Música i cultura III


Tipus: Formació bàsica (FB)

Matèria: Cultura, pensament i història

ECTS: 3

Valor total en hores: 90
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 1
Hores per treballs dirigits (no presencials): 19
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 25

Departament: Estudis Culturals i Musicals

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències transversals

CT1Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora.
CT2Recollir informació significativa, analitzar-la, sintetitzar-la i gestionar-la adequadament.
CT3Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza.
CT5Comprendre i utilitzar, al menys, una llengua estrangera en l’àmbit del seu desenvolupament professional.
CT7Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip.
CT8Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments.
CT14Dominar la metodologia d’investigació en la generació de projectes, idees i solucions viables.
CT17Contribuir amb la seva activitat professional a la sensibilització social de la importància del patrimoni cultural, la seva incidència en els diferents àmbits i la seva capacitat de generar valors significatius.

Competències generals

CG8Aplicar els mètodes de treball més apropiats per a superar els reptes que es presentin en el terreny de l‘estudi personal i en la pràctica musical col·lectiva.
CG10Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre conceptes musicals diversos.
CG12Acreditar un coneixement suficient del fet musical i la seva relació amb l’evolució dels valors estètics, artístics i culturals.
CG16Conèixer el context social, cultural i econòmic en que se desenvolupa la pràctica musical, amb especial atenció al seu entorn més immediat però amb atenció a la seva dimensió global.
CG17Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo.
CG23Valorar la creació musical com l’acció de donar forma sonora a un pensament estructural ric i complex.
CG26Ser capaç de vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines del pensament científic i humanístic, a les arts en general i a la resta de disciplines musicals en particular, enriquint l’exercici de la seva professió amb una dimensió multidisciplinària.

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

  1. Identificar les principals àrees geogràfiques pel que fa als comportaments musicals, situant cada cas dins de la vida social i cultural de la comunitat tractada, i situar l’activitat musical com una activitat comunicativa que pren el seu significat com a activitat social i cultural concreta.
  2. Identificar i classificar les diferents concepcions i posicionaments filosòfics en el món occidental pel que fa a les activitats musicals, i sempre en relació amb els contextos social i cultural coetanis.
  3. Conceptualitzar, argumentar i vehicular verbalment criteris, opcions i decisions aplicats en la pràctica interpretativa o a l’avaluació crítica d’audicions i d’idees musicals de signe estètic, ideològic, social, històric o tècnic.
  4. Identificar i utilitzar eines d’apropament a les músiques d’altres cultures.
  5. Debatre i qüestionar-se sobre la conceptualització occidental de la música.
  6. Desenvolupar una comprensió del fenomen musical en formes que incloguin la dimensió
    d’objectes, la dimensió social i la dimensió ideològica.

Continguts

Significació de l’activitat musical dins d’una comunitat humana. Ubicació i distinció dels principals comportaments musicals (sonors i socials) en la globalitat de cultures. Línies més destacades del pensament estètic sobre la música en la història del món occidental. Principals fonts bibliogràfiques. Estètica occidental i altres tradicions culturals. Comprensió de l’importancia de conceptes com ara: “etnocentrisme”, “relativisme cultural”, “usos i funcions”, “evolucionisme”, entre d’altres. 

Metodologia d’impartició

La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes es basa en sessions classes magistrals de desplegament de continguts, sessions de debat a partir de treball individual i col·lectiu en relació a textos, temes o materials audiovisuals, sessions d’exposició de temes per part dels estudiants de forma grupal, sessions pràctiques en relació a temes específics. El treball autònom de l’alumnat consta de tasques individuals. 

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la participació a sessions pràctiques.