Fonaments de la composició
Tipus: Formació bàsica (FB)
Matèria: Llenguatges i tècnica de la música
ECTS: 4
Valor total en hores: 120
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 25
Hores per treballs dirigits (no presencials): 30
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 20
Departament: Creació i Teoria Musical
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Competències transversals
CT1 | Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora |
CT3 | Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza |
CT7 | Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip. |
CT8 | Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments. |
CT9 | Integrar-se adequadament en equips multidisciplinars i en contextos culturals diversos. |
CT13 | Adaptar-se, en condicions de competitivitat als canvis culturals, socials i artístics i als avenços que es produeixen en l’àmbit professional i seleccionar els itineraris adequats de formació continuada. |
Competències generals
CG1 | Conèixer els principis teòrics de la música i haver desenvolupat adequadament aptituds per al reconeixement, la comprensió i la memorització del material musical. |
CG2 | Mostrar aptituds adequades per a la lectura, improvisació, creació i recreació musical. |
CG3 | Produir i interpretar correctament la notació gràfica de textos musicals. |
CG7 | Demostrar capacitat per a interactuar musicalment en diferents tipus de projectes musicals participatius. |
CG8 | Aplicar els mètodes de treball més apropiats per a superar els reptes que es presentin en el terreny de l‘estudi personal i en la pràctica musical col·lectiva. |
CG11 | Estar familiaritzat amb un repertori ampli i actualitzat, centrat en la seva especialitat però obert a altres tradicions. Reconèixer els trets estilístics que caracteritzen a aquest repertori i poder descriure’ls de forma clara i completa. |
CG13 | Conèixer els fonaments i l’estructura del llenguatge musical i saber aplicar-los en la pràctica interpretativa, creativa, d’investigació o pedagògica. |
CG17 | Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo. |
CG21 | Crear i donar forma al seus propis conceptes artístics havent desenvolupat la capacitat d’expressar-se a través d’ells a partir de tècniques i recursos assimilats. |
CG22 | Disposar de recursos musicals amplis i diversos per a poder crear o adaptar peces musicals així com improvisar en diferents contextos a partir del coneixement d’estils, formats, tècniques, tendències i llenguatges diversos. |
CG23 | Valorar la creació musical com l’acció de donar forma sonora a un pensament estructural ric i complex. |
CG24 | Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional. |
CG25 | Conèixer i ser capaç d’utilitzar metodologies d’estudi i investigació que el capacitin per al continu desenvolupament i innovació de la seva activitat musical en el transcurs de la seva carrera. |
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
1. Assimilar l’harmonia i el contrapunt com a tècniques d’organització formal i aplicar-les en contextos musicals reals en directa dependència de tots aquells paràmetres musicals que conflueixen i configuren l’organització formal de la música.
2. Valorar i plantejar el treball rítmic, melòdic, harmònic i contrapuntístic des del punt de vista de l’equilibri formal i intenció estètica que es persegueix.
3. Desenvolupar la sensibilitat harmònica en el treball contrapuntístic i per a la conducció de les veus en el treball harmònic.
Continguts
Ús de l’harmonia i el contrapunt com a mètodes constructius expressius i formals, en estreta relació amb la resta d’elements que intervenen en l’organització d’una obra musical. Adaptació dels conceptes i tècniques de l’harmonia i el contrapunt a materials tonals i contextos musicals diversos. Integració de l’harmonia i el contrapunt en el treball d’anàlisi i composició musicals des d’una perspectiva creativa que tingui en compte la resta d’elements de valoració musical.
Metodologia d’impartició
La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions en format magistral (desplegament de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants. El treball autònom comporta treball individual i grupal, distribuït en tasques puntuals i/o un treball final.
Sistemes d’avaluació
El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs, composicions, anàlisis i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites, orals o auditives.