Practicum de Pedagogia II


Tipus: Obligatòria (OB)

Matèria: Pràctiques externes

ECTS: 4

Hores presencials lectives: 13
Altres hores presencials: 60
Hores per treballs dirigits (no presencials): 30
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 17

Departament: Educació i Mediació Artística

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències transversals: 

CT1: Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora.  

CT2: Recollir informació significativa, analitzar-la, sintetitzar-la i gestionar-la adequadament.  

CT3: Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza.  

CT4: Utilitzar eficientment les tecnologies de la informació i la comunicació.  

CT: Realitzar autocrítica cap el propi fer professional i interpersonal.  

CT7: Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip.  

CT8: Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments.  

CT9: Integrar-se adequadament en equips multidisciplinaris i en contextos culturals diversos.  

CT11: Desenvolupar en la pràctica laboral una ètica professional basada en l’apreciació i sensibilitat estètica, mediambiental i cap a la diversitat.  

CT15: Treballar de forma autònoma i valorar la importància de la iniciativa i l’esperit emprenedor en l’exercici professional. 

 

Competències generals: 

CG1: Conèixer el context social, cultural i econòmic en que se desenvolupa la pràctica musical, amb especial atenció al seu entorn més immediat però amb atenció a la seva dimensió global.  

CG18: Comunicar de forma escrita i verbal el contingut i els objectius de la seva activitat professional a persones especialitzades, amb un us adequat del vocabulari tècnic i general.  

CG19: Conèixer les implicacions pedagògiques i educatives de la música en distints nivells.  

CG23: Valorar la creació musical com l’acció de donar forma sonora a un pensament estructural ric i complex.  

CG24: Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional.  

CG25: Conèixer i ser capaç d’utilitzar metodologies d’estudi i investigació que el capacitin per al continu desenvolupament i innovació de la seva activitat musical en el transcurs de la seva carrera.  

CG26: Ser capaç de vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines del pensament científic i humanístic, a les arts en general i a la resta de disciplines musicals en particular, enriquint l’exercici de la seva professió amb una dimensió multidisciplinària.  

CG27: Conèixer i aplicar la legislació relativa al seu àmbit professional. 

 

Competències específiques: 

PE1: Comprendre i explicar els fonaments en pedagogia musical contemporània, tant en l’àrea de coneixements sistemàtics com en la seva aplicació, i saber fonamentar en ells la reflexió crítica de l’actuació educativa musical pròpia i aliena.  

PE2: Elaborar, seleccionar, aplicar i avaluar activitats, materials i recursos d’ensenyament/aprenentatge musicals en funció de les demandes de cada context educatiu, essent versàtil en el domini dels instruments i altres recursos musicals i aplicant de forma funcional les noves tecnologies.  

PE5: Ser capaç de desenvolupar una pràctica educativa-musical, com artista i formador musical orientada a la comunitat.  

PE6: Contextualitzar la pedagogia musical en el temps actual i en els diferents àmbits culturals, reflexionant de forma crítica sobre la funció i resultats que la pràctica de l’educació musical pot aportar a la millora de la persona i de la societat.  

PE7: Saber aprofitar les oportunitats de formació i especialització que cada lloc de treball ofereix, incorporant-les al desenvolupament del propi perfil professional.  

PE8: Implicar-se activament en projectes educatiu-musicals a través del treball cooperatiu i assumir la responsabilitat de desenvolupar la professió educativa musical com a tasca col·lectiva.

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

  1. Dissenyar, aplicar i avaluar un programa d’intervenció pedagògica ajustat a la realitat educativa d’una institució educativa determinada. 
  2. Analitzar i comprendre els aspectes contextuals i organitzatius de cada institució i la seva relació amb els processos didàctics que es desenvolupin a aquesta institució. 
  3. Focalitzar l’anàlisi de necessitats en àrees o aspectes concrets del centre, segons els propis interessos de l’estudiant. 
  4. Aprofundir en l’ús d’eines d’investigació educatives per a l’obtenció de dades primàries. 
  5. Proposar i delimitar àmbits d’intervenció sobre la realitat analitzada que estiguin fonamentats en el coneixement pedagògic i que alhora siguin factibles a través de la coordinació i supervisió amb el centre. 
  6. Adequar-se a les característiques i context de la institució. 
  7. Adequar-se al context de treball definit i delimitat per la pròpia intervenció pedagògica. 
  8. Conèixer, valorar i mostrar principis i actituds de compromís, responsabilitat i treball col·laboratiu amb els professionals de l’educació musical de cada centre. 
  9. Mostrar les actituds professionals pròpies del treball en equip i del lideratge transformacional educatiu. 
  10. Assumir responsabilitats i iniciatives partint sempre del consens, el respecte i el compromís amb la tasca dels professionals del centre i de la institució. 
  11. Fer servir la normativa APA a l’hora de la redacció de treballs fonamentats en coneixement científic i pedagògic. 

Continguts

Aquests continguts podran adaptar-se a les característiques singulars que presentin cada un dels centres educatius visitats, en acord amb la Professora o Professor i la Coordinadora o Coordinador de Pràcticum-II. 

  1. Disseny, aplicació i avaluació de programes d’innovació educativa. 
  2. Fonaments d’innovació educativa: models, agents, estratègies. 
  3. Detecció de necessitats i priorització de necessitats en funció dels recursos disponibles i del context.  
  4. El uso de metodologies i eines de recollida de dades primàries de l’activitat de les classes, reunions dels òrgans col·legiats, activitats institucionals rellevants i en diàleg amb càrrecs unipersonals i professorat de la institució. 
  5. La gestió de dades secundaries. Lectura i interpretació de la documentació de la planificació del centre, informes del professorat, actes de reunions, documents de control del pressupost i material didàctic. 
  6. Estratègies i tècniques d’investigació educativa: 
  • l’observació 
  • l’entrevista 
  • el qüestionari 
  • l’anàlisi documental i de dades 

7. Compliment de la normativa APA en la redacció de treballs fonamentats en coneixement científic i pedagògic. 

8. Avaluació del disseny i la aplicació de la intervenció pedagògica, i del seu propi rol. 

9. Construcció d’una memòria que reflecteixi els processos, les observacions i reflexions durant el pràcticum. 

Metodologia d’impartició

La metodologia d’ensenyament-aprenentatge comporta la tutorització per part del professorat de pràcticum del departament d’Educació i Mediació Artística en col·laboració amb els supervisors dels centres receptors, centres externs a la Esmuc. 

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació del pràcticum comporta l’avaluació contínua del professor/a, els informes dels supervisors/es dels centres externs on es realitzen el pràcticum i la presentació d’una memòria de pràcticum.