Metodologies d’anàlisi musical
Tipus: Formació bàsica (FB)
Matèria: Llenguatges i tècnica de la música
ECTS: 4
Valor total en hores: 120
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 10
Hores per treballs dirigits (no presencials): 45
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 20
Departament: Creació i Teoria Musical
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Competències transversals
CT1 | Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora. |
CT2 | Recollir informació significativa, analitzar-la, sintetitzar-la i gestionar-la adequadament. |
CT3 | Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza. |
CT7 | Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip. |
CT8 | Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments. |
CT9 | Integrar-se adequadament en equips multidisciplinars i en contextos culturals diversos. |
CT13 | Adaptar-se, en condicions de competitivitat als canvis culturals, socials i artístics i als avenços que es produeixen en l’àmbit professional i seleccionar els itineraris adequats de formació continuada. |
Competències generals
CG1 | Conèixer els principis teòrics de la música i haver desenvolupat adequadament aptituds per al reconeixement, la comprensió i la memorització del material musical. |
CG2 | Mostrar aptituds adequades per a la lectura, improvisació, creació i recreació musical. |
CG3 | Produir i interpretar correctament la notació gràfica de textos musicals. |
CG4 | Reconèixer materials musicals gràcies al desenvolupament de la capacitat auditiva i saber aplicar aquesta capacitat a la seva practica professional. |
CG11 | Estar familiaritzat amb un repertori ampli i actualitzat, centrat en la seva especialitat però obert a altres tradicions. Reconèixer els trets estilístics que caracteritzen a aquest repertori i poder descriure’ls de forma clara i completa. |
CG13 | Conèixer els fonaments i l’estructura del llenguatge musical i saber aplicar-los en la pràctica interpretativa, creativa, d’investigació o pedagògica. |
CG17 | Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo. |
CG23 | Valorar la creació musical com l’acció de donar forma sonora a un pensament estructural ric i complex. |
CG24 | Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional. |
CG25 | Conèixer i ser capaç d’utilitzar metodologies d’estudi i investigació que el capacitin per al continu desenvolupament i innovació de la seva activitat musical en el transcurs de la seva carrera. |
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
- Desenvolupar una aproximació analítica a l’obra musical com a eina de cerca i comprensió de relacions estructurals i , i utilitzar diferents tècniques analítiques i aproximacions al fet musical.
- Aproximar-se a les principals metodologies d’anàlisi i valorar la seves aptituds i limitacions respecte a les obres objecte d’estudi.
- Reconèixer i diferenciar els elements constructius fonamentals que constitueixen la base organitzativa de les obres i observar les conseqüències que en resulten.
- 4. Adquirir una consciència més gran de tot el fet interpretatiu, tant des d’una perspectiva històrica com actual.
Continguts
Anàlisi de material musical cultural i geogràficament divers que permeti observar l’interdependència entre la melodia, el seu material escalar específic, el ritme i les estructures harmòniques derivades quan n’hi hagin. Anàlisi de la relació entre les característiques de les estructures musicals bàsiques estudiades i les formes musicals, els instruments i les pràctiques interpretatives pròpies en cada cas.
Metodologia d’impartició
La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions en format magistral (desplegament de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants. El treball autònom comporta composicions, estudis d’obres i treballs escrits, individuals o en grup.
Sistemes d’avaluació
El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs, composicions, anàlisis i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites, orals o auditives.