Metodologies d’anàlisi musical


Tipus: Formació bàsica (FB)

Matèria: Llenguatges i tècnica de la música

ECTS: 4

Valor total en hores: 120
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 10
Hores per treballs dirigits (no presencials): 45
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 20

Departament: Creació i Teoria Musical

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències transversals

CT1Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora.
CT2Recollir informació significativa, analitzar-la, sintetitzar-la i gestionar-la adequadament.
CT3Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza.
CT7Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip.
CT8Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments.
CT9Integrar-se adequadament en equips multidisciplinars i en contextos culturals diversos.
CT13Adaptar-se, en condicions de competitivitat als canvis culturals, socials i artístics i als avenços que es produeixen en l’àmbit professional i seleccionar els itineraris adequats de formació continuada.

Competències generals

CG1Conèixer els principis teòrics de la música i haver desenvolupat adequadament aptituds per al reconeixement, la comprensió i la memorització del material musical.
CG2Mostrar aptituds adequades per a la lectura, improvisació, creació i recreació musical.
CG3Produir i interpretar correctament la notació gràfica de textos musicals.
CG4Reconèixer materials musicals gràcies al desenvolupament de la capacitat auditiva i saber aplicar aquesta capacitat a la seva practica professional.
CG11Estar familiaritzat amb un repertori ampli i actualitzat, centrat en la seva especialitat però obert a altres tradicions. Reconèixer els trets estilístics que caracteritzen a aquest repertori i poder descriure’ls de forma clara i completa.
CG13Conèixer els fonaments i l’estructura del llenguatge musical i saber aplicar-los en la pràctica interpretativa, creativa, d’investigació o pedagògica.
CG17Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo.
CG23Valorar la creació musical com l’acció de donar forma sonora a un pensament estructural ric i complex.
CG24Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional.
CG25Conèixer i ser capaç d’utilitzar metodologies d’estudi i investigació que el capacitin per al continu desenvolupament i innovació de la seva activitat musical en el transcurs de la seva carrera.

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

  1. Desenvolupar una aproximació analítica a l’obra musical com a eina de cerca i comprensió de relacions estructurals i , i utilitzar diferents tècniques analítiques i aproximacions al fet musical.
  2. Aproximar-se a les principals metodologies d’anàlisi i valorar la seves aptituds i limitacions respecte a les obres objecte d’estudi.
  3. Reconèixer i diferenciar els elements constructius fonamentals que constitueixen la base organitzativa de les obres i observar les conseqüències que en resulten.
  4. 4. Adquirir una consciència més gran de tot el fet interpretatiu, tant des d’una perspectiva històrica com actual.

Continguts

Anàlisi de material musical cultural i geogràficament divers que permeti observar l’interdependència entre la melodia, el seu material escalar específic, el ritme i les estructures harmòniques derivades quan n’hi hagin. Anàlisi de la relació entre les característiques de les estructures musicals bàsiques estudiades i les formes musicals, els instruments i les pràctiques interpretatives pròpies en cada cas. 

Metodologia d’impartició

La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions en format magistral (desplegament de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants. El treball autònom comporta composicions, estudis d’obres i treballs escrits, individuals o en grup. 

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs, composicions, anàlisis i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites, orals o auditives.