Instrument principal
Tipus: Obligatòria (OB)
Matèria: Instrument/veu
ECTS: Entre 93 i 112 (segons la modalitat)
Hores presencials lectives: 150
Altres hores presencials: 40 - 120
Hores per treballs dirigits (no presencials): màxim 180
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 2.340 -3.170 (segons modalitat)
Departament: Música clàssica i contemporània, Música Antiga, Jazz, Flamenco, Música Moderna i d'Arrel
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Competències transversals
CT1 | Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora. |
CT3 | Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza. |
CT6 | Realitzar autocrítica cap el propi fer professional i interpersonal. |
CT8 | Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments. |
CT11 | Desenvolupar en la pràctica laboral una ètica professional basada en l’apreciació i sensibilitat estètica, medioambiental i cap a la diversitat. |
CT12 | Adaptar-se, en condicions de competitivitat als canvis culturals, socials i artístics i als avenços que es produeixen en l’àmbit professional i seleccionar els itineraris adequats de formació continuada. |
CT13 | Buscar l’excel·lència i la qualitat en la seva activitat professional. |
CT15 | Treballar de forma autònoma i valorar la importància de la iniciativa i l’esperit emprenedor en l’exercici professional. |
CT17 | Contribuir amb la seva activitat professional a la sensibilització social de la importància del patrimoni cultural, la seva incidència en els diferents àmbits i la seva capacitat de generar valors significatius. |
Competències generals
CG1 | Conèixer els principis teòrics de la música i haver desenvolupat adequadament aptituds per al reconeixement, la comprensió i la memorització del material musical. |
CG2 | Mostrar aptituds adequades per a la lectura, improvisació, creació i recreació musical. |
CG3 | Produir i interpretar correctament la notació gràfica de textos musicals. |
CG4 | Reconèixer materials musicals gràcies al desenvolupament de la capacitat auditiva i saber aplicar aquesta capacitat a la seva practica professional. |
CG6 | Dominar un o més instruments musicals en un nivell adequat al seu camp principal d’activitat. |
CG7 | Demostrar capacitat per a interactuar musicalment en diferents tipus de projectes musicals participatius. |
CG8 | Aplicar els mètodes de treball més apropiats per a superar els reptes que es presentin en el terreny de l‘estudi personal i en la pràctica musical col·lectiva. |
CG9 | Conèixer les característiques pròpies del seu instrument principal, en relació a la seva construcció i acústica, evolució històrica i influències mútues amb altres disciplines. |
CG11 | Estar familiaritzat amb un repertori ampli i actualitzat, centrat en la seva especialitat però obert a altres tradicions. Reconèixer els trets estilístics que caracteritzen a aquest repertori i poder descriure’ls de forma clara i completa. |
CG17 | Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo. |
CG19 | Conèixer les implicacions pedagògiques i educatives de la música en distints nivells. |
CG20 | Conèixer la classificació, característiques acústiques, històriques i antropològiques dels instruments musicals. |
CG21 | Crear i donar forma al seus propis conceptes artístics havent desenvolupat la capacitat d’expressar-se a través d’ells a partir de tècniques i recursos assimilats. |
CG22 | Disposar de recursos musicals amplis i diversos per a poder crear o adaptar peces musicals així com improvisar en diferents contextos a partir del coneixement d’estils, formats, tècniques, tendències i llenguatges diversos. |
CG23 | Valorar la creació musical com l’acció de donar forma sonora a un pensament estructural ric i complex. |
CG24 | Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional. |
CG25 | Conèixer i ser capaç d’utilitzar metodologies d’estudi i investigació que el capacitin per al continu desenvolupament i innovació de la seva activitat musical en el transcurs de la seva carrera. |
CG26 | Ser capaç de vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines del pensament científic i humanístic, a les arts en general i a la resta de disciplines musicals en particular, enriquint l’exercici de la seva professió amb una dimensió multidisciplinar. |
Compètències específiques
IN1 | Interpretar el repertori significatiu de la seva especialitat tractant de manera adequada els aspectes que l’identifiquen en la seva diversitat estilística. |
IN2 | Construir una idea interpretativa coherent i pròpia. |
IN3 | Demostrar capacitat per a interactuar musicalment en tot tipus de projectes musicals participatius, des de el duo fins els grans conjunts. |
IN4 | Expressar-se musicalment amb el seu Instrument/Veu de manera fonamentada en el coneixement i domini en la tècnica instrumental i corporal, així com en les característiques acústiques, organològiques i en les variants estilístiques. |
IN5 | Comunicar, com a intèrpret, les estructures, idees i materials musicals amb rigor. |
IN6 | Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre la interpretació, així com respondre al repte que suposa facilitar la comprensió de l’obra musical. |
IN7 | Desenvolupar aptituds per a la lectura i improvisació sobre el material musical. |
IN9 | Conèixer els processos i recursos propis del treball orquestral i d’altres conjunts dominant adequadament la lectura a primera vista, mostrant flexibilitat davant les indicacions del director i capacitat d’integració en el grup. |
IN10 | Conèixer les implicacions escèniques que comporta la seva activitat professional i ser capaç de desenvolupar les seves aplicacions pràctiques. |
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
- Dominar la modalitat instrumental escollida, cercant un equilibri entre la necessitat d’especialització i la versatilitat i complementarietat necessàries.
- Interpretar tots els tipus de repertoris associats a l’àmbit de l’instrument o grup d’instruments escollits amb criteris interpretatius estilísticament diversificats.
- Disposar d’eines i recursos per accedir amb eficiència i rapidesa a nous repertoris.
- Construir una base interpretativa sòlida, que es fonamenti no només en un ric bagatge teoricopràctic, sinó també en les pròpies aportacions i actituds crítiques, i en experiències molt diverses.
- Mostrar capacitat comunicativa, de manera personalitzada, en una gran varietat de situacions interpretatives.
- Adquirir un ús del cos adequat a les exigències de l’instrument escollit.
- Decidir i treballar el repertori d’un concert representatiu de l’àmbit i modalitat.
- Realitzar un concert final de grau.
Continguts
Àmbit de la música clàssica i contemporània
Elements de la interpretació pública en contextos i situacions diversos. Especificitats vinculades a repertoris rics i heterogenis. Notacions no convencionals. Aplicació instrumental de tots els aprenentatges anteriors. Destreses comunicatives, expressives i tècniques. Aplicació dels elements que configuren la interpretació en contextos diversos, atenent a especificitats estilístiques del repertori i resultats desitjats. Lectura a vista. Aplicació i integració harmònica en l’acte interpretatiu de les necessàries destreses corporals en relació a l’instrument. Adaptació i emmotllament a situacions musicals i professionals diverses. Interpretació amb criteris d’estil.
Àmbit del Jazz i de la música moderna
Fraseig i mesura específics dels diversos estils jazzístics. Elements que configuren la interpretació en els repertoris i contextos propis del jazz o de la música moderna. Tècniques instrumentals aplicades a la interpretació i improvisació jazzístiques. Elaboració melòdica (“patrons”) i improvisada realitzada, sobre bases harmòniques d’estructures formals jazzístiques o de la música moderna. Destreses comunicatives, expressives i tècniques. Aplicació dels elements que configuren la interpretació en contextos diversos, atenent a especificitats estilístiques del repertori i resultats desitjats. Especificitats vinculades a repertoris rics i heterogenis.
Àmbit de la música antiga
Particularitats de l’instrument històric i diferències amb el seu relatiu modern. Aprofundiment en les fonts històriques específiques de l’instrument. Elements que configuren la interpretació en els repertoris i contextos propis de la música antiga.
Tècnica específica de l’instrument històric. Manteniment i afinació. Aplicació de criteris històrics adequats a la interpretació del repertori antic.
Destreses comunicatives. Lectura a primera vista. Interpretació a partir de notació original o facsímil. Aplicació dels elements que configuren la interpretació en contextos diversos, atenent a especificitats estilístiques del repertori i resultats desitjats. Adaptació i emmotllament a les situacions musicals i professionals més diverses.
Àmbit de la música tradicional
Elements de la interpretació dels repertoris de la tradició musical pròpia en contextos i situacions diversos. Especificitats vinculades a repertoris rics i heterogenis. Evolució, canvi i permanència en els repertoris i en la interpretació de la música tradicional.
Aplicació instrumental de tots els aprenentatges anteriors. Destreses comunicatives, expressives i tècniques. Aplicació del coneixement dels diferents estils propis de la tradició musical estudiada a una interpretació adient. Aplicació dels elements que configuren la interpretació en contextos diversos. Aplicació i integració harmònica en l’acte interpretatiu de les necessàries destreses corporals en relació a l’instrument. Especificitats vinculades a repertoris rics i heterogenis.
Metodologia d’impartició
La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta un treball de seguiment del progrés de l’estudiant i de guiatge. El treball autònom comporta l’estudi personal i la preparació dels materials a treballar a classe.
Sistemes d’avaluació
El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com el progrés a classe i la realització d’audicions o concerts.
Hi ha una qualificació per a cada quadrimestre (8). L’avaluació del 8è quadrimestre, però, es fa a través d’una única activitat avaluativa que és el Recital/Concert Final, amb un tribunal de tres professors.