IV Seminari de Pedagogies Crítiques a l’ESMUC
La 4a edició del seminari de pedagogies crítiques torna a l’ESMUC el proper 10 de febrer per revisar alguns conceptes que actualment sacsegen el terreny pedagògic i artístic des d’una perspectiva crítica i transversal, analitzant i qüestionant les dinàmiques entre art i educació a través de les pràctiques desenvolupades en entorns educatius i de les pràctiques pedagògiques desenvolupades en espais artístics.
El Seminari es desenvolupa en format presencial i es retransmet en streaming pel canal de YouTube de l’ESMUC.
Què és el Seminari de Pedagogies Crítiques?
L’educació és inherentment política, però aquest fet no li atorga una dimensió crítica: tal i com succeeix amb les pràctiques artístiques, els espais educatius tant poden promoure dinàmiques d’emancipació com de reproducció d’un statu quo no qüestionat; sotmetre o alliberar, esdevenir una resistència davant una injustícia de caràcter epistèmic, social o cultural o una acceptació i reproducció de les mateixes injustícies i llocs de partida dels subjectes que les pateixen.
El Seminari Pedagogies Crítiques neix doncs amb el propòsit de posar en tensió i diàleg les relacions entre art i educació a través de pràctiques artístiques desenvolupades en entorns educatius com pràctiques pedagògiques desenvolupades en espais artístics.
S’organitza en tres sessions, orientades a un públic format en qualsevol àmbit musical, artístic o pedagògic.
Què farem en aquesta 4a edició?
Avui ens enfrontem a un escenari paradoxal: abandonem els vells postulats sobre el poder i l’autoritat per abraçar noves formes d’antiautoritarisme i flexibilitat que, si bé pretenen mostrar-se crítiques, amaguen una lectura profundament individualitzant i tàcita del món: no s’hi enfronten, no el discuteixen; simplement l’accepten sense intervenir-hi.
En aquest cicle ens centrem en la revisió de diferents conceptes que sacsegen el terreny pedagògic – artístic, així com les seves possibles derives: la relació entre poder, autoritat i noves formes d’“antiautoritat”; la llibertat com a responsabilitat i la seva relació amb l’expressió artística o la recuperació de l’experiència present davant la lògica d’un futur basat en la imprevisibilitat.
Sessió I
Dissabte, 10 de febrer de 2024
Pedagogies radicals, tècniques productives i producció de subjectivitat: tres cants a W. Benjamin
Artista, docent, assagista i crític cultural
Sessió II
Dissabte, 2 de març de 2024
L’oïda estudiosa. Notes sobre l’educació del gust
Pedagog i docent en Filosofia de l’Educació (UB)
Sessió III
Dissabte, 6 d’abril de 2024
Prendre la paraula: educació, emancipació i democràcia
Filòsofa, docent, professora de Filosofia Contemporània (UC3M) i de Pensament Contemporani (UB)
El Seminari de Pedagogies Crítiques està organitzat pel Departament d’Educació i Mediació Artística de l’ESMUC.
Coordina: Cristina Cubells
Consulta el material de les anteriors edicions