Publicat el 1 de març de 2022

Comparteix a:

La teva playlist ideal, al segon pis de l’ESMUC

Les xarxes i les plataformes digitals ofereixen tot un ventall de serveis molt atractius als usuaris pel que fa a la cerca d’informació. La diversitat, immediatesa i, en molts casos, gratuïtat dels continguts que proporcionen, han anat transformant els nostres hàbits. Només amb un mòbil podem gaudir d’infinitat d’informacions sense haver d’aixecar-nos de la cadira. Però no tot s’ha “virtualitzat”. Entre tanta oferta digital, qui és el nostre prescriptor principal? Estem segurs de que aquesta manera de llegir, veure i escoltar pot substituir del tot al fet de l’acte físic de remenar, triar, agafar un llibre, fullejar el llibret d’un CD o dedicar temps a l’escolta activa de la música? 

El nostre propòsit amb aquest post és convidar-vos a revisar la nodrida de la Biblioteca-CRAI de l’ESMUC que ara mateix supera els 18.000 registres sonors. Tot i que cada vegada és més difícil accedir als aparells que reprodueixen els diferents suports, la Biblioteca disposa d’aquets equips per a consulta a sala. Us presentem alguns arguments per a que us animeu a remenar i fer  descobertes discogràfiques i a que trobeu una estona setmanal per a, senzillament, gaudir d’una escolta musical activa.  

QUALITAT: Tot i que molta de la música disponible a les plataformes digitals va ser concebuda en format digital, hi ha catàlegs de segells que es van digitalitzar per a la seva distribució a xarxes. En aquest procés, el so és sotmès a un procés de comprensió que no sempre es fa de la millor manera i, els oients més entrenats hi poden detectar diferències. Torna a posar-te els cascos, equalitza i gaudeix d’enregistraments de gran qualitat tècnica sense perdre’t cap detall.   

DISSENY I VALOR AFEGIT: Hi ha segells que van transcendir, entre altres coses, per la seva línia estètica tant en lo musical com en aspectes visuals i formals, la presentació gràfica i la presentació dels continguts addicionals. En molts casos, la informació textual és molt valuosa i difícilment es troba en altres llocs. Remena, tria i seu a escoltar música mentre llegeixes els fulls que l’acompanyen. 

PRESCRIPCIÓ: La col·lecció de biblioteques, mediateques i altres centres documentals es generen sota criteris qualitatius i pragmàtics. En contraposició, a Internet, els algoritmes que prioritzen uns continguts vers els altres venen determinats per la seva popularitat i per les estratègies que els productors desenvolupen per a posicionar millor alló que és seu (moltes vegades, pagant). Busca prescriptors,” recomanadors”, foros musicals, intercanvia idees i gustos.  

MEMÒRIA: L’experiència de sentir per primera vegada una música, una determinada interpretació o una versió mentre fulleges les pàgines del llibret que acompanya un disc ajuda a retenir millor les dades vinculades a allò que et crida l’atenció. Quan hi posem una llista de reproducció en mode aleatori, moltes vegades no som conscients del que estem sentint.  

TROBALLES: Molta de la música no nativa digital no s’ha digitalitzat. És a dir, difícilment podreu trobar-la a les xarxes. Dins la col·lecció fonogràfica de la Biblioteca us trobareu veritables joies de segells que ara ja no existeixen o que van desaparèixer abans de que es generalitzés la digitalització.  

La Biblioteca continua rebent discografia per compra (encara hi ha segells que segueixen editant en format CD) i també donacions de particulars.

Estigueu pendents de les xarxes i rebreu les nostres recomanacions discogràfiques de la setmana. 

Cds