Publicat el 12 de juny de 2023

Comparteix a:

L’ESMUC participa a l’OpenMic: AI Resonances del Sónar+D 2023

Sónar+d

Aquest divendres 16 de juny, el Sónar+D 2023 ha programat l’activitat ‘OpenMic: AI Resonances’, on participaran els professors de l’ESMUC Fèlix Pastor i Enric Guaus presentant-hi el seu projecte ‘MAI (Musicians and Artificial Intelligence)‘. La sessió tindrà lloc de 12 h a 13 h a l’espai Lounge +D del festival i requereix accés amb entrada.

El Sónar+D 2023 és l’espai de trobada de cultura digital i tecnologies creatives del festival Sónar, que aquest any programarà 130 propostes diferents dedicades principalment a professionals i investigadors de la indústria. L’edició d’enguany posarà el focus en l’aplicació de la IA a la producció musical o audiovisual, alhora que també abordarà les possibles conseqüències ètiques, industrials i socials que comporta el seu ús. Un altre gran eix temàtic serà l’emergència climàtica i les diferents maneres d’actuar, conscienciar i divulgar des de les comunitats artístiques, que s’expressaran a diferents escenaris del festival amb un munt de presentacions multipantalla i tech shows.


MAI (Musicians and Artificial Intelligence)

Al llarg dels darrers anys, la Intel·ligència Artificial ha aportat nombrosos avenços a la indústria musical: recomanació automàtica de música, aplicacions gratuïtes de conversió de text a veu en línia, plugins d’eliminació de soroll, etc. Amb l’aparició de la intel·ligència artificial generativa, part de la investigació en aplicacions musicals se centra en la creació automàtica de melodies a partir d’una llista d’etiquetes o una descripció textual. Aquests sorprenents productes són el resultat de molts anys de recerca duta a terme per universitats i institucions que comparteixen els seus resultats.

No obstant això, és ben sabut que els algorismes d’aprenentatge automàtic tendeixen a proposar models que amb prou feines es desvien dels paràmetres establerts per les mateixes dades. Això fa que totes les iniciatives esmentades siguin inútils per a molts compositors i intèrprets. Tradicionalment, els artistes creen els seus models estètics basant-se en el coneixement, la tradició, el context social, etc. però sempre hi ha un component d’innovació, risc i personalització que els models actuals d’IA no poden incloure.

Sí que és veritat, però, que hi ha alguns exemples exitosos de compositors que han utilitzat models d’IA en les seves composicions de música contemporània (com Quayola & Seta), jazz (Marco Mezquida, graduat de l’ESMUC) o música electrònica (Mouse on Mars). En aquests casos, els models utilitzats a l’escenari s’han creat gràcies a la col·laboració externa o a coneixements interns amplis en informàtica i mineria de dades. Segons Born (2021), aquesta divisió de tasques entre compositor i científic es pot convertir en un “servei de subordinació” en què la ciència s’introdueix aparentment com a disciplina subordinada per a “servir” al que se suposa que són les “visions” o “necessitats” creatives preexistents i autònomes dels compositors.

El projecte “Músics i Intel·ligència Artificial” (MAI) pretén explorar la intersecció entre els enfocaments musical i científic de la IA mitjançant una mostra de dos patches PureData que implementen dues arquitectures diferents per crear models d’IA que es poden mapejar a un DAW o qualsevol altre programari de síntesi via OSC o MIDI.


Enric Guaus i Felix Pastor

Felix Pastor és un compositor nascut a Madrid el 1974. La música li ha donat l’oportunitat d’explorar molts dels seus diversos interessos com l’arquitectura, la interactivitat, el disseny de so, la programació, el cinema i l’art.

Ha compost música en una gran varietat d’estils i per formacions i situacions igual de diverses. Alguns dels artistes amb qui ha col·laborat tant als EE UU com a Europa són Christophe Roy (Ensemble NOMOS), Dinu Ghezzo, Max Finneran, Martín Loyato, the Pamplemousse Ensemble, Yarn/Wire, ProContemporanea Ensemble, Companion Star i la Companyia de Ballet Oleg Danovsky. Actualment, és professor del departament de Creació i teoria musical de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), on imparteix cursos relacionats amb la música electrònica, l’anàlisi musical i l’art sonor. També és membre de la facultat de l’IES Study Abroad del campus de Barcelona.

Enric Guaus, nascut a Barcelona el 1974, és investigador del grup de recerca de Creació i Interpretació Musicals de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) i del Music Information Research Lab del Music Technology Group de la Universitat Pompeu Fabra (UPF). També és professor ajudant de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i l’Escola de Noves Tecnologies Interactives (ENTI).

Va obtenir el doctorat en Informàtica i Comunicacions Digitals l’any 2009 a la UPF amb una tesi sobre classificació automàtica de gèneres musicals. La seva investigació actual es divideix entre la recuperació d’informació musical i la percepció auditiva humana. Els seus estudis previs estan entre l’enginyeria electrònica i la música (piano en tradició clàssica i jazzística). El seu treball artístic se centra en les gravacions de camp, les instal·lacions sonores i el que ell anomena “augment subtil d’instruments acústics”. Actualment, també és membre de l’Observatori de Prevenció Auditiva per als Músics (OPAM) i participa en el Phonos-Makerspace.

Ambdós professors són cofundadors de Sheepdog, una iniciativa que té com a objectiu central la realització de projectes artístics personalitzats per a empreses, exposicions i l’àmbit educatiu utilitzant el so com a mitjà principal. En paraules de Guaus i Pastor, pretenen emprar el so “per crear objectes, entorns i experiències que mostren esdeveniments i relacions que sovint s’amaguen”.


Més informació

Sónar +D 2023

Sheepdog

Musicians and Artificial Intelligence (GitHub)