Música, moviment i rítmica II
Tipus: Obligatòria (OB)
Matèria: Ampliació didàctica i pedagogia
ECTS: 2
Valor total en hores: 60
Hores presencials lectives: 30
Altres hores presencials: 10
Hores per treballs dirigits (no presencials): 10
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 10
Departament: Educació i Mediació Artística
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Competències transversals
CT6 | Realitzar autocrítica cap el propi fer professional i interpersonal. |
CT7 | Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip. |
CT8 | Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments. |
CT9 | Integrar-se adequadament en equips multidisciplinaris i en contextos culturals diversos. |
CT10 | Liderar i gestionar grups de treball. |
CT11 | Desenvolupar en la pràctica laboral una ètica professional basada en l’apreciació i sensibilitat estètica, mediambiental i cap a la diversitat. |
CT13 | Buscar l’excel·lència i la qualitat en la seva activitat professional. |
CT16 | Utilitzar els mitjans i recursos al seu abast amb responsabilitat cap el patrimoni cultural i mediambiental. |
CT17 | Contribuir amb la seva activitat professional a la sensibilització social de la importància del patrimoni cultural, la seva incidència en els diferents àmbits i la seva capacitat de generar valors significatius. |
Competències generals
CG2 | Mostrar aptituds adequades per a la lectura, improvisació, creació i recreació musical. |
CG7 | Demostrar capacitat per a interactuar musicalment en diferents tipus de projectes musicals participatius. |
CG10 | Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre conceptes musicals diversos. |
CG12 | Acreditar un coneixement suficient del fet musical i la seva relació amb l’evolució dels valors estètics, artístics i culturals. |
CG13 | Conèixer els fonaments i l’estructura del llenguatge musical i saber aplicar-los en la pràctica interpretativa, creativa, d’investigació o pedagògica. |
CG14 | Conèixer el desenvolupament històric de la música en els seus diferents tradicions, des d’una perspectiva crítica que situï el desenvolupament de l’art musical en un context social i cultural. |
CG17 | Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo. |
CG19 | Conèixer les implicacions pedagògiques i educatives de la música en distints nivells. |
CG21 | Crear i donar forma al seus propis conceptes artístics havent desenvolupat la capacitat d’expressar-se a través d’ells a partir de tècniques i recursos assimilats. |
CG22 | Disposar de recursos musicals amplis i diversos per a poder crear o adaptar peces musicals així com improvisar en diferents contextos a partir del coneixement d’estils, formats, tècniques, tendències i llenguatges diversos. |
CG23 | Valorar la creació musical com l’acció de donar forma sonora a un pensament estructural ric i complex. |
CG24 | Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional. |
CG26 | Ser capaç de vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines del pensament científic i humanístic, a les arts en general i a la resta de disciplines musicals en particular, enriquint l’exercici de la seva professió amb una dimensió multidisciplinària. |
Competències específiques
PE2 | Elaborar, seleccionar, aplicar i avaluar activitats, materials i recursos d’ensenyament/aprenentatge musicals en funció de les demandes de cada context educatiu, essent versàtil en el domini dels instruments i altres recursos musicals i aplicant de forma funcional les noves tecnologies. |
PE3 | Conèixer els elements constitutius de la música mostrant un alt domini en percepció auditiva, lectura, anàlisis, escriptura, improvisació i creació musical, i ser capaç d’interrelacionar tot això per a aplicar-ho i utilitzar-ho adequadament en el desenvolupament de la pròpia activitat. |
PE4 | Adquirir domini tècnic i capacitat expressiva en la interpretació i en la conducció d’agrupacions vocals i instrumentals, com base per a la improvisació, creació i experimentació amb el propi instrument, la veu i el cos en situacions concretes de d’ensenyament/aprenentatge musical. |
PE5 | Ser capaç de desenvolupar una pràctica educativa-musical, com artista i formador musical orientada a la comunitat. |
PE8 | Implicar-se activament en projectes educatiu-musicals a través del treball cooperatiu i assumir la responsabilitat de desenvolupar la professió educativa musical com a tasca col·lectiva. |
PE9 | Dissenyar i portar a terme processos sistemàtics d’avaluació educativa sobre alumnes, professors, programes i institucions i basar en els seus resultats la planificació de la millora educativa. |
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
1. Analitzar els respectius currículums i documents curriculars bàsics que siguin d’aplicació a cada un dels àmbits de l’àrea de música i realitzar-ne els corresponents desenvolupaments per a la seva aplicació a l’aula.
2. Adaptar i aplicar a diferents situacions pedagògiques les propostes didàctiques que diverses metodologies i línies de pensament en educació musical fan en relació a l’ensenyament-aprenentatge en aquest àmbit educatiu.
3. Integrar i interrelacionar de forma sistemàtica els continguts d’assignatura, els de les diferents assignatures de música i, si és el cas, els de les assignatures no musicals.
4. Ampliar i complementar coneixements sobre l’especialitat mitjançant el coneixement de les tendències i usos pedagògics actuals, en especial de les que apliquen models cooperatius i d’intercanvi creatiu i interdisciplinari d’idees.
5. Reflexionar i debatre sobre la pràctica pedagògica, per tal de descobrir les condicions prèvies, les interaccions i els diferents mecanismes que condicionen el desenvolupament de la funció docent
6. Crear peces, fragments o exercicis musicals de tot tipus que responguin a finalitats pedagògiques preestablertes igualment diverses.
7. Valorar l’interès i l’oportunitat de crear peces musicals amb objectius didàctics concrets i utilitzar-les com a eines d’intervenció pedagògica.
8. Conèixer l’entorn (persones i espais) a través de la percepció dels sentits, per separat i globalment. Fruir amb la participació en activitats grupals.
9. Cooperar en el treball en grup.
10. Col·laborar en l’elaboració de conclusions de compromís.
11. Exercitar la concentració com a recurs i eina de treball davant una actuació en públic o una classe.
12. Produir respostes motrius com a conseqüència d’un impuls sonor i respostes sonores com conseqüència d’un impuls motriu.
13. Valorar la responsabilitat compartida davant la presa de decisions col·lectiva.
14. Participar com a membre d’un grup en la proposició de respostes coreogràfiques bàsiques.
15. Valorar la importància de comunicar-se a través d’una expressió corporal adequada en el procés de l’educació musical.
16. Produir i planificar respostes creatives a través de la presentació i/o representació.
17. Executar exercicis diversos de percussió corporal.
18. Apreciar, valorar i usar diverses obres visuals com a eina per a la composició, execució i interpretació rítmica; així com el concepte de forma que reflecteixen, entès en un sentit ampli.
19. Aplicar un important nombre de conceptes, tècniques i recursos que permetin realitzar un treball de sensibilització auditiva, sentit rítmic i sensacions emotives, mitjançant el joc i els exercicis basats en el ritme i el moviment corporal.
20. Representar mitjançant el cos i l’espai els elements bàsics del ritme: pulsació, accents, patrons rítmics elementals i forma musical.
Continguts
Orientacions metodològiques per al desenvolupament d’activitats a l’aula. Materials i recursos per a l’ensenyament de la música dins i fora de l’aula. Contextualització de l’ensenyament impartit. Disseny d’estratègies per a l’ensenyament-aprenentatge de continguts concrets. La creativitat i la seva didàctica. Diversitat de materials i recursos didàctics. Didàctica de la música en grup. Disseny d’estratègies i selecció i elaboració de materials per a l’ensenyament-aprenentatge de continguts concrets i en etapes concretes. Utilització de diferents tècniques de composició amb aplicacions pedagògiques. Relació entre materials compostos, didàctica d’ús i objectius pretesos.
Rítmica. Impuls i resposta: del moviment al so i del so al moviment. Inducció i animació al moviment i al acompanyament del moviment. Percussió corporal: so i gest. Sentit auditiu, visual i holístic-sinestèsic. Pols i accent. Ritme regular, irregular i lliure. Polirítmia, polimetria, desplaçament rítmic, ostinato. Polsos i ritmes orgànics, naturals, mecànics, artificials. Models rítmics més habituals en músiques de diferents estils i gèneres. El ritme del llenguatge: Jocs de paraules, embarbussaments, rimes, jitanjáforas. La cadència rítmica en les arts visuals (cine, teatre i dansa). Dinàmica i agògica. Educació rítmica en el context de la formació musical i del moviment corporal. Instrumentari Orff.
Expressió corporal. Experimentació i autopercepció corporal d’espai, temps, dinàmica, força i forma en música i moviment. Formes bàsiques del moviment corporal estàtiques i dinàmiques. Improvisació amb moviment. Sensopercepció, expressió corporal i elements sonors. Concentració, audició interior, adquisició d’automatismes i dissociació de moviments. Indagació i desenvolupament de les pròpies possibilitats expressives motrius i musicals.
Joc escènic i teatre del moviment. Provocació, disseny i creació del moviment corporal a través de diverses pautes i estructures de composició així com de la improvisació. Estímuls expressius de caràcter icònic, sonor i del moviment corporal para la sensibilització musical i la representació escènica creativa en un marc d’art global (vocal-instrumental-corporal) i un treball interdisciplinar. Creació, concepció, planificació, construcció, composició i presentació escènica col·lectiva. Difusió, gestió, documentació, vestuari, escenografia, attrezzo, il·luminació…
Interacció i comunicació. Desplegament d’activitats d’acord al desenvolupament i el context global. Selecció i elaboració de materials i recursos didàctics diversos i idonis per a cada context. Utilització de diferents tècniques de composició amb aplicacions pedagògiques. Relació entre materials compostos, didàctica d’ús i objectius pretesos. Interès, respecte, participació, implicació, pressa de decisions. Sensibilitat i comunicació.
Cooperació. Interdependència social positiva. Responsabilitat individual i col·lectiva. Interacció cara a cara. Habilitats socials. Valoració del procés.
Metodologia d’impartició
La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants.
Sistemes d’avaluació
El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.