Acústica de recintes
Tipus: Obligatòria (OB)
Matèria: Acústica, Tecnologia musical
ECTS: 4
Valor total en hores: 120
Hores presencials lectives: 30
Altres hores presencials: 2
Hores per treballs dirigits (no presencials): 28
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 60
Departament: Gestió de la Música
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Competències transversals
CT13 | Buscar l’excel·lència i la qualitat en la seva activitat professional. |
Competències generals
CG5 | Conèixer els recursos tecnològics propis del seu camp d’activitat i les seves aplicacions en la música preparant-se per a assimilar les novetats que es produeixin en ell. |
CG9 | Conèixer les característiques pròpies del seu instrument principal, en relació a la seva construcció i acústica, evolució històrica i influències mútues amb altres disciplines. |
CG21 | Crear i donar forma al seus propis conceptes artístics havent desenvolupat la capacitat d’expressar-se a través d’ells a partir de tècniques i recursos assimilats. |
CG24 | Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional. |
CG25 | Conèixer i ser capaç d’utilitzar metodologies d’estudi i investigació que el capacitin per al continu desenvolupament i innovació de la seva activitat musical en el transcurs de la seva carrera. |
Competències específiques
SO1 | Conèixer l’estructura musical de les obres dels diferents repertoris de la tradició occidental i d’altres músiques, amb capacitat de valoració dels seus aspectes expressius, morfològics, sintàctics i sonors, i saber descriure les seves característiques. |
SO2 | Desenvolupar habilitats auditives que li permetin reconèixer, memoritzar i reproduir una amplia varietat de materials musicals, així com analitzar críticament els fenòmens implicats en l’escolta i en la producció de so organitzat. |
SO3 | Aplicar les tecnologies a l’àmbit de la creació, la interpretació i la difusió pública de la música, i utilitzar els recursos tècnics que permetin la producció i l’organització sonora, així com les diferents aproximacions, aplicacions i funcionalitats que fonamenten la creació musical. |
SO6 | Conèixer els instruments musicals de la tradició occidental i d’altres cultures, les seves característiques físiques, acústiques i musicals, les seves possibilitats tímbriques i expressives, així com afavorir la seva expansió amb recursos tecnològics o dissenyar instruments virtuals. |
SO7 | Conèixer les tècniques i els procediments de creació i de recolzament als processos creatius musicals, sonors i audiovisuals. |
SO10 | Ser capaç d’integrar art, tecnologia i ciència, amb la flexibilitat suficient per a adaptar-se a entorns múltiples i canviants. |
SO11 | Conèixer les implicacions escèniques que comporta la seva activitat professional i ser capaç de desenvolupar les seves aplicacions pràctiques en el seu àmbit de treball. |
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
1. Ampliar els coneixements sobre famílies d’instruments incorporant els d’altres cultures musicals.
2. Perfeccionar les destreses en l’anàlisi i comprensió de les característiques acústiques dels instruments.
3. Explicar i desenvolupar diferents sistemes d’afinació.
4. Abordar la construcció d’instruments musicals senzills, i especialment interfícies instrumentals i instruments musicals experimentals
5. Descriure i explicar els fenòmens bàsics que originen una experiència sonora a nivell biològic i funcional.
6. Relacionar els trets perceptius del so amb els trets físics.
7. Desenvolupar la sensibilitat vers els fenòmens perceptuals de base psicofísica i la seva influència en l’escolta musical.
8. Explicar i aplicar els procediments habituals per a l’estudi de la percepció del so.
9. Tenir una visió general de les possibilitats d’ús de la tecnologia en la música, i aprendre l’ús de diverses eines informàtiques d’interès musical.
10. Utilitzar els diferents dispositius tècnics que intervenen en una producció sonora.
11. Seleccionar, configurar i manipular correctament els diferents dispositius tècnics que intervenen en una producció sonora, i desenvolupar les habilitats pràctiques necessàries per a portar a terme una sessió senzilla d’enregistrament sonor.
12. Tenir una visió panoràmica de les possibilitats musicals dels mitjans informàtics.
13. Utilitzar els diferents dispositius tècnics que intervenen en una producció sonora.
14. Desenvolupar les habilitats pràctiques necessàries per a portar a terme una sessió senzilla d’enregistrament sonor.
15. Desenvolupar criteris tecnològics i estètics amb els quals contribuir a una producció musical.
16. Consolidar les habilitats pràctiques necessàries per a portar a terme una sessió d’enregistrament sonor.
17. Adquirir nocions bàsiques de producció musical i de masterització.
18. Posar en pràctica, en produccions multicanal, els coneixements adquirits sobre enregistrament, edició i producció de so.
19. Relacionar els trets perceptuals del so amb els trets físics.
20. Desenvolupar la sensibilitat vers els fenòmens perceptuals de base psicofísica i la seva influència en l’escolta musical.
21. Explicar i aplicar els procediments habituals per a l’estudi de la percepció del so.
22. Tenir una visió global de les possibilitats que ofereixen les TIC en la producció i gestió de continguts musicals
23. Posar en pràctica les possibilitats tècniques informàtiques i dels nous canals de comunicació a fi d’optimitzar la producció, la gestió i la difusió de béns i serveis culturals
Continguts
Estudi acústic detallat de sales i espais. Respostes impulsionals. Temps de reverberació. Reflexió i absorció. Aïllament i condicionament acústic. Característiques d’auditoris, sales de concerts i estudis d’enregistrament. Experimentació i verificació crítica i sistematitzada de diferents fenòmens perceptuals sonors.
Metodologia d’impartició
La metodologia d’ensenyament aprenentatge en les classes comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants.
Sistemes d’avaluació
El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.