Música i comunitat
Tipus: Obligatòria (OB)
Matèria: Ampliació didàctica i pedagogia
ECTS: 4
Valor total en hores: 120
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 10
Hores per treballs dirigits (no presencials): 20
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 45
Departament: Educació i Mediació Artística
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Competències transversals
CT1 | Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora. |
CT3 | Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza. |
CT7 | Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip. |
CT9 | Integrar-se adequadament en equips multidisciplinaris i en contextos culturals diversos. |
CT10 | Liderar i gestionar grups de treball. |
CT11 | Desenvolupar en la pràctica laboral una ètica professional basada en l’apreciació i sensibilitat estètica, mediambiental i cap a la diversitat. |
CT17 | Contribuir amb la seva activitat professional a la sensibilització social de la importància del patrimoni cultural, la seva incidència en els diferents àmbits i la seva capacitat de generar valors significatius. |
Competències generals
CG7 | Demostrar capacitat per a interactuar musicalment en diferents tipus de projectes musicals participatius. |
CG14 | Conèixer el desenvolupament històric de la música en els seus diferents tradicions, des d’una perspectiva crítica que situï el desenvolupament de l’art musical en un context social i cultural. |
CG16 | Tenir un ampli coneixement de les obres més representatives de la literatura històrica i analítica de la música. |
CG17 | Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo. |
CG19 | Conèixer les implicacions pedagògiques i educatives de la música en distints nivells. |
CG26 | Ser capaç de vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines del pensament científic i humanístic, a les arts en general i a la resta de disciplines musicals en particular, enriquint l’exercici de la seva professió amb una dimensió multidisciplinària. |
Competències específiques
PE2 | Elaborar, seleccionar, aplicar i avaluar activitats, materials i recursos d’ensenyament/aprenentatge musicals en funció de les demandes de cada context educatiu, essent versàtil en el domini dels instruments i altres recursos musicals i aplicant de forma funcional les noves tecnologies. |
PE4 | Adquirir domini tècnic i capacitat expressiva en la interpretació i en la conducció d’agrupacions vocals i instrumentals, com base per a la improvisació, creació i experimentació amb el propi instrument, la veu i el cos en situacions concretes de d’ensenyament/aprenentatge musical. |
PE5 | Ser capaç de desenvolupar una pràctica educativa-musical, com artista i formador musical orientada a la comunitat. |
PE6 | Contextualitzar la pedagogia musical en el temps actual i en els diferents àmbits culturals, reflexionant de forma crítica sobre la funció i resultats que la pràctica de l’educació musical pot aportar a la millora de la persona i de la societat. |
PE8 | Implicar-se activament en projectes educatiu-musicals a través del treball cooperatiu i assumir la responsabilitat de desenvolupar la professió educativa musical com a tasca col·lectiva. |
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
1. Seleccionar, dissenyar i aplicar activitats per a l’ensenyament-aprenentatge de la música i els materials necessaris per al seu desenvolupament.
2. Adaptar i aplicar a diferents situacions pedagògiques les propostes didàctiques que diverses metodologies i línies de pensament en educació musical fan en relació a l’ensenyament-aprenentatge en aquest àmbit educatiu.
3. Mostrar autonomia per seguir aprenent i per desenvolupar la tasca pedagògica, seleccionant i elaborant material didàctic amb criteris adequats als objectius fixats.
4. Integrar i interrelacionar de forma sistemàtica els continguts d’assignatura, els de les diferents assignatures de música i, si és el cas, els de les assignatures no musicals.
5. Ampliar i complementar coneixements sobre l’especialitat mitjançant el coneixement de les tendències i usos pedagògics actuals, en especial de les que apliquen models cooperatius i d’intercanvi creatiu i interdisciplinari d’idees.
6. Reflexionar i debatre sobre la pràctica pedagògica, per tal de descobrir les condicions prèvies, les interaccions i els diferents mecanismes que condicionen el desenvolupament de la funció docent
7. Posseir i utilitzar els coneixements i recursos tècnics suficients per harmonitzar, instrumentar, adaptar i arranjar peces musicals de diferents gèneres, estils i èpoques.
8. Crear peces, fragments o exercicis musicals de tot tipus que responguin a finalitats pedagògiques preestablertes igualment diverses.
9. Valorar l’interès i l’oportunitat de crear peces musicals amb objectius didàctics concrets i utilitzar-les com a eines d’intervenció pedagògica.
Continguts
Contextualització de l’ensenyament impartit. Anàlisi crítica i elaboració de desenvolupaments curriculars d’aplicació a l’ensenyament secundari. Disseny d’estratègies per a l’ensenyament-aprenentatge de continguts concrets. Disseny de seqüències d’activitats a l’aula. Selecció i elaboració de materials didàctics.
Selecció i elaboració de materials i recursos didàctics idonis. Disseny d’estratègies per a l’ensenyament-aprenentatge de continguts en cada un dels blocs temàtics.
Didàctica de la música en grup. Materials i recursos didàctics específics. Disseny i aplicació d’estratègies diversificades, i elaboració i adaptació de materials didàctics per a la classe col·lectiva i individual d’instrument. Disseny d’estratègies i selecció i elaboració de materials per a l’ensenyament-aprenentatge de continguts concrets i en etapes concretes. Disseny de seqüències d’activitats d’aula.
Necessitat de coneixement del context en el que es situa la comunitat en la que s’intervé, des d’un punt de vista sociològic, cultural, relacional i emocional. Focus i atenció al tractament de la diversitat present en els grups amb els que treballem. Característiques i usos de la música com a eina educativa que contribueixi a l’equitat social i educativa i a la cohesió social. Importància d’una actitud personal que incorpori la confiança, la generositat, el compromís i l’adaptabilitat amb l’alteritat individual i col·lectiva per tal de poder fer front a les tasques que requereixen processos d’intervenció en i amb la comunitat.
Metodologia d’impartició
La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants.
Sistemes d’avaluació
El sistema d’avaluació és l’avaluació continuada, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una autoavaluació que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza al llarg de les sessions amb el professorat convidat o amb la professora de l’assignatura, dedicant un temps de reflexió compartida entre el grup després de cada proposta pràctica desenvolupada. En l’autoavaluació final s’incorpora una reflexió en la que es fa palesa la incorporació de referents a l’hora d’argumentar i qüestionar-se al voltant de la música i comunitat.