2019 amb el Coro del Teatro Campoamor de Oviedo, el Requiem de Verdi al Festival Castell de Perelada 2018 amb el Coro Intermezzo, entre d’altres produccions. És membre del Cor d’Amics de l’Òpera de Sabadell des del 2014 i del Cor Jove Nacional de Catalunya (edicions del 2013-2020), així com també ha cantat a diversos cors, com per exemple Cor Francesc Valls, Ensemble O Vos Omnes, Orfeó Català, Cor Jove de l’Orfeó Català, Coral Reyes Bartlet (Tenerife), Pax Cor de Cambra, Coral Càrmina, Lieder Camera, Escolania de Sant Augustí, etc.

Pianista autodidacte, com a compositor estudià amb en Miquel Pardo a Sabadell, i guanyà el premi del públic i l’accèssit al Concurs de Composició 2015 organitzat pel Conservatori Professional de Música de Sabadell. Algunes de les seves obres han estat interpretades en llocs tan emblemàtics com la Basílica de Montserrat (Rosa plasent), el Palau de la Música Catalana, (L’ànima de les flors), el Monestir de Sant Daniel (Girona), San Bizente eliza (Donostia), L’Auditori de Barcelona – Sala 2 Oriol Martorell (Tornaré), Seminari de Vic (Binomi)… També obtingué un accèssit al XXVè Premi ciutat de Reus de Composició per a corals infantils 2017.

Segueix formant-se a nivell global com a músic interdisciplinari i perfeccionant la tècnica vocal des del 2014 amb el seu professor, l’argentí Jorge Sirena Labarthe. Sine musica nulla vita!
Anna Ponces (directora d’escena)

Es gradua en Art Dramàtic a l’Institut del Teatre, on també cursa el Doctorat en Arts Escèniques. També estudia Filologia Catalana a la UAB, música a l’Escola Luthier i cant amb Maya Mayska, Dolors Aldea i Maty Pinkas. Fa d’actriu en diferents companyies, entre elles el Piccolo Teatro di Milano i s’especialitza en direcció escènica d’òpera. Les seves produccions s’han vist a l’Òpera de Cambra de Barcelona, al Barcelona Rossini Opera Festival i a l’Òpera d’Andorra i han estat molt ben rebudes pel públic i la crítica.

Ha fet d’assistent de direcció d’escena en més d’una vintena de produccions operístiques en diversos teatres de l’estat espanyol, entre ells el Gran Teatre del Liceu. Actualment forma part del projecte d’òpera de nova creació Oh!pera amb direcció artística d’Àlex Ollé. Forma músics, cantants i actors a l’ESEM Taller de Músics, al Conservatori Superior de Música del Liceu i a l’Institut del Teatre i la seva faceta de broadcaster l’ha dut a conduir el programa sobre teatre musical El millor dels temps a Catalunya Música.

Ernest Martínez Izquierdo (director musical)

Nascut a Barcelona (1962), és director honorari de l’Orquesta Sinfónica de Navarra i principal director convidat de l’ensemble BCN216. Des del 2019 és professor convidat a l’ESMUC. Després de la seva formació musical a Barcelona i París, començà la carrera com a director d’orquestra creant el grup BCN216, especialitzat en la interpretació del repertori contemporani de cambra i amb el qual ha actuat als principals festivals internacionals. Ha estat director assistent de l’Orquesta Nacional de España i de l’Ensemble Intercontemporain de París (convidat per Pierre Boulez), així com director titular i artístic de l’Orquesta Sinfónica de Navarra i de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya.

Ha dirigit les principals formacions espanyoles i internacionalment ha treballat amb la Tokio Symphony Orchestra, Kyoto Symphony Orchestra, Finish Radio Symphony Orchestra, Philharmonic d’Hèlsinki, Symphony de Trondheim, Philharmonique de Radio France, National de Lió, Filharmònica de Varsòvia, Gulbenkian Orchestra (Lisboa), Orquestra Sinfónica do Porto, Sinfônica Municipal de São Paulo, Orquestra Filharmònica de Zagreb, Orchestra Comunale de Bolonya, Beethoven Academie (Anvers), Tonkünstler Orchestra (Viena) i amb l’Ensemble Contemporain de Mont-real, Ensemble Modern de Frankfurt, Trondheim Sinfonietta, Wien Klangforum i Avanti! Chamber Orchestra (Hèlsinki), entre d’altres.

Com a director d’òpera destaquen les produccions Adriana Mater de Kaija Saariaho amb direcció escènica de Peter Sellars (estrenes a l’Òpera Nacional de Finlàndia i a la Santa Fe Opera dels Estats Units), Le nozze di Figaro de W. A. Mozart, amb direcció escènica d’Emilio Sagi; Carmina Burana de C. Orff, amb posada en escena de La Fura dels Baus; la direcció musical de L’amour de loin de K. Saariaho, en una producció de Robert Lepage a l’Opéra del Quebec (Canadà), i de la creació de L’ombra de Venceslao de Martin Matalon amb posada en escena de Jorge Lavelli a l’Opéra de Rennes, i a les òperes d’Avinyó, Marsella i el Théâtre du Capitole de Tolosa de Llenguadoc. El gener i febrer del 2018 va dirigir a l’Opéra de París les representacions d’Only the sound remains, l’última òpera de K. Saariaho, amb posada en escena de Peter Sellars, producció dirigida també al Teatro Real de Madrid i al Lincoln Center de Nova York el novembre del 2018.

Ha fet enregistraments per a les discogràfiques Deutsche Grammophon, Telarc, Harmonia Mundi, Collegno, Ircam, Stradivarius i Naxos. Ha rebut diversos guardons, entre els quals l’Ojo Crítico de Radio Nacional de España (1995), Premi Roland de Periodisme de Música Clàssica de Catalunya (2000), Premi Ciutat de Barcelona (2001), un Grammy Llatí (2006) i un Diapason d’Or (2012). Des del 2006 és membre de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Jordi. L’Estat de Finlàndia li atorgà la condecoració de Cavaller de l’Orde de la Rosa Blanca el 2018.

Ignasi Garcia i Barba (llibretista)

Llicenciat en Historia de l’Art per la Universitat de Barcelona i en Art Dramàtic per l’Institut del Teatre de Barcelona, es forma com a dramaturg amb José Sanchis Sinisterra i com a guionista amb Jaume Cabré. Entre la vintena d’obres que té publicades cal destacar “Marina” (estrenada amb direcció de Calixto Bieito), “Mars de gespa” (Estrenada al Festival Internacional de Teatre de Sitges), “La finestra” (representada a Barcelona, Madrid, Roma i Atenes) o “El bosc que creix” (estrenada en versió radiofònica per RNE-Ràdio 4). Forma part del programa “Lletres a les aules” de la Institució de les Lletres Catalanes i les seves obres infantils i juvenils es posen com a lectura a escoles i instituts, entre elles destaca “El chip experimental”, que ha venut més de 20.000 exemplars.

Ha estat guionista de les sèries “Estació d’Enllaç” (TV3) , “Compañeros” (Antena 3), “El Cor de la Ciutat” (TV3), “Un paso adelante (Antena 3), “Los Serrano” (Telecinco), “Yo soy Bea” (Telecinco), “Mesa para cinco” (La Sexta), “Bandolera” (Antena 3), “Gran reserva, el origen” (TVE), “Amar es para siempre” (Antena 3) ,”En tierras salvajes” (Televisa), “Centro Médico” (TVE) i “Servir y proteger” (TVE). Ha ibtingut, entre d’altres, els Premi Altea de Literatura Infantil i Juvenil 2021 amb El bosc de les ombres, el Premi Recvll de Teatre “Josep Ametller” 2021 amb l’obra L’aprenenta, el Primer Premi al International Latino Book Awards 2019 (Estats Units) en la modalitat Best Play or Collection of Plays per El jardí dels nans, el Premi Ciutat de Sagunt de textos teatrals amb l’obra Treball de recerca (2018) i la Menció d’Honor al Certamen Nacional e Internacional de Teatro Breve Carlos Aguilera -Uruguai- per l’obra El tesoro indígena (2017), Accèssit del Premi SGAE de Teatre Infantil i Juvenil per l’obra El chip experimental (2005), el Premi Buero Vallejo per l’obra La finestra (2004), el Premi Max de les Arts Escèniques, en la modalitat “Noves Tendències Escèniques”, amb Sanchis Sinisterra i el grup Teatro del Común, per l’obra Terror y Miseria en el Primer Franquismo (2004),entre d’altres.