Composició principal


Tipus: Obligatòria (OB)

Matèria: Composició i instrumentació

ECTS: 80

Valor total en hores: 780
Hores presencials lectives: 180
Altres hores presencials: 210
Hores per treballs dirigits (no presencials): 210
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 180

Departament: Creació i Teoria Musical

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències transversals

CT1Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora.
CT3Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza.
CT6Realitzar autocrítica cap el propi fer professional i interpersonal.
CT8Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments.
CT12Adaptar-se, en condicions de competitivitat als canvis culturals, socials i artístics i als avenços que es produeixen en l’àmbit professional i seleccionar els itineraris adequats de formació continuada.
CT13Buscar l’excel·lència i la qualitat en la seva activitat professional.
CT15Treballar de forma autònoma i valorar la importància de la iniciativa i l’esperit emprenedor en l’exercici professional.
CT17Contribuir amb la seva activitat professional a la sensibilització social de la importància del patrimoni cultural, la seva incidència en els diferents àmbits i la seva capacitat de generar valors significatius.

Competències generals

CG1Conèixer els principis teòrics de la música i haver desenvolupat adequadament aptituds per al reconeixement, la comprensió i la memorització del material musical.
CG2Mostrar aptituds adequades per a la lectura, improvisació, creació i recreació musical.
CG3Produir i interpretar correctament la notació gràfica de textos musicals.
CG8Aplicar els mètodes de treball més apropiats per a superar els reptes que es presentin en el terreny de l‘estudi personal i en la pràctica musical col·lectiva.
CG10Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre conceptes musicals diversos.
CG11Estar familiaritzat amb un repertori ampli i actualitzat, centrat en la seva especialitat però obert a altres tradicions. Reconèixer els trets estilístics que caracteritzen a aquest repertori i poder descriure’ls de forma clara i completa.
CG12Acreditar un coneixement suficient del fet musical i la seva relació amb l’evolució dels valors estètics, artístics i culturals.
CG13Conèixer els fonaments i l’estructura del llenguatge musical i saber aplicar-los en la pràctica interpretativa, creativa, d’investigació o pedagògica.
CG17Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo.
CG18Comunicar de forma escrita i verbal el contingut i els objectius de la seva activitat professional a persones especialitzades, amb un us adequat del vocabulari tècnic i general.
CG21Crear i donar forma al seus propis conceptes artístics havent desenvolupat la capacitat d’expressar-se a través d’ells a partir de tècniques i recursos assimilats.
CG22Disposar de recursos musicals amplis i diversos per a poder crear o adaptar peces musicals així com improvisar en diferents contextos a partir del coneixement d’estils, formats, tècniques, tendències i llenguatges diversos.
CG23Valorar la creació musical com l’acció de donar forma sonora a un pensament estructural ric i complex.
CG24Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional.
CG25Conèixer i ser capaç d’utilitzar metodologies d’estudi i investigació que el capacitin per al continu desenvolupament i innovació de la seva activitat musical en el transcurs de la seva carrera.
CG26Ser capaç de vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines del pensament científic i humanístic, a les arts en general i a la resta de disciplines musicals en particular, enriquint l’exercici de la seva professió amb una dimensió multidisciplinària

Competències específiques

CO1Conèixer els principals repertoris de la tradició occidental i d’altres músiques, i adquirir-la amb capacitat de valorar plenament els aspectes expressius, sintàctics i sonors de les obres corresponents.
CO2Adquirir la formació necessària per a reconèixer i valorar auditiva i intel·lectualment diferents tipus d’estructures musicals i sonores.
CO3Interpretar analíticament la construcció de les obres musicals en tots i cada un dels aspectes i nivells estructurals que les conformen.
CO4Saber aplicar les noves tecnologies a l’àmbit de la creació musical en una varietat de contextos i formats, incloent les col·laboracions amb altres camps artístics.
CO5Dominar les tècniques i recursos dels principals estils compositius històrics i recents.
CO7Desenvolupar l’interès, capacitats i metodologies necessàries per a la investigació i experimentació musical.
CO8Conèixer les tendències i propostes més recents en diferents camps de la creació musical.
CO11Adquirir una personalitat artística singular i flexible que permeti adaptar-se a entorns i reptes creatius múltiples.

 

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

  1. Contextualitzar els factors que motiven i possibiliten l’activitat compositiva en el seu context històric i social.
  2. Valorar les diferents tendències, mètodes i enfocaments emprats pels compositors relacionant-los amb els aspectes ideològics, culturals i socials que determinen l’entorn i la perspectiva de cada compositor.
  3. Dotar-se d’un ampli ventall de tècniques de producció i organització sonora així com les diferents aproximacions, aplicacions, condicionants i funcionalitats que fonamenten la creació musical a nivell estètic i social.
  4. Desenvolupar criteris propis que permetin estructurar i desenvolupar la tasca compositiva.
  5. Realitzar obres musicals emfatitzant els plantejaments i seleccions prèvies i les seves implicacions constructives, estètiques i formals.
  6. Compondre per a grups musicals formats per instruments i intèrprets disponibles per tal de poder interpretar les obres escrites i fer la valoració pertinent dels resultats obtinguts pel que fa referència a l’obra.
  7. Explorar nous mètodes i perspectives creatives, teòriques i analítiques a problemes diversos en l’aproximació al fet musical i descobrir temàtiques i línies d’actuació que permetin encaminar el projecte final i, eventualment, recerques ubicades en estudis de postgrau.
  8. Conèixer els instruments musicals i les seves característiques tècniques i tímbriques, i conjuntar i equilibrar tímbricament els sons d’instruments diversos i les diferents superposicions de so.
  9. Controlar tècnicament i tímbrica els instruments en diverses formacions (duos, trios, quartets, quintets, cambra, orquestra).
  10. Entendre el timbre i la instrumentació com a paràmetre d’organització estructural i formal.
  11. Valorar críticament les diferents formes d’imitació contrapuntística com a tècniques d’organització del material i la forma musicals, i aplicar-les en contextos musicals reals en directa dependència de tots els paràmetres musicals que conflueixen i configuren l’organització formal de la música.
  12. Estendre el coneixement de tècniques de construcció i organització musical incloent estructures escalars i harmòniques esteses sobre contextos tonals i atonals diversos. 
  13. Aplicar les principals tècniques i mètodes de construcció i organització musical desenvolupats al llarg del segle XX fins a l’actualitat.

Continguts

Realització d’obres que englobin diversos àmbits d’activitat musical creadora, tant per a instruments solistes, duos, trios, quartets, quintets, cambra, orquestra, amb i sense solista, amb o sense text, programàtiques, incidentals, amb mitjans electroacústics, audiovisuals i altres.  

Característiques acústiques, tècniques i idiomàtiques dels instruments de l’orquestra. Combinacions instrumentals tradicionals. Aspectes perceptuals. Tècniques d’instrumentació segons les diferents èpoques històriques i la seva relació amb les línies de pensament dels compositors de cada període estilístic. Tècniques d’instrumentació recents i la seva relació amb les línies de pensament i amb els llenguatges dels compositors actuals. El timbre i la instrumentació com a paràmetre de composició. 

Experimentació de possibilitats instrumentals en contacte amb intèrprets de diversos instruments. Anàlisi de l’escriptura instrumental en obres i autors de diferents períodes i estils musicals. Transcripcions i arranjaments de passatges musicals adequant-los a les característiques i possibilitats de diferents instruments. Audició i anàlisi de la instrumentació d’obres que s’han produït en els diferents períodes de la història de la música i que es consideren paradigmàtiques en l’evolució de les tècniques d’instrumentació fins a l’actualitat. 

Ús de tècniques d’imitació contrapuntística com a mètodes constructius expressius i formals. Relació de les tècniques d’imitació amb la resta d’elements que intervenen en l’organització d’una obra musical. Adaptació dels conceptes i tècniques de la imitació i la fuga a materials tonals i contextos musicals diversos. Integració dels conceptes i tècniques de la imitació i la fuga a l’anàlisi i la composició. Anàlisi i composició musicals des d’una perspectiva creativa que tingui en compte la resta d’elements de valoració musical.  

La variació com a compendi de tècniques compositives diverses i com a generador del mètode dodecatònic. Nous sistemes d’organització musical i les seves implicacions a nivell formal. Cromatisme. Harmonies expandides. Politonalitat. Polirítmies. Atonalitat. Dodecatonisme.  

Ús de les tècniques tractades com a mètodes constructius expressius i formals. Relació de les tècniques tractades amb la resta d’elements que intervenen en l’organització d’una obra musical. Adaptació dels conceptes i tècniques desenvolupats a materials tonals i contextos musicals diversos. Integració dels conceptes i tècniques tractats a l’anàlisi i la composició des d’una perspectiva creativa que tingui en compte la resta d’elements de valoració musical.  

Ús de les tècniques tractades com a mètodes constructius, expressius i formals, en estreta relació a la resta d’elements que intervenen en l’organització d’una obra musical. Adaptar els conceptes i tècniques desenvolupats a contextos musicals diversos, integrant-los en el treball d’anàlisi i composició musicals des d’una perspectiva creativa. Investigació, experimentació i conceptualització de noves propostes tècniques i estètiques en relació a les noves situacions i a les necessitats evolutives de la música. 

Metodologia d’impartició

La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes individuals comporta la revisió del treball compositiu de l’estudiant i el seu guiatge. La metodologia de les classes col·lectives comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants. El treball autònom comporta composicions, estudis d’obres i treballs escrits, individuals o en grups. 

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs, les composicions, anàlisis i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits i l’audició d’obres compostes, o la realització de proves escrites o orals.