Tecnologies per a l’educació musical
Consulta el pla docent de l'assignatura Tecnologies per a l’educació musical
Tipus: Obligatòria (OB)
ECTS: 4
Valor total en hores: 120
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 8
Hores per treballs dirigits (no presencials): 22
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 45
Departament: Educació i Mediació Artística
Prerequisits i orientacions prèvies per cursar l’assignatura
Prerequisits: cal haver cursat o estar cursant l’assignatura d’Introducció a la Tecnologia Musical.
Orientacions prèvies: no hi ha orientacions prèvies.
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
CT4: Utilitzar eficientment les tecnologies de la informació i la comunicació.
CT8: Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments.
CG5: Conèixer els recursos tecnològics propis del seu camp d’activitat i les seves aplicacions en la música preparant-se per a assimilar les novetats que es produeixin en ell.
CG19: Conèixer les implicacions pedagògiques i educatives de la música en distints nivells.
SO9: Ser capaç d’utilitzar eines i dispositius per donar suport o complementar els processos de captació, enregistrament, creació, manipulació i difusió de material sonor i musical.
SO10: Ser capaç d’integrar art, tecnologia i ciència, amb la flexibilitat suficient per adaptar-se a entorns múltiples i canviants.
PE2: Elaborar, seleccionar, aplicar i avaluar activitats, materials i recursos d’ensenyament/aprenentatge musicals en funció de les demandes de cada context educatiu, i ser versàtil en el domini dels instruments i altres recursos musicals, aplicant de forma funcional les noves tecnologies.
PE6: Contextualitzar la pedagogia musical en el temps actual i en els diferents àmbits culturals, reflexionant de forma crítica sobre la funció i resultats que la pràctica de l’educació musical pot aportar a la millora de la persona i de la societat.
PE7: Saber aprofitar les oportunitats de formació i especialització que cada lloc de treball ofereix, incorporant-les al desenvolupament del propi perfil professional.
PE8: Implicar-se activament en projectes educatiu-musicals a través del treball cooperatiu i assumir la responsabilitat de desenvolupar la professió educativa musical com a tasca col·lectiva.
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
Utilitzar els recursos que ens ofereixen les tecnologies per a la seva docència.
Adquirir competències i habilitats en el camp de la tecnologia educativa musical.
Conèixer diferents tipologies de recursos tecnològics que tinguin aplicabilitat dins l’educació musical.
Comprendre i consolidar conceptes i vocabulari propi de la tecnologia musical.
Adquirir una visió de les últimes tendències i aplicacions pedagògiques en el camp de la tecnologia educativa i musical.
Desenvolupar la capacitat d’anàlisi dels materials didàctics multimèdia existents a internet i programari educatiu editat des d’un punt de vista tecnològic i pedagògic de cara a la seva implementació a l’aula.
Aprendre i utilitzar programari d’àudio i MIDI per elaborar i adaptar recursos pedagògics, com per exemple bases d’acompanyament, partitures o activitats de creativitat.
Idear, dissenyar i elaborar materials didàctics multimèdia utilitzant diferents plataformes tecnològiques.
Integrar recursos tecnològics a l’aula de música, combinant-los amb altres metodologies pedagògiques dins d’una dinàmica de classe.
Fonts d’informació bàsica
Bibliografia bàsica:
- BARBERÀ, E.; MAURI, T. i ONRUBIA, J. (2008): Cómo valorar la calidad de la enseñanza basada en las TIC. Pautas e instrumentos de análisis. Barcelona: Ed. Graó.
- BAUER, W. I. (2014): Music learning today: Digital pedagogy for creating, performing, and responding to music. Nova York: Oxford University Press.
- CABRELLES, M. S. (2010): La importancia de la tecnologia educativa en el aprendizaje musical (I). Article publicat online disponible a: http://www.docenotas.com/pdf/TECNOLOGiA_EDUCATIVA_APRENDIZAJE%20MUSICAL_I.pdf
- CABRELLES, M. S. (2011): La importancia de la tecnologia educativa en el aprendizaje musical (II). Article publicat online disponible a: http://www.docenotas.com/pdf/TECNOLOGIA_EDUCATIVA_APRENDIZAJE_MUSICALII.pdf
- COLL, C. (2004): Las comunidades de aprendizaje. Nuevos horizontes para la investigación y la intervención en psicología de la educación. IV Congreso Internacional de Psicología y Educación. Simposio: Nuevos horizontes en Psicología de la Educación. Almería, 30- 31 de marzo y 1-2 de abril de 2004. Article publicat online disponible a: http://www.psyed.edu.es/prodGrintie/conf/CC_Almeria_04.pdf
- GALERA, M. i GUTIÉRREZ, R. (2010): Tecnología musical en los centros educativos. A Arte y ciencia: Creación y responsabilidad. F. Ramos (Ed.). Coimbra: CIMA.
- GIRÁLDEZ, A. (2012): Las partituras que vienen. Leer música en dispositivos móviles. Article publicat online disponible a: http://recursostic.educacion.es/artes/rem/web/index.php/es/dossier-educativo/item/387-las-partituras-que-vienen-leer-m%C3%BAsica-en-dispositivos-m%C3%B3viles
- GONZÁLEZ-MARTÍN, C. y VALLS, A. (2018). Los proyectos de trabajo en el área de música: una metodología de enseñanza-aprendizaje para afrontar los retos de la sociedad del siglo XXI. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 15, 39-60.
- MIRALPEIX, A. (2005): Noves tecnologies, nous models de formació de professorat d’educació musical. Article publicat online disponible a: http://grups.blanquerna.url.edu/antonimiralpeix/nous_models_professorat.pdf
- RAMÍREZ R.; CANEPA C.; GHISIO S.; i altres (2018): Enhancing Music Learning with Smart Technologies. MOCO’18: Proceedings of the 5th International Conference on Movement and Computing, 49, 1-4.
- ROMÁN ÁLVAREZ, M. (2017): Tecnología al servicio de la educación musical. Revista española de pedagogía, 268, 481-495.
- SAN MARTÍN, Á.; PEIRATS, J. i LÓPEZ, M. (2015): Las tabletas y la gestión de los contenidos digitales en los centros escolares. Article publicat online a: rieoei.org/rie67a08.pdf
- TORRES, R., EDIRISINGHA, P., CANALETA, X., ALSINA M. y MONGUET J.M. (2019). Personal learning Environments base don Web 2.0 services in higher education. Telematics and informatics, 38, 194-206.
- ZHANG, Z.; ZHANG, J. y CAI, M. (2018). The Design and Practice of the Flipped Classroom Teaching Model Based on the Padagogy Wheel. International Symposium on Educational Technology (ISET), 87-92.
Bibliografia complementària:
- BARNÉS, H. G. (2014): Finlandia, el país modelo en la educación mundial, acaba con la escritura a mano. Article publicat al diari El confidencial i disponible a: http://goo.gl/qCxv7M
- CABERO, J. (2001): Tecnología educativa. Diseño y utilización de medios en la enseñanza. Barcelona: Ed. Paidós.
- DELGADO C. i SOLER J. (2010): Les TIC a les escoles de música. Article publicat a les pàgines 65-68 de la revista Guix, Elements d’Acció Educativa del número 362 titulada Les TAC per una escola creativa, cooperativa i innovadora. Barcelona: Ed. Graó.
- DÍAZ, J.; CIVÍS, M. i LONGÁS, J. (2013): La gobernanza de redes socioeducativas: claves para una gestión exitosa. Article publicat a les pàgines 213-230 de la revista Teoría de la educación, volum 25(2). Salamanca: revista online
- DUSSEL, I. (2010): Educación y nuevas tecnologías: los desafíos pedagógicos ante el mundo digital. Article publicat online disponible a: http://virtualeduca.org/ifdve/pdf/ines-dussel.pdf
- MARK, M. L. i MADURA, P. (2014): Contemporary music education (4a edició). Boston: Schirmer.
- MIRALPEIX, A. (2013): Recursos de l’iPad i l’iPhone aplicats a l’educació universitària de la música. Article publicat online disponible a: http://www.revistaaloma.net/index.php/aloma/article/view/180/120
- SELWYN, N. (2009): The Digital Native – Myth and reality. Paper presentat a: Chartered Institute of Library and Information Professionals London Seminar Series. Article publicat online disponible a: http://www.scribd.com/doc/9775892/Digital-Native
- SERRANO, R.M. (2017): Tecnología y educación musical obligatoria en España: referentes para la implementación de buenas prácticas. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 14, 153-169.