Música i cultura III
Tipus: Formació bàsica (FB)
Matèria: Cultura, pensament i història
ECTS: 3
Valor total en hores: 90
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 1
Hores per treballs dirigits (no presencials): 19
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 25
Departament: Estudis Culturals i Musicals
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Competències transversals
CT1 | Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora. |
CT2 | Recollir informació significativa, analitzar-la, sintetitzar-la i gestionar-la adequadament. |
CT3 | Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza. |
CT5 | Comprendre i utilitzar, al menys, una llengua estrangera en l’àmbit del seu desenvolupament professional. |
CT7 | Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip. |
CT8 | Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments. |
CT14 | Dominar la metodologia d’investigació en la generació de projectes, idees i solucions viables. |
CT17 | Contribuir amb la seva activitat professional a la sensibilització social de la importància del patrimoni cultural, la seva incidència en els diferents àmbits i la seva capacitat de generar valors significatius. |
Competències generals
CG8 | Aplicar els mètodes de treball més apropiats per a superar els reptes que es presentin en el terreny de l‘estudi personal i en la pràctica musical col·lectiva. |
CG10 | Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre conceptes musicals diversos. |
CG12 | Acreditar un coneixement suficient del fet musical i la seva relació amb l’evolució dels valors estètics, artístics i culturals. |
CG16 | Conèixer el context social, cultural i econòmic en que se desenvolupa la pràctica musical, amb especial atenció al seu entorn més immediat però amb atenció a la seva dimensió global. |
CG17 | Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo. |
CG23 | Valorar la creació musical com l’acció de donar forma sonora a un pensament estructural ric i complex. |
CG26 | Ser capaç de vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines del pensament científic i humanístic, a les arts en general i a la resta de disciplines musicals en particular, enriquint l’exercici de la seva professió amb una dimensió multidisciplinària. |
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
- Identificar les principals àrees geogràfiques pel que fa als comportaments musicals, situant cada cas dins de la vida social i cultural de la comunitat tractada, i situar l’activitat musical com una activitat comunicativa que pren el seu significat com a activitat social i cultural concreta.
- Identificar i classificar les diferents concepcions i posicionaments filosòfics en el món occidental pel que fa a les activitats musicals, i sempre en relació amb els contextos social i cultural coetanis.
- Conceptualitzar, argumentar i vehicular verbalment criteris, opcions i decisions aplicats en la pràctica interpretativa o a l’avaluació crítica d’audicions i d’idees musicals de signe estètic, ideològic, social, històric o tècnic.
- Identificar i utilitzar eines d’apropament a les músiques d’altres cultures.
- Debatre i qüestionar-se sobre la conceptualització occidental de la música.
- Desenvolupar una comprensió del fenomen musical en formes que incloguin la dimensió
d’objectes, la dimensió social i la dimensió ideològica.
Continguts
Significació de l’activitat musical dins d’una comunitat humana. Ubicació i distinció dels principals comportaments musicals (sonors i socials) en la globalitat de cultures. Línies més destacades del pensament estètic sobre la música en la història del món occidental. Principals fonts bibliogràfiques. Estètica occidental i altres tradicions culturals. Comprensió de l’importancia de conceptes com ara: “etnocentrisme”, “relativisme cultural”, “usos i funcions”, “evolucionisme”, entre d’altres.
Metodologia d’impartició
La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes es basa en sessions classes magistrals de desplegament de continguts, sessions de debat a partir de treball individual i col·lectiu en relació a textos, temes o materials audiovisuals, sessions d’exposició de temes per part dels estudiants de forma grupal, sessions pràctiques en relació a temes específics. El treball autònom de l’alumnat consta de tasques individuals.
Sistemes d’avaluació
El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la participació a sessions pràctiques.