Foniatria
Tipus: Obligatòria (OB)
Matèria: Ampliació didàctica i pedagogia
ECTS: 3
Valor total en hores: 90
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 10
Hores per treballs dirigits (no presencials): 20
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 15
Departament: Música clàssica i contemporània
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Competències transversals
CT1 | Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora. |
CT2 | Recollir informació significativa, analitzar-la, sintetitzar-la i gestionar-la adequadament. |
CT3 | Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza. |
CT4 | Utilitzar eficientment les tecnologies de la informació i la comunicació. |
CT6 | Realitzar autocrítica cap el propi fer professional i interpersonal. |
CT7 | Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip. |
CT8 | Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments. |
CT13 | Buscar l’excel·lència i la qualitat en la seva activitat professional. |
Competències generals
CG8 | Aplicar els mètodes de treball més apropiats per a superar els reptes que es presentin en el terreny de l‘estudi personal i en la pràctica musical col·lectiva. |
CG10 | Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre conceptes musicals diversos. |
CG12 | Acreditar un coneixement suficient del fet musical i la seva relació amb l’evolució dels valors estètics, artístics i culturals. |
CG15 | Tenir un ampli coneixement de les obres més representatives de la literatura històrica i analítica de la música. |
CG17 | Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo. |
CG18 | Comunicar de forma escrita i verbal el contingut i els objectius de la seva activitat professional a persones especialitzades, amb un us adequat del vocabulari tècnic i general. |
CG19 | Conèixer les implicacions pedagògiques i educatives de la música en distints nivells. |
CG20 | Conèixer la classificació, característiques acústiques, històriques i antropològiques dels instruments musicals. |
CG24 | Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional. |
CG25 | Conèixer i ser capaç d’utilitzar metodologies d’estudi i investigació que el capacitin per al continu desenvolupament i innovació de la seva activitat musical en el transcurs de la seva carrera. |
CG26 | Ser capaç de vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines del pensament científic i humanístic, a les arts en general i a la resta de disciplines musicals en particular, enriquint l’exercici de la seva professió amb una dimensió multidisciplinar. |
Competències específiques
PE1 | Comprendre i explicar els fonaments en pedagogia musical contemporània, tant en l’àrea de coneixements sistemàtics com en la seva aplicació, i saber fonamentar en ells la reflexió crítica de l’actuació educativa musical pròpia i aliena. |
PE5 | Ser capaç de desenvolupar una pràctica educativa-musical, com artista i formador musical orientada a la comunitat. |
PE10 | Dissenyar, realitzar i avaluar una investigació en educació musical, tant de forma individual com formant part activa d’equips d’investigació. |
PE11 | Conèixer els fonaments d’acústica musical, organologia i les seves aplicacions a la pràctica musical. |
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
1. Adquirir consciència del paper essencial de la veu i del seu ús en la comunicació, i particularment en els àmbits de la interpretació i de la pedagogia musicals, i mostrar domini de la tècnica vocal.
2. Poder explicar amb solvència en els diferents àmbits professionals el funcionament de la veu, la seva higiene.
3. Saber detectar problemes i límits vocals en les persones del seu entorn professional.
Continguts
La veu. Visió i conjunt i anatomofisiologia de l’aparell fonador: Vibrador: laringi , funció i estructura. Els mecanismes laringis. Freqüència fonamental /nota. Font d’aire: Fluxe espiratori: respiració, característiques del teixit pulmonar, volums respiratoris, dinàmica diafragmàtica. Postura i respiració. Necessitats respiratòries per a la veu parlada i cantada. Ressonadors: El tracte vocal: Timbre i articulació. Color vocal i text. Us dels ressonadors en diferents estètiques musicals
Acústica de la veu: freqüència fonamental, harmònics i formants. Intensitat vocal. Veu parlada i veu cantada, diferències i similituds . El “singing formant” en cant líric. El timbre vocal : la veu velada, engolada, contreta, rasposa, nasal…la seva producció. Anàlisi de la veu per ordinador. (treball a l’aula amb un programa d’anàlisi de qualitat vocal). Relació amb l’activitat de les diferents estructures del tracte vocal.
El cos, condició de possibilitat per a la veu. Ergofonació. Postura, tensions, els sistemes musculars associats a la fonació. Sistema hioidé, sistema respiratori, sistema cervico-postural.
El control neurològic de la veu. Cervell, comunicació i veu. Estrès, neurotransmissors i veu. El control audiovocal: bucle llarg i bucle curt. Veu i emocions
Les diferents estètiques vocals: extensió, tessitura, límits i possibilitats. Veu lírica, veu moderna ,la veu del contratenor, jazz, flamenc. Els risc de l’entorn professional: estrès, inadaptació, agressió ambiental, medicació inadequada.
Evolució de la veu: nadó, Infant, adults , vellesa. LA muda vocal en nois i noies. Possibilitats vocals d’intensitat , extensió i timbre en cada etapa, tant en veu parlada com cantada. Límits i possibilitats vocals en cada etapa de la vida.
Els problemes vocals: causes i solucions. Concepte de disfonia. Causes i tractaments. Les lesions de cordes vocals: d’origen malregulatiu, d’origen congènit. Altres. Detecció per part del mestre, professor: alteració del timbre, alçada o intensitat. Signes de cansament vocal. Higiene vocal bàsica.
Metodologia d’impartició
La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants.
Sistemes d’avaluació
El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.