Tecnologies per a l’educació musical


   Consulta el pla docent de l'assignatura Tecnologies per a l’educació musical  

Tipus: Obligatòria (OB)

ECTS: 4

Valor total en hores: 120
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 8
Hores per treballs dirigits (no presencials): 22
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 45

Departament: Educació i Mediació Artística

Prerequisits i orientacions prèvies per cursar l’assignatura

Prerequisits: cal haver cursat o estar cursant l’assignatura d’Introducció a la Tecnologia Musical.

 

Orientacions prèvies: no hi ha orientacions prèvies.

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

CT4: Utilitzar eficientment les tecnologies de la informació i la comunicació.

CT8: Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments.

 

CG5: Conèixer els recursos tecnològics propis del seu camp d’activitat i les seves aplicacions en la música preparant-se per a assimilar les novetats que es produeixin en ell.

CG19: Conèixer les implicacions pedagògiques i educatives de la música en distints nivells.

 

SO9: Ser capaç d’utilitzar eines i dispositius per donar suport o complementar els processos de captació, enregistrament, creació, manipulació i difusió de material sonor i musical.

SO10: Ser capaç d’integrar art, tecnologia i ciència, amb la flexibilitat suficient per adaptar-se a entorns múltiples i canviants.

 

PE2: Elaborar, seleccionar, aplicar i avaluar activitats, materials i recursos d’ensenyament/aprenentatge musicals en funció de les demandes de cada context educatiu, i ser versàtil en el domini dels instruments i altres recursos musicals, aplicant de forma funcional les noves tecnologies.

PE6: Contextualitzar la pedagogia musical en el temps actual i en els diferents àmbits culturals, reflexionant de forma crítica sobre la funció i resultats que la pràctica de l’educació musical pot aportar a la millora de la persona i de la societat.

PE7: Saber aprofitar les oportunitats de formació i especialització que cada lloc de treball ofereix, incorporant-les al desenvolupament del propi perfil professional.

PE8: Implicar-se activament en projectes educatiu-musicals a través del treball cooperatiu i assumir la responsabilitat de desenvolupar la professió educativa musical com a tasca col·lectiva.

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

Utilitzar els recursos que ens ofereixen les tecnologies per a la seva docència.

 

Adquirir competències i habilitats en el camp de la tecnologia educativa musical.

 

Conèixer diferents tipologies de recursos tecnològics que tinguin aplicabilitat dins l’educació musical.

 

Comprendre i consolidar conceptes i vocabulari propi de la tecnologia musical.

 

Adquirir una visió de les últimes tendències i aplicacions pedagògiques en el camp de la tecnologia educativa i musical.

 

Desenvolupar la capacitat d’anàlisi dels materials didàctics multimèdia existents a internet i programari educatiu editat des d’un punt de vista tecnològic i pedagògic de cara a la seva implementació a l’aula.

 

Aprendre i utilitzar programari d’àudio i MIDI per elaborar i adaptar recursos pedagògics, com per exemple bases d’acompanyament, partitures o activitats de creativitat.

 

Idear, dissenyar i elaborar materials didàctics multimèdia utilitzant diferents plataformes tecnològiques.

 

Integrar recursos tecnològics a l’aula de música, combinant-los amb altres metodologies pedagògiques dins d’una dinàmica de classe.

Fonts d’informació bàsica

Bibliografia bàsica:

  • BARBERÀ, E.; MAURI, T. i ONRUBIA, J. (2008): Cómo valorar la calidad de la enseñanza basada en las TIC. Pautas e instrumentos de análisis. Barcelona: Ed. Graó.

 

  • BAUER, W. I. (2014): Music learning today: Digital pedagogy for creating, performing, and responding to music. Nova York: Oxford University Press.

 

 

 

  • COLL, C. (2004): Las comunidades de aprendizaje. Nuevos horizontes para la investigación y la intervención en psicología de la educación. IV Congreso Internacional de Psicología y Educación. Simposio: Nuevos horizontes en Psicología de la Educación. Almería, 30- 31 de marzo y 1-2 de abril de 2004. Article publicat online disponible a: http://www.psyed.edu.es/prodGrintie/conf/CC_Almeria_04.pdf

 

  • GALERA, M. i GUTIÉRREZ, R. (2010): Tecnología musical en los centros educativos. A Arte y ciencia: Creación y responsabilidad. F. Ramos (Ed.). Coimbra: CIMA.

 

 

  • GONZÁLEZ-MARTÍN, C. y VALLS, A. (2018). Los proyectos de trabajo en el área de música: una metodología de enseñanza-aprendizaje para afrontar los retos de la sociedad del siglo XXI. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 15, 39-60.

 

 

  • RAMÍREZ R.; CANEPA C.; GHISIO S.; i altres (2018): Enhancing Music Learning with Smart Technologies. MOCO’18: Proceedings of the 5th International Conference on Movement and Computing, 49, 1-4.

 

  • ROMÁN ÁLVAREZ, M. (2017): Tecnología al servicio de la educación musical. Revista española de pedagogía, 268, 481-495.

 

  • SAN MARTÍN, Á.; PEIRATS, J. i LÓPEZ, M. (2015): Las tabletas y la gestión de los contenidos digitales en los centros escolares. Article publicat online a: rieoei.org/rie67a08.pdf

 

  • TORRES, R., EDIRISINGHA, P., CANALETA, X., ALSINA M. y MONGUET J.M. (2019). Personal learning Environments base don Web 2.0 services in higher education. Telematics and informatics, 38, 194-206.

 

  • ZHANG, Z.; ZHANG, J. y CAI, M. (2018). The Design and Practice of the Flipped Classroom Teaching Model Based on the Padagogy Wheel. International Symposium on Educational Technology (ISET), 87-92.

 

 

Bibliografia complementària:

 

  • BARNÉS, H. G. (2014): Finlandia, el país modelo en la educación mundial, acaba con la escritura a mano. Article publicat al diari El confidencial i disponible a: http://goo.gl/qCxv7M

 

  • CABERO, J. (2001): Tecnología educativa. Diseño y utilización de medios en la enseñanza. Barcelona: Ed. Paidós.

 

  • DELGADO C. i SOLER J. (2010): Les TIC a les escoles de música. Article publicat a les pàgines 65-68 de la revista Guix, Elements d’Acció Educativa del número 362 titulada Les TAC per una escola creativa, cooperativa i innovadora. Barcelona: Ed. Graó.

 

  • DÍAZ, J.; CIVÍS, M. i LONGÁS, J. (2013): La gobernanza de redes socioeducativas: claves para una gestión exitosa. Article publicat a les pàgines 213-230 de la revista Teoría de la educación, volum 25(2). Salamanca: revista online

 

 

  • MARK, M. L. i MADURA, P. (2014): Contemporary music education (4a edició). Boston: Schirmer.

 

 

  • SELWYN, N. (2009): The Digital Native – Myth and reality. Paper presentat a: Chartered Institute of Library and Information Professionals London Seminar Series. Article publicat online disponible a: http://www.scribd.com/doc/9775892/Digital-Native

 

  • SERRANO, R.M. (2017): Tecnología y educación musical obligatoria en España: referentes para la implementación de buenas prácticas. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 14, 153-169.