Publicat el 30 de maig de 2023

Comparteix a:

L’argentí Franco Calabria, guanyador del Premi Internacional Joan Guinjoan de Composició amb l’obra Terrario

Franco Calabria

Franco Calabria.

Un jurat format pels compositors Aureliano Cattaneo, Josep Rio-Pareja, Bernat Vivancos, Fèlix Pastor i Eduard Resina, cap del departament de Creació i Teoria Musical de l’ESMUC ha decidit, per majoria, atorgar el XXI Premi Internacional Joan Guinjoan de Composició que impulsa l’ESMUC, amb la col·laboració de la Fundació Banc Sabadell, a Terrario, del compositor argentí Franco Calabria, una obra inspirada en la natura i la psique.

  • Dimarts 6 de juny. Concert fi de Grau de Composició i lliurament del Premi Joan Guinjoan

  • 19:00 hores

  • Sala 2 Oriol Martorell de L’Auditori. Accés lliure.


Calabria, nascut a Buenos Aires (1994) (Argentina), va estudiar composició amb Daniel Montes a l’Universidad Nacional de las Artes. Ha format part de l’Ensamble de Música Contemporánea de la Universidad Nacional de las Artes, així com de l’Ensamble Tropi. Ha participat en projectes diversos, com per exemple l’obra Ni sí ni no per a dos clarinets baixos, dedicada a Lautaro Abrego i Federico Landaburu; o el projecte de música electrònica titulat ΔㄚΔ 3, remetent a les sonoritats nostàlgiques de la seva infantesa.

L’obra Terrario, tal com assenyala el seu títol, sorgeix de la contemplació d’un terrari. La composició en si està concebuda com a una vista que, durant el seu recorregut, travessa diverses expansions i contraccions de l’espai i el temps. En paraules del compositor, “parteix des dels inicis, des de l’Hadeà, i va cap a un moment, un instant, un temps. I torna, com la Parca. Però abans, en aquest obrir i tancar d’ulls, contempla tota l’esplendor d’un món minúscul. D’una bola de cristall (un terrari) en una finestra”.

En aquesta edició del Premi Internacional Joan Guinjoan s’han presentat una quarantena d’obres provinents d’una vintena de països d’Europa, Sud-amèrica, Àsia i els Estats Units d’Amèrica.

La Fundació Banc Sabadell col·labora per onzè any consecutiu amb el premi, un suport que ha contribuït a consolidar el certamen i a incrementar la seva difusió, a més de mantenir la seva dotació econòmica. L’objectiu de la Fundació és promoure la cultura i les arts, la investigació i l’educació, amb especial interès en l’impuls al talent jove.

L’entrega del premi, així com l’estrena de l’obra, tindrà lloc el dimarts 6 de juny a la Sala 2 de L’Auditori, en el transcurs del Concert Fi de Grau de Composició de l’ESMUC.

Franco Calabria

El guanyador del Premi Internacional Joan Guinjoan, Franco Calàbria, és un compositor nascut a Buenos Aires (1994), Argentina. Va estudiar composició amb Daniel Montes i a la Universitat Nacional de les Arts.
 
A Buenos Aires va participar amb l’Ensemble de Música Contemporánea de la U.N.A. i amb l’Ensemble Tropi. A la vegada va participar amb diversos músics i professionals, com per exemple amb la seva peça “Ni sí ni no” per a dos clarinets baixos, i que està dedicada a Lautaro Abrego i Federico Landaburu. Calàbria també és realitzador d’un projecte de música electrònica on signa com ΔㄚΔ 3 on s’aboca a construir una sonoritat entorn de la nostàlgia de la seva infància.

Un premi per a la promoció i difusió de les noves generacions  de creadors musicals

Convocat anualment per l’ESMUC des de l’any 2002, a través del departament de Creació i Teoria Musical, aquest Premi Internacional Joan Guinjoan busca estimular i promoure la creació actual entre les noves generacions de compositores i compositors, així com facilitar l’estrena i la divulgació de les obres guardonades.

Aquest concurs de composició té com a objectius estimular i donar suport a la creació actual entre les noves generacions de compositores i compositors, així com facilitar l’estrena i divulgació de les obres guardonades. La dotació del premi és de 3.000 euros i l’obra guanyadora, a part de ser estrenada des de l’ESMUC, té la possibilitat de ser enregistrada i editada en disc per la mateixa Escola.

L’organització també pretén amb aquest guardó poder contribuir a la promoció de la cultura i la creació musical. A més, el premi respon a la necessitat d’establir un marc per a la creació de noves obres en una diversitat de tendències, estils i formacions instrumentals.

L’obra guanyadora:

Terrario és un tríptic que està inspirat en la naturalesa i en la psique. L’obra sorgeix mitjançant la contemplació d’un terrari. La composició en si està concebuda com una visita que, en el seu recorregut, travessa diferents expansions i contraccions de l’espai i del temps. Part dels inicis, des de l’Hadeà, cap a un instant, cap a un moment, cap a un tempo. I torna, com la parca. Però abans, en aquest buf, en aquest obrir i tancar d’ulls,  contempla tota l’esplendor d’un món diminut. D’un globus de cristall -un terrari- en una finestra.
 
Em sembla genuí destacar que, en general, les meves composicions estan emmarcades dins de temàtiques àmplies. Això es deu al fet que crec que en l’acció de compondre s’entrellacen diferents lògiques i emocions que resulten en l’obra/informació final. Comptar amb un plafó obert que em permeti compondre sense cap acotament, de cap índole, és el que a mi em resulta viable. Amb això vull dir -i ser sincer- que per a mi parlar de les idees de les meves obres pot arribar a ser com parlar de la vestimenta. Té el seu costat agradable -o no-, però veritablement, en algun punt, em resulta irrellevant i fins i tot podria trobar-lo contraproduent. Els títols no em simpatitzen. Estem tots d’acord que el que llueix és el so. Al meu entendre crec que tant les explicacions com els procediments i els sistemes que es puguin emprar en música no són un fonament ni tampoc un motiu de validació. Em sembla que és important posar l’accent en això no sols pel que penso personalment, sinó també pel pes que implica actualment la música contemporània en relació amb el segle passat.
 
Per descomptat que parlo pensant en el “futbol que m’agrada” aquí i ara. Valoro molt altres postures que també són molt riques i rellevants d’acord amb cada context. Crec que d’això es tracta. De poder desenvolupar una empatia suprema, i no sols en relació amb això, sinó també en tots els aspectes de la vida. És el meu anhel més gran. Cal partir que ens condicionen les circumstàncies que vivim, la qual cosa ens toca trobar, i això veiem. És a dir, tot és vàlid. Crec que comprendre això d’una manera més seriosa és important per ajudar a mitigar l’odi i amb això tot el mal i la pèrdua d’energia i recursos que provoca. Sempre hi ha molt més del que podem entendre. Sobretot, també crec que és crucial pensant des d’aquesta nova generació, des de l’actualitat, en plena era digital i de cara les possibilitats històriques que presenta la intel·ligència artificial. Sense deixar d’esmentar altres qüestions crucials, com el que pot significar el domini de la fusió nuclear.
 
Per a mi la revolució no és un somni etern ni una utopia. Tard o d’hora els imperis es confonen amb la llum d’una cuca de llum. Estic convençut que tant l’empatia com el bon ús de les eines que posseïm ens poden portar a un món més sa i amb menys ansietat, i això espero i crec. Hi ha molts aspectes en els quals és necessari madurar per a poder aspirar a torçar la roda cap a un món més benèvol encara. No crec que calgui deixar-se portar per l’efecte enganyós d’una poesia, d’una mirada romàntica, que moltes vegades pot tergiversar la visió i fer-nos veure bellesa on no n’hi ha. O convèncer-nos i conformar-nos que “està bé” i que al final tot és cíclic. És cert en un sentit abstracte, però en la realitat hi ha qüestions fàctiques que han de ser resoltes”.

Franco Calabria

Concert de Fi de Grau de Composició

Programa

Comedia Musical (Pablo Ruz)
What’s Life, Asked AI (Eduard Vallmitjana)
Caverna (Carles Cañizares)
Terrario (Franco Calabria)
Metopes (Jaume Baixas)
Momentum (Roger Cabré)
Izaki isolatuak (Gorka Egino)
Guacalajara (Diego A. Fernández)

Més informació

Concert Fi de Grau de Composició

Accés lliure amb aforament limitat a la capacitat de la sala.

Concert fi de Grau de Composició i lliurament del 20è Premi Internacional Joan Guinjoan | ESMUC.

Amb la col·laboració de:
Bsfundacio Cat