Notació i edició II


Tipus: Obligatòria (OB)

Matèria: Notació, transcripció i interpretació de documents musicals, Teoria i història

ECTS: 4

Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 1
Hores per treballs dirigits (no presencials): 40
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 34

Departament: Estudis Culturals i Musicals

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències generals: 

CG3: Produir i interpretar correctament la notació gràfica de textos musicals.  

CG4: Reconèixer materials musicals gràcies al desenvolupament de la capacitat auditiva i saber aplicar aquesta capacitat a la seva practica professional.  

CG11: Estar familiaritzat amb un repertori ampli i actualitzat, centrat en la seva especialitat però obert a altres tradicions. Reconèixer els trets estilístics que caracteritzen a aquest repertori i poder descriure’ls de forma clara i completa.  

CG12: Acreditar un coneixement suficient del fet musical i la seva relació amb l’evolució dels valors estètics, artístics i culturals.  

CG14: Conèixer el desenvolupament històric de la música en els seus diferents tradicions, des d’una perspectiva crítica que situï el desenvolupament de l’art musical en un context social i cultural 

CG15: Tenir un ampli coneixement de les obres més representatives de la literatura històrica i analítica de la música. 

 

Competències específiques: 

MU1: Conèixer l’estructura musical de les obres dels diferents repertoris de la tradició occidental i d’altres, amb capacitat de valorar plenament els seus aspectes sintàctics i sonors.  

MU5: Conèixer les fonts musicals i les eines d’accés a les mateixes, així com les tècniques necessàries per a la seva difusió.  

MU6: Conèixer els mètodes d’investigació científica propis del seu camp i les seves aplicacions.  

MU7: Adquirir la capacitat crítica per a valorar els productes de l’activitat musical de diferents períodes sota una perspectiva que integri aspectes artístics, històrics i socials. 

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

1. Identificar i ubicar els principals models de notació musical occidental fins a l’actualitat.

2. Relacionar els diferents models de notació i els seus elements amb els diversos tipus de música.

3. Mostrar comprensió de les principals línies de l’evolució de la notació musical occidental.

4. Identificar i ubicar models de notació musical pertanyents a societats no occidentals.

5. Relacionar els sistemes de la notació musical occidental i els seus processos de transformació amb l’activitat musical coetània i amb les teories i concepcions sobre l’activitat musical, i valorar-les en llur context històric.

6. Identificar i interpretar els principals models occidentals de notació musical fins al final del segle XIV, i interpretar documents escrits en aquestes notacions.

7. Aplicar els criteris editorials més adients al tipus de partitura que es vol obtenir.

8. Entendre la notació gràfica de la música com una eina que s’ha d’adaptar als objectius concrets de cada investigació.

9. Fer ús discriminat dels diferents models aplicats fins a l’actualitat en la notació gràfica del so, tot valorant i situant cada model segons les finalitats comunicatives que es pretenen.

10. Utilitzar de manera pràctica i raonada diversos models de transcripció aplicats a objectes concrets de recerca i desenvolupar les pròpies habilitats de percepció musical.

11. Reconèixer i descriure els diferents paràmetres melòdics, rítmics, harmònics, tímbrics i formals que es continguin en una composició de gran dificultat, a través de l’escolta.

12.Aplicar els coneixements de teoria musical necessaris per interpretar i analitzar la música de períodes anteriors al Classicisme.

13. Mostrar comprensió del llenguatge tècnic i la terminologia musical dels tractats antics i de la musicologia històrica actual.

14. Diferenciar les teories musicals basades en la tonalitat i en la teoria la del sistema modal, pròpia de períodes anteriors.

15. Desenvolupar una actitud i metodologia d’estudi i d’aproximació a l’obra musical des d’una perspectiva de recerca històrica i analítica.

16. Observar les diverses maneres com s’ha organitzat el material sonor en relació a les línies de pensament de l’època i pel que fa a la seva aportació al fet musical.

17. Aprofundir la consciència sobre el fet interpretatiu i les seves variables, des d’una perspectiva històrica i amb el referent de la comunicació amb el públic actual.

18. Valorar i aplicar les principals teories sobre la interpretació de la música antiga i saber-les situar cronològicament.

19. Estar familiaritzat amb la lectura de les fonts documentals històriques que fan referència a la interpretació i saber-les analitzar i aplicar de manera crítica.

20. Desenvolupar la pròpia capacitat comunicativa i interpretativa a partir d’una base teòrica sòlida.

21. Relacionar els sistemes de la notació musical occidental i els seus processos de transformació amb l’activitat musical coetània i amb les teories i concepcions sobre l’activitat musical, i valorar-les en llur context històric.

22. Identificar i interpretar els principals models occidentals de notació musical des del segle XV, i interpretar documents escrits en aquestes notacions.

Continguts

Models de notació gràfica en la música occidental fins al segle XIV. Semiologia Paleografia. Història de la notació musical. Elements de transformació. Documents i testimonis. Criteris i tècniques de transcripció i d’edició. Anàlisi de documents amb notació gràfica. Transcripció. Ubicació dels sistemes de notació amb relació als estils i activitats musicals. Anàlisi avaluació de transcripcions/edicions diverses. Aplicació discriminada dels criteris i tècniques d’edició idonis. 

Metodologia d’impartició

La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants. 

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.